رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«کنش‌گری» ترکیه
سرمقاله امروز روزنامه جام‌جم با عنوان «از همكاری تا منازعه» در خصوص چالش اخیر ترکیه و اسرائیل است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد: «چالش بین تركیه و رژیم صهیونیستی در شرایطی رو به تشدید گذاشته كه تعاملات اقتصادی ـ تجاری، سیاسی و امنیتی عمیقی بین این دو كشور در دولت‌های مختلف وجود داشته است. در راهبردهای كلان تركیه نزدیكی با غرب و اروپا و خصوصا آمریكا به نوعی اجتناب‌ناپذیر و حتمی لحاظ شده است. حتی اگر دولت‌ها با تفكرات لائیك یا اسلامی در این كشور حاكم شوند، این راهبرد تركیه را به سمت و سوی داشتن تعاملات تجاری و اجرای مانورهای نظامی با رژیم صهیونیستی ملزم می‌كند.»

نویسنده سرمقاله افزوده:‌ «تركیه با وضعیت دوگانه‌ای مواجه شده. اول آن‌كه هویت و استقلال این كشور از سوی رژیم صهیونیستی در حالی مورد تهدید قرار گرفت كه همكاری‌های اقتصادی و نظامی فراوانی فیمابین این دو وجود داشت و این اقدام رژیم صهیونیستی به منزله تجاوزی آشكار علیه منافع تركیه بود. دوم آن‌كه مردم تركیه كه مایل بودند به عنوان یك كشور مسلمان كمك‌های خود را به سوی غزه ارسال نمایند، اینك با این اقدام رژیم صهیونیستی از شدت نگرانی ممكن است فشارهای خاصی را به دولت تركیه وارد كنند. این در حالی است كه اتفاقا دولت کنونی تركیه بیش از سایر دولت‌های قبلی خواستار حفظ ارزش‌های دینی است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «به نظر نمی‌رسد تركیه تهدیدهای خود را عملی كند و از روشی خارج از چارچوب گفت‌وگو و مذاكره با رژیم صهیونیستی، باعث تغییر منافع فیمابین شود. تركیه در جهت مطالبات مردمش به عنوان بازیگری اسلامی می‌بایست در ساختار جهان اسلام كنش‌گری كند اما مسیر این كنش‌گری و چگونگی ادامه آن چندان شفاف نیست..»


متن کامل سرمقاله

جای خالی برنامه توسعه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بر باد رفتن فرصت‌ها» در خصوص نبود یک برنامه توسعه در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرده است که تا پایان سال ٢٠٠٨ فقط ١٣ اقتصاد در سطح جهان رشدی حدود هفت درصد به طور متوسط در سال و برای ٢٥ سال یا بیش‌تر داشته‌اند که در ‌این سیزده کشور، ٩ کشور آسیایی بوده‌اند؛ چین، هنگ‌کنگ،‌ اندونزی، ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، سنگاپور، تایوان و تایلند. کشورهای هند و ویتنام نیز به‌زودی به این فهرست اضافه خواهند شد.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «نگاهی به فهرست ‌این کشورها یادآور فراز و نشیب‌های زیادی است که هر یک با آن روبه‌رو بوده‌اند. از ویتنام گرفته که سابقه جنگی بزرگ را در تاریخ خود دارد تا چین و هند که نیمی ‌از جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند، یا مالزی و تایلند که بحران بزرگ مالی سقوط ببرهای آسیای جنوب شرقی به مثابه توفانی سهمگین یک بار آن‌ها را در هم نوردید و له كرد؛ ولی به هر حال امروز در ‌این فهرست هستند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده: «کشور ما به رشدی بالای ٦ درصد برای غلبه بر مشکلات خود و دستیابی به توسعه‌ای پایدار نیاز دارد، آن هم رشدی متوازن در همه بخش‌های اقتصادی کشور، بنابراین جای برنامه توسعه مصوب با هدف‌هایی در چارچوب اقتصاد ملی واقعا خالی است و برنامه‌ای که راهکارهایی برای رفع اختلالات احتمالی ناشی از تحریم، بازسازی ظرفیت تولید نفت و گاز، افزایش توانایی اقتصاد در بالا بردن سطح اشتغال، تجهیز پس‌اندازها با هدف تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و اصلاحات ساختاری در بخش مالی کشور ارائه دهد. سال‌هایی که بی‌برنامه در اقتصاد‌ ایران سپری می‌شود، فقط سپردن فرصت‌ها به باد است. ‌این جا روی سخن با مجلس شورای اسلامی ‌است و‌ این انتظار از مجلس هست که هرچه زود‌تر کشور را مجهز به برنامه کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «بیداری اسلامی و زوال قدرت‌های استکباری»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سیاست و اخلاق»

Share/Save/Bookmark