رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ فروردین ۱۳۸۹
علی لاریجانی خطاب به احمدی‌نژاد:

«بیانات شما، مناسب منزلت نظام نیست»

علی لاریجانی، اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره اجرا نکردن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را نامناسب با «منزلت نظام اسلامی» دانست.

آقای احمدی‌نژاد، اواخر اسفند ماه سال گذشته، در یک برنامه تلویزیونی گفت که دولت به خاطر آنکه با «منطق و استدلال» نتوانست نظر نمایندگان مجلس درباره طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را جلب کند، خواستار برگزاری همه‌پرسی است.


علی لاریجانی می‌گوید که مجلس بنابر توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، آمادگی دارد به دور از «بحث‌های غیرمستند»، با دولت درباره طرح هدفمندکردن یارانه‌ها وارد بحث کارشناسی شود.

آقای لاریجانی امروز دوشنبه در واکنش به این اظهارات و در پاسخ به نامه احمدی‌نژاد، خطاب به وی نوشته است: «به هیچ وجه، مناسب منزلت نظام اسلامی نیست که پس از تصویب قانون، با چنین بیانی، مجریان عدم اجرای آن (قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) را مطرح کنند.»

به نوشته رئیس مجلس شورای اسلامی، «تاثیرات سوء این امور در رفتار اجتماعی در درازمدت بیشتر از یارانه‌های سرگردان در کشور است.»

«به هیچ وجه، مناسب منزلت نظام اسلامی نیست که پس از تصویب قانون با چنین بیانی، مجریان عدم اجرای آن (قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) را مطرح کنند»

لاریجانی همچنین طرح موضوع برگزاری همه‌پرسی از سوی احمدی‌نژاد را از وظایف مجلس دانسته و نوشته که ورود به این «مقوله به مصلحت کشور نبود.»

علی لاریجانی افزود که مجلس بنابر توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، آمادگی دارد به دور از «بحث‌های غیرمستند»، با دولت درباره طرح هدفمندکردن یارانه‌ها وارد بحث کارشناسی شود.

رئیس مجلس در نامه خود از احمدی‌نژاد خواسته که «پیش‌بینی تورم از دو سناریوی ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۲۰ هزار میلیارد تومان» را اعلام کند.

به نوشته رئیس مجلس شورای اسلامی، «تاثیرات سوء این امور در رفتار اجتماعی در درازمدت بیشتر از یارانه‌های سرگردان در کشور است»

در این نامه همچنین از دولت خواسته شده که «نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ با هر کدام از این سناریوها» را اعلام کند.

محمود احمدی‌نژاد، در نامه‌ای خطاب به لاریجانی که امروز متن کامل آن منتشر شده، مصوبه مجلس درباره طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را «پیچیده و دارای اشکالات اساسی» دانسته که «امکان تدبیر امور و مهار تبعات منفی را از مدیران سلب» می‌کند.

مجلس ایران، سال گذشته تصویب کرد که دولت از محل حذف یارانه‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، اما دولت خواستار تحقق درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی است.

برای حل و فصل اختلاف‌ها میان دولت و مجلس، آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند، کارگروهی مشترکی از نمایندگان دو قوه تشکیل شده است.

نخستین نشست این کارگروه قرار است، فردا (سه‌شنبه) برگزار شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

استفاده کلمه «اسلامی» بازیچه ای گشته در نظام ولایتی. نظامی را که نمایندگان مجلس و رییس دولت آنرا یک فرد انتصاب کند با این اینگونه رد و بدل کردن نوشته های آتشین و نمایشی در جهت خام نمودن ما ملت ذوب شده در «آتشفشان ولایت» راهی بجایی نبرده و بطور قطع همانند نظام حاکم قبلی «خاکستر» خواهد گشت.

-- بدون نام ، Apr 5, 2010 در ساعت 02:00 PM

بيانات حضرت عالی نيز مناسب منزلت ايران نيست

-- بدون نام ، Apr 5, 2010 در ساعت 02:00 PM

اميدوارم همشون اسلامی وار با هم دعواشون بشه و همديگر رو بکشند و من برم اون وسط آب جو بخورم.

-- آبجوخور کافر ضد انقلاب ، Apr 5, 2010 در ساعت 02:00 PM