رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ تیر ۱۳۸۹

احتمال فراخواندن احمدی‌نژاد به مجلس

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، امروز گفته که در صورت ادامه «تخلف و گریز از قانون» توسط دولت، محمود احمدی‌نژاد باید در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هشتم به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته که «دولت باید هر چه زودتر برای ارسال مصوباتش به مجلس اقدام كند و الا نمایندگان در قالب سوال از رئیس‌جمهور موضوع را پیگیری خواهند كرد.»


٢٢ تیرماه جاری نیز امیدوار رضایی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس به دلیل ارسال نشدن مصوبات دولت به مجلس، به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران «تذکر» داده است.

لاریجانی در اظهارنظر دیگری در ١٧ تیر نیز گفت که مجلس در مقابل قانون ایستادن را «گردن‌کشی» می‌داند و با آن مقابله می‌کند.

همچنین چند روز پیش‌تر از آن، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت که محمود احمدی‌نژاد با اجرا نکردن برخی قوانین، «گردن‌کشی در برابر قانون» را آموزش می‌دهد.

اصل ١٣٨ قانون اساسی ایران می‌گوید که «تصویب‌‏نامه‏ها و آیین‏نامه‏های دولت، ضمن ابلاغ برای اجرا، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آن‌ها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد.»

برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند که دولت از ابتدای سال ١٣٨٩ تاکنون مصوباتش را به مجلس نفرستاده است.

سبحانی‌نیا نماینده مجلس، به دولت هشدار داده که اگر به روند کنونی ادامه دهد، نمایندگان با ابزارهایی که در اختیار دارند، دولت را به رعایت قانون ملزم می‌کنند

انتقادات نمایندگان مجلس به «قانون گریزی دولت» در حالی مطرح شده که محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در روز گذشته به ایلنا گفته: «ما مصوبات دولت را به مجلس می‌فرستیم. به‌طور مثال یک مورد در ١٦ فروردین و دو مورد نیز در 14 تیرماه ارسال شده است.»

هم‌زمان با این اظهارنظر، محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز گفته که «ظاهرا هنوز روند ارسال مصوبات دولت به مجلس متوقف است.»

حسین سبحانی‌نیا عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس هم گفته که ارسال مصوبات دولت و مجلس هنوز متوقف است.

سبحانی نیا به دولت هشدار داده که اگر به روند کنونی ادامه دهد، نمایندگان با «ابزارهایی که در اختیار دارند، دولت را به رعایت قانون ملزم می‌کنند.»

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران نیز روز گذشته «عدم تمکین در قبال قانون و تضعیف نهادهای مردمی از طریق عدم تمکین و زورگویی» را از اقدامات «گستاخانه» احمدی‌نژاد خواند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی‌نژاد به رهبر پاسخ میدهد کافیست. نیازی دیگر به پاسخ به مجلس نیست (مگه نه احمدی‌نژاد؟)

-- مش لادن ، Jul 20, 2010 در ساعت 09:24 AM

علی مطهری: در صورت ادامه «تخلف و گریز از قانون» توسط دولت، محمود احمدی‌نژاد باید در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ دهد! در حکومتی که رهبرش و دولتش و بقیه شرکاء فاسد وابسته، به قانون احترام نمی گذارند، وزیر امور خارجه این دولت عوام فریب و فاسد «متکی»، در افغانستان رجز خوانی کرده و از «محور قرار گرفتن قانون اساسی» در آن کشور صحبت می کند!
شرم علی،

-- Sharm Ali ، Jul 20, 2010 در ساعت 09:24 AM

سیاه بازیه یا یک نمایشنامه تازه؟!

-- پرسشگر ، Jul 21, 2010 در ساعت 09:24 AM