رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ فروردین ۱۳۸۹

توصیه‌های موسوی به هواداران جنبش سبز

میرحسین موسوی گفت که چشم‌اندازی برای آزادی مطبوعات نمی‌بیند و به طرفداران جنبش سبز توصیه کرد در برابر بسته شدن هر وبلاگ، «ده‌ها وبلاگ برای دفاع از حقوق مردم» راه‌اندازی کنند.

به گزارش وب‌سایت امروز، آقای موسوی که در جمع کمیته دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، از جنبش سبز خواست خود را با شرایط موجود تطبیق دهد و راه‌هایی برای «بسط آگاهی و گسترش رسانه‌ها» پیدا کند.


به گفته موسوی، جنبش سبز «بی‌شمار» است و باید از هر «منفذی» که بسته می‌شود، «بلافاصله پنجره‌های دیگری بگشاید.»

این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت جنبش سبز را باید طوری تعریف کرد که «همه هفتاد میلیون جمعیت کشور، حتی مخالفان ما را در بربگیرد.»

وی تبیین شعارهای «درست و منطبق» با خواسته‌های مردم را یکی از وظایف اصلی علاقمندان به جنبش سبز برشمرد و افزود: «وظیفه ماست که شعارها را با دقت و درست انتخاب کنیم و سپس بر سر تحقق آن‌ها بایستیم.»

«اگر می‌گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر، ولی‌نعمت خود را نمی‌کشد، آزار نمی‌دهد، او را به زندان نمی‌اندازد، او را محدود نمی‌کند و خواسته‌های خود را به نام خواسته مردم مطرح نمی‌کند»

موسوی، آزادی و عدالت را دو «کلید واژه» مهم، در حرکت جنبش سبز دانست و اظهار داشت: «عدالت و آزادی از هم جدایی‌ناپذیرند و آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت‌بار دارد، بیشتر در معرض از دست دادن آزادی‌های اساسی است.»

نخست وزیر پیشین ایران افزود:‌ «عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی‌خیزد. عظمت جنبش از فعالیت انسان‌های بی‌شماری ناشی می‌شود که آشکار و پنهان در حدی که می‌توانند، در گشوده کردن این راه به آینده سبز کمک می‌کنند.»

به گفته موسوی، جنبش سبز می‌خواهد کار «درست» انجام بدهد، از «کرامت انسانی» دفاع کند و مخالف این است که «مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی» شود.

این رهبر مخالفان دولت، در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که راه‌حل مشکلات موجود، «دست‌کاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان‌ها نیست، بلکه راه، رسیدگی به خانواده‌های شهدا و باز کردن در زندان‌ها و آزاد کردن رسانه‌ها و انتخابات آزاد رقابتی غیرگزینشی است.»

«همه بدانند که راه‌حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله پایتخت باشد، نه آنکه خواب‌نما شود که زلزله‌ای بزرگ در راه است»

وی خطاب به دولتمردان جمهوری اسلامی افزود: «اگر می‌گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر، ولی‌نعمت خود را نمی‌کشد، آزار نمی‌دهد، او را به زندان نمی‌اندازد، او را محدود نمی‌کند و خواسته‌های خود را به نام خواسته مردم مطرح نمی‌کند.»

موسوی در ادامه اظهار داشت: «همه بدانند که راه‌حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله پایتخت باشد، نه آنکه خواب‌نما شود که زلزله‌ای بزرگ در راه است.»

به گفته نخست وزیر پیشین ایران، «راه‌حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور، اقتصاد صدقه‌ای نیست» و دولت فکر نکند مردم گفته‌ها و اعمالش را فراموش می‌کنند.

موسوی افزود: «مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم‌ها و لاک‌پشتی که به فضا (فرستاده شدند)، حساسند و می‌خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی‌گناه به کجا انجامید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوشم اومد نه حرف از اسلام زد و نه از خمینی. کم کم داره یاد میگیره.

-- رامبرد ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

درود بر میرحسین که با وجود تمام خطرات همچون کاوه اهنگر دست از مبارزه بر نمیدارد.

-- علی ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

زنده باد میر حسین /همه تو مجله تایم رای بدن

-- بدون نام ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

امیدوارم پرزیدنت موسوی در سال 1389 هم همانند سال 1388 محکم و استوار بر خواسته های مردمان ایران بایستد. تا آخر با همراه وی هستیم. درود بر جنبش سبز و جهانی ایرانیان آزادی خواه.

-- حسن ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

شجاعت آقای موسوی قابل تحسین است .... اما فکر میکنم دوباره جنبش مردم ایران دچار همان مشکلی است که همیشه بوده!!!!! فرافکنی آنچه خود می خواهد باآنچه رهبرانش میخواهند .... آقای موسوی خواهان حفظ نظام ج.ا اسلامی است.اویک سیاست مدار سکولار نیست و با نظام دموکراتیک نمایشی مخالفتی ندارد .حضور او در صحنه از جنس حضور رفسنجانی است... نجات انقلاب از گرداب عمیق مشروعیت .... ضمن احترام عمیق برای ایشان ... فکر میکنم صرف وجود عنوان ج.ا بار معنایی عمیقی دارد و باید از آن عبور کرد .... ضمنا اگر بحث گناه کاری مطرح است سکوت در دهه شصت شمسی در برابرسرکوب واعدام نیز مطرح است ... کاری که منتظری نکرد....

-- بدون نام ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

قای "بینام"، باز هم «نیک» گفتید. دیگر بر کسی پوشیده نیست که پول جنایات شما را چنان فربه کرده که حتی اگر کسی شعار «توافقی»تان را بدهد هم فرقی با دیگری ندارد. هفتاد میلیون باید کشته شوند.

-- بدون نام ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

جناب با نام O.K بنده« بینام » سئوال منظورتان از فربه شدن با پول جنایات چیست ؟ مرد باش و جواب بده ببینم اصلا ی حرف حسابی داری......

-- بدون نام ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

هرچه آقای موسوی به سمت ایرانی بودن برود و از حضرات فاصله بگیرد محبوب مردم خواهد بود. چون مردم فهمیده اند که دین و ملا(خمینی و مانند ش) نمی توانسته اند این قدر قداست داشته باشند که امروز نون سفره خواهر و مادرشون را آجر ببینند. هر کس خرد داشته باشد می فهمد که دست از مزخرفات مذهبی برداشتن یعنی پنجره ای بسوی پیشرفت مردم کشور برداشتن است.

-- م ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

موسوی یکی از ستاره های درخشان تاریخ ایران است. گویی آنچه را فرهنگ و تمدن در خود داشته بصورت درّی و دردانه ای فربه به ما هدیه داده است. درود ایران و ایرانیت بر تو مرد بزرگ. بر زیرکیت و بر راستیت. بزگا مردا که تویی و مرگ نه که زندگی بردشمنت! تا یاد بگیرد زندگی را از تو و هم معنای شرافت را جنبش سبزو هم ایرانیت. ایکاش رهبری، و سپاه پارسداران بیتش یک ذره شرافت داشتند. ایکاش یک ذره انصاف داشتند تا به تو مرد بزرگ اجازه دهند تا ایران را کثافت و منجلابی که آنها خود فرویش کرده اند در آوری. سلام ایران بر تو باد ای بزرگ مرد ایران زمین ای وارٍ واقعی کسرای و جمشید و داریوش کوروش و هم امیر کبیر و هم مصدق.
زنده باد انقلاب سبز به رهبری تو و زنده باد تو و زهر و خانوده ات که با مرگ خواهر زاده ات تاونی سنگین پرداخت همچون تاوان همه ی ما!
رفراندوم فقط!

-- بدون نام ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

حالا من میگم، سریع نگید نه!! قانون اساسی بدون بخش ولی فقیه، خوبه. لازم نیست چون تغییر میخواییم، همه چیزو به هم بریزیم...موسوی توی حرفهاش این رو هم گفته که مردم در مقابل بیگانه مقاومت میکنن که صد در صد مخالفم.احمقی مثل احمدی نژاد دنیا رو بر علیه ایران تحریک کنه و مردم تقاص پس بدن؟!! ابداً. 8 سال عراق دشمن بود و ابن همه کشته دادیم. نمیبینید سران ما حالا چه برادران عراقی، عزیزان عراقی راه انداختن؟!!

-- مایا ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

بابا عجب توهمی داره این قرص های سبز رنگ خارجی
بعد از 9 ماه هنوز اثراتش باقیه
به کوری چشم خیلی ها , هنوز مردم نظام و انقلاب را قبول دارند . مثل این که فراموش کردید که میرحسین با شعار نخست وزیر امام و آرمان های انقلاب در جامعه ایران رای آورد.

-- ح.ک ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

ما تا آخر ایستاده ایم ، مقاوم و استوار همچون دماوند
زنده باد جنبش آزادیبخش مردم ایران

-- آرش از ایران ، Apr 18, 2010 در ساعت 12:00 PM

تا میر حسین مواضع خودش رو مشخصا بیان نکنه مردم هیچ وقت پیروز نمیشن
سوال اینه که مردم برای چی مبارزه کنن؟
یه جمهوری اسلامی دیگه ؟ یا چیزی شبیه این ؟

-- علیرضا ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM

به نظر میرسه توده ایها از اینکه موسوی بلاخره به دیدن خانواده زندانیان سیاسی لیبرال هم رفت عصبانی شده اند .
اگر موسوی ادعای رهبری جنبش سبز را دارد این کمترین کاری است که باید بکند . کروبی این مسائل را بهتر میفهمد و عمل میکند .
راستی توده ایها چرا در مورد سقوط توپولوف رییس جمهور لهستان اینقدر ساکت هستند و سانسور میکنند وب سایت های کمونیست روسی ؟
چرا کسی در مورد کشتار هزاران لهستانی توسط استالین و ریشه اختلافات روسیه و لهستان چیزی نمیگوید .
این همه سانسور مارکسیستی روسی داریم آنوقت همه گیر میدان به ج ا و شریعتمداری !
شریعتمداری خودش از مارکسیست های روسی این لجن کاری ها را یاد گرفته .

-- ziba sharfai ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM

سلام و درود بر تمام ياران سبز ايران زمين
موسوي رهبر ما نيست ما رهبري نمي خواهيم من ميرحسين را تنها بخشي از جنبش مي دانم چون ايشان سكولار نيستند و عاشق خميني هستند ايشان را قبول دارند كسي كه تمام اين جنايت ها با او شروع شده جوانان ما را كشتند از رژيم سابق بگيريد تا همين امروز
وقتي پيروز شديم هيچ وقت نميخواهيم ميرحسين اوباماي شود... ما دنبال سكولاريسم هستيم

-- خودم ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM

به آقای خودم و آقای ح ک و تمامی ضد و نقیض ها، شما بدانید راه ایران از جاده ی سبز گذر خواهد کرد. ما که در ایران در زیر نفس ...خامنه ای و اذنابش هستیم این را حس کرده ایم. و حالا چرا راه ایران راه سبز است؟ برای اینکه ما چه سکولار باشیم و چه نباشیم، چه مسلمان باشیم یا نباشیم برای حفظ ایران باید همدیگر را برسمیت بشناسیمو یعنی اگر موسوی بر قدرت آید سکولار ها را حتما برسمیت خواهد شناخت و اگر بعد از او یک سکولار سرکارآید حتما باید وجود اسلام و مسلمانان را در ایران برسمیت بشنماسد و در امور شخصیه ی افراد دخالت نکند. راه سبز یک راه است و هر کس با هر لباس و هر قد و هر رنگ و هر رای و هر مسلک و هر دین و هر آیین در آن جای دارند. اینک رهبر حکومت اسلامی واقعا خنثا و تنها ست تا جایی که آیت الله محمد یزدی می گوید رهبری را تنها گذاشته اند، دور و بر رهبری خالی شده و به ایشان ظلم شده، و حتا دوستان ایشان هم او را تنها گذاشته اند... اینها نشان می دهد که رهبری در اضمحلال صد در صد قرار دارد. بیم آن می رود که یک روز صبح سپاه کار امام خامنه ای را بسازد و مثلا فیروزه آبادی لاغرو را ... بگذارند سر جای رهبر. ولی ما بیشماریم و همراه راه سبزیم.

-- کرمونی از تهرون ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM

از نو / نت به نت عوض می کنم / از افق سر می زند / کبوتر .

-- پروین ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM