رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹

ارتش، جنوب قرقیزستان را پاکسازی می‌کند

پس از تمدید حالت فوق العاده در جنوب قرقیزستان، پاکسازی موانع نیمه سوخته محله‌های ویران «اوش» توسط نظامیان آغاز شد.

به گزارش رویترز، مقام‌های مسئول تاکنون بسیاری از موانع موقت شهر اوش را حذف کرده‌اند اما هنوز خودروهای سوخته، لاستیک و آهن قراضه در سراسر کوچه‌های منتهی به محله‌های اشغال شده «اوش» توسط اقلیت ازبک‌ باقی مانده و ترس از خشونت بیش‌‌تر از بین نرفته است.


این درحالی است که دولت موقت قرقیزستان که از آوریل گذشته حکومت این کشور را به دست گرفته، حالت فوق‌العاده را تا ٢٥ ژوئن، یعنی دو روز قبل از رای‌گیری اصلاحات قانون اساسی قرقیزستان تمدید کرده است.

اجرای مقررات حکومت نظامی و خاموشی در ساعات معین شب در شهر اوش هنوز ادامه دارد.

مقامات قرقیزستان می‌گویند که با برداشتن موانع می‌خواهند به بازگرداندن شهر به زندگی عادی کمک کنند.

تاکنون تنه‌های درخت، جرثقیل، کامیون و یک اتوبوس جابجا شده‌اند و تعدادی از مغازه‌ها در خیابان اصلی شهر شروع به کار کرده‌اند.

با وجود ترس نیروهای امنیتی نسبت به از سرگیری درگیری‌ها به نظر می‌رسد که شهروندان ازبک نیز نگران خشونت بیش‌تر هستند.

دولت قصد دارد تا با کمک ارتش نظم را به منطقه آسیب دیده برگرداند و نیروهای امدادرسان را در رسیدن به مناطق ویران و تحت فشار مسایل امنیتی یاری کند.

ایالات متحده و روسیه که هر دو در این منطقه مسلمان‌نشین و استراتژیک پایگاه نظامی دارند، با نگرانی بحران قرقیزستان و امکان گسترش آن در آسیای مرکزی و منطقه وسیع شوروی سابق را دنبال می‌کنند.

رابرت بلیک، فرستاده ایالات متحده به آسیای مرکزی شنبه پس از بازدید قرقیزستان اعلام کرد قورمان بیک باقی‌اف، رئیس جمهوری برکنار شده قرقیزستان می‌تواند دلیل خشونت‌های قومی ماه گذشته باشد.

مقامات قرقیزستان می‌گویند که با برداشتن موانع می خواهند به بازگرداندن شهر به زندگی عادی کمک کنند.

از سوی دیگر قورمان بیک باقی‌اف که اکنون در بلاروس یکی از جمهوری‌های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی به سر می‌برد، این اتهام را رد کرده ‌است.

دولت موقت می‌گوید که بیش از دو هزار نفر در درگیری‌های قومی هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند و سازمان ملل متحد اعلام کرده ‌است که بیش از یک میلیون نفر از این واقعه متاثر شده‌اند.

خشونت‌های قومی ماه‌های اخیر باعث موج عظیمی از درخواست پناهجویی شده و حدود ٤٠٠ هزار نفر را آواره کرده ‌است. این عده مجبور به اقامت در اردوگاه‌های نامناسب در نوار مرزی ازبکستان و قرقیزستان شده‌اند. بسیاری از این افراد از دسترسی به آب پاکیزه، غذا و دارو محروم‌اند.

جنوب قرقیزستان، جایی‌که شهر «اوش» در آن قرار دارد، پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و محل زندگی تقریبا یک میلیون اقلیت قومی ازبک است.گروه قومی ازبک و قرقیز در این منطقه، اختلافات ریشه‌داری دارند. این منطقه از اردیبهشت گذشته تنش‌های خونینی را شاهد بوده ‌است.

Share/Save/Bookmark