رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹

انتقاد احمد توکلی به توافقنامه تهران

احمد توکلی، نماینده مجلس، با انتقاد از توافقنامه مبادله سوخت اتمی گفت که این توافقنامه، مصالح ملی ایران را تأمین نمی‌کند و محمود احمدی‌نژاد باید در مورد این تصمیم «عجیب» به مجلس توضیح دهد.

ایران روز گذشته با ترکیه و برزیل توافق کرد که ۱۲۰۰ كیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را در ازای دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد به ترکیه منتقل کند.


این تصمیم تهران که در قالب بیانیه‌ مشترکی منتشر شده، بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان داشته است.

کشور‌های غربی موضع‌ احتیاطی در برابر این توافقنامه اتخاذ کرده‌‌اند و برخی از آنها نیز این توافقنامه را پایان‌دهنده نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نمی‌دانند.

احمد توکلی که ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده دارد، در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده که توافقنامه تهران هیچ تعهدی برای طرف‌های غربی در زمینه مبادله سوخت پیش‌بینی نکرده است.

به گفته توکلی، بیشتر بندهای این توافقنامه به «تعارفات دیپلماتیک» شبیه است و ایران در این توافقنامه «با كمال تعجب قوی‌ترین اهرم خویش را برای ادامه مذاكرات از دست» داده است

به گفته آقای توکلی، بیشتر بندهای این توافقنامه به «تعارفات دیپلماتیک» شبیه است و ایران در این توافقنامه «با كمال تعجب قوی‌ترین اهرم خویش را برای ادامه مذاكرات از دست» داده است.

این نماینده محافظه‌کار مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا توافقنامه تهران می‌تواند بن‌بست فعلی مذاکرات هسته‌ای را بشکند، گفت: «اگر قرار باشد بن‌بست به هر قیمت شكسته شود، چرا اساسا چندین سال ایستادگی كردیم و موفق به تولید صنعتی اورانیوم شدیم؟»

وی با اشاره به «شروطی» که مجلس برای تبادل سوخت قرار داده است، گفت: «پیش از هرچیز رئیس جمهور باید در مجلس حاضر شود و در جلسه غیرعلنی به نمایندگان ملت توضیح دهد كه چرا چنین تصمیم عجیبی اتخاذ شده است.»

«اگر قرار باشد بن‌بست به هر قیمت شكسته شود، چرا اساسا چندین سال ایستادگی كردیم و موفق به تولید صنعتی اورانیوم شدیم»

توکلی در عین حال هشدار داد: «خدایی ناخواسته اگر این بیانیه اجرا شود، وزن تركیه در معادلات منطقه‌ای بالا می‌رود و وزن ما را كاهش می‌دهد.»

جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها کشمکش در خصوص پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت اتمی، از آمادگی خود برای انجام این مبادله در خارج از خاک ایران خبر داده است.

آمریکا و کشور‌های غربی در واکنش به اصرار ایران مبنی بر انجام مبادله سوخت در خاک خود، تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرده‌اند.

این تحریم‌ها آن‌طور که مقام‌های غربی می‌گویند در هفته‌های آینده در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای احمد ساختار شکن !

-- بدون نام ، May 18, 2010 در ساعت 09:00 AM