رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ تیر ۱۳۸۹

نگرانی نهادهای بین‌الملل از وضع سلامت زندانیان

سازمان عفو بین‌الملل و گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه‌ای مشترک از مقامات ایران خواستند همه کسانی را که به علت فعالیت مطبوعاتی‌ و یا استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در عرصه آزادی بیان، تشکیل انجمن و یا شرکت در تجمعات، بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.


این بیانیه با ابراز نگرانی از سلامت زندانیان عقیدتی می‎گوید که بسیاری از روزنامه‌نگاران و زندانیان عقیدتی به شدت بیمارند و همچنان در زندان بسر می‌برند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر با اعتراض به وضعیت نگاه‌داری زندانیانی که اغلب از نظر جسمی و روحی «به شدت بیمار» هستند، می‌گوید که محرومیت از درمان پزشکی تحمیل شده بر زندانیان با هدف اعمال فشار بیشتر بر زندانیان و خانواده‌های آن‌ها انجام می‌شود.


بنا به اطلاعات رسیده به دست این دو سازمان بسیاری از زندانیان عقیدتی در زندان‌های سراسر ایران از جمله دو زندان اوین و رجایی‌شهر قربانی عارضه‌های مختلف و یا حتی حمله قلبی شده‌اند و مسئولان اجرایی بر خلاف نظر پزشکان زندان، با انتقال آن‌ها به بیمارستان مخالفت می‌کنند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از وضعیت وخیم زندانیان سیاسی اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است.

سازمان عفو بین‌الملل و گزارش‌گران بدون مرز: محرومیت از درمان پزشکی تحمیل شده بر زندانیان با هدف اعمال فشار بیشتر بر زندانیان و خانواده‌های آن‌ها انجام می‌شود

عفو بین‌الملل و گزارش‌گران بدون مرز با تاکید بر این‌که مقامات رسمی ایران مسئول سلامت و امنیت زندانیان هستند، آورده‌اند: «مقامات ایران نمی‌توانند سلامت زندانیان را به بازی گرفته و سپس اعلام کنند نسبت به وخامت وضعیت سلامت آن‌ها مسئولیتی ندارند.»

آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور که «برای نگهداری متهمان تحت قرار و محکومان به حبس» در کلیه امور زندان‌ها قابل اجراست، مسئولان زندان را مکلف به تامین نیازهای درمانی و بهداشتی محکومان کرده‌است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از امضاکنندگان آن است نیز محروم کردن از درمان پزشکی را نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، ضد انسانی و یا تحقیرآمیز به‌شمار می‌آورد.

عفو بین‌الملل و گزارش‌گران بدون مرز با بیان این‌که خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران هستند، از مقامات قضایی ایران درخواست کرده‌اند که دادگاه‌های زندانیان عقیدتی «بلاتکلیف» را در مهلت تعیین شده در قوانین، بدون صدور حکم اعدام و در تطابق با موازین منصفانه بین‌المللی برگزار کنند.

شیوا نظرآهاری، مسعود باستانی، آیت‌الله سیدحسین کاظمینی بروجردی، امیر خسرو دلیرستانی، رحیم غلامی، کوهیار گودرزی، نادرکریمی جونی، منصور اسانلو، محمد صدیق کبودوند، مسعود لواسانی، مجتبی لطفی، مهدی محمودیان، سعید متین پور، ابوالفضل عابدینی نصر، حامد روحی نژاد، عیسی سحرخیز، علی صارمی، هنگامه شهیدی، بهروز توکلی، مجید توکلیٰ بهروز جاوید تهرانی، و احمد زیدآبادی از جمله زندانیانی هستند که عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز خواستار موافقت با درمان پزشکی آن‌ها شده‌اند.

Share/Save/Bookmark