رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹
موسوی و کروبی خواستار شدند:

برگزاری راهپیمایی مخالفان در ۲۲ خرداد

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با انتقاد از عملکرد دولت و ادامه برخورد‌های خشونت‌بار با مخالفان، خواستار برگزاری راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد شدند.

این دو رهبر مخالفان دولت، روز گذشته (دوشنبه) در دیدار با یکدیگر، از تمام گروه‌ها و تشکل‌های اصلاح‌طلب خواستند برای راهپیمایی روز ۲۲ خرداد، از وزارت کشور درخواست صدور مجوز کنند.


مهدی کروبی پیش‌تر در گفتگو با هفته‌نامه اشپیگل، از برنامه مخالفان دولت برای راهپیمایی در سالگرد انتخابات جنجال‌برانگیز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ خبر داده بود.

آقای موسوی نیز در این دیدار، با تاکید بر لزوم برگزاری راهپیمایی مخالفان در این روز، گفت چشم‌انداز «روشنی» برای جامعه ایران نمی‌بیند.

این رهبر مخالفان دولت با ابراز نگرانی از وضعیت مدیریتی و نهاد‌های نظارتی در ایران اظهار داشت: «تمام دستگاه‌های نظارتی ما خوابیده است و یا برچیده شده‌اند.»

وی با انتقاد از طرح محمود احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت یک میلیون تومان به هر فرزند تازه متولدشده، گفت که «آقایان خواب‌نما» شده‌اند و در برابر این مسائل، مردم را باید آگاه کرد.

موسوی همچنین با انتقاد از سیاست‌های موجود در کشور افزود: «اغلب سیاست‌های ما باری به هر جهت است و متاسفانه ساختارهای ما همچون ماسه‌زار و شن‌زاری است که آب در آن پایدار نمی‌ماند.»

به گفته نخست ‌وزیر پیشین ایران، «شرایط حکومت طوری شده است که همه را توطئه‌گر تصور می‌کند و دچار نوعی توهم توطئه گردیده است.»

موسوی با انتقاد از سیاست‌های موجود در کشور: «اغلب سیاست‌های ما باری به هر جهت است و متاسفانه ساختارهای ما همچون ماسه‌زار و شن‌زاری است که آب در آن پایدار نمی‌ماند»

این رهبر مخالفان دولت افزود:‌ «توهم و شایعه‌ای را که خود ساخته و پرداخته‌اند، آن چنان بازگو می‌کنند که خود آنان باورشان می‌شود و چیزی که ساخته‌اند، دامن خودشان را می‌گیرد.»

موسوی در ادامه سخنان خود، از سیاست خارجی، وضعیت اقتصادی و مسائل داخلی ایران انتقاد کرد و اظهار داشت: «ما باور داریم مردم ما حافظه جمعی دارند. حکومت فکر می‌کند مردم اعمال، کارها و رفتارهای آنان را فراموش می‌کنند.»

به گفته این رهبر مخالفان، حکومت، «هر روز به گروهی مردم لقب مرتد و کافر و غیره می‌دهد، به جرم اینکه کلامی برخلاف دیدگاه و نظر آقایان بر زبان رانده‌اند.»

کروبی: اوضاع وحشتناک است
مهدی کروبی نیز در این دیدار، ضمن تائید سخنان میرحسین موسوی، افزود: «شرایط جامعه بسیار وحشتناک است، به طوری که هرچه می‌خواهند می‌گویند، هر تهمت و ناروایی که می‌خواهند به افراد نسبت می‌دهند.»

آقای کروبی گفت از اینکه این رفتار‌ها به «نام اسلام» صورت می‌گیرد، متاسف است، چراکه این مسائل باعث می‌شود که به اسلام «ضربه» بخورد.

«اینکه می‌گویند سفرهای ما عظمت است، همین است؟ زیمباوه و چند کشوری در همین سطوح عزت است؟ اینکه به پشه مالاریا و یا جلاد مخالفان تشبیه و خطابتان کنند، عزت است»

دبیرکل حزب اعتماد ملی، با انتقاد از سیاست‌ خارجی دولت و آنچه که در زیمباوه در جریان سفر احمدی‌نژاد به این کشور روی داد، گفت: «اینکه می‌گویند سفرهای ما عظمت است، همین است؟ زیمباوه و چند کشوری در همین سطوح عزت است؟ اینکه به پشه مالاریا و یا جلاد مخالفان تشبیه و خطابتان کنند، عزت است؟»

حزب رقیب رئیس جمهوری زیمبابوه، دعوت از محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در گردهمایی سرمایه‌گذاری در این کشور را به «دعوت از پشه برای درمان مالاریا» تشبیه کرده بود.

کروبی همچنین در مورد وضعیت حقوق بشر و زندان‌ها در کشور اظهار داشت: «چطور در زمان شاه، سازمان‌های حقوق بشر که به زندان‌های ایران فشار وارد می‌کردند، خوب بودند و حالا که همین سازمان‌ها پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده آنان هستند، محکوم، مجرم و بدخواه هستند؟»

«چطور در زمان شاه، سازمان‌های حقوق بشر که به زندان‌های ایران فشار وارد می‌کردند، خوب بودند و حالا که همین سازمان‌ها پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده آنان هستند، محکوم، مجرم و بدخواه هستند»

این رهبر مخالفان دولت در ادامه، با انتقاد شدید از سیستم‌های نظارتی گفت: «بنا به نامه‌ای که زندانیان به مراجع نوشتند، با همسر یک زندانی تماس گرفته‌اند که از همسرت جدا شو! این چه قانونی است؟ آیا این یک مامور حکومت اسلامی است؟ این که می‌گویند عظمت داریم، همین است؟»

کروبی با «نخ‌نما» دانستن سخنان و توطئه‌های رسانه‌های جریان حاکم، اظهار داشت: «از ما می‌خواهند که توبه کنیم، البته توبه خوب است اما آیا آن همه کشتار، دروغ، شکنجه، تجاوز به حقوق مردم و حیف و میل بیت‌المال توبه نمی‌خواهد؟»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث زلزله در تهران که از سوی احمدی‌نژاد و چند خطیب جمعه مطرح شده، اشاره کرد و گفت: «مگر مردم مسخره افکار و اعمال کودکانه و به دور از خرد شما هستند؟ آیا این همه گرفتاری اقتصادی و بیکاری که همچون طاعون کشور را مبتلا کرده است، کافی نیست؟»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان سخنان خود، با انتقاد از «بی‌توجهی» قوه قضائیه به گزارش مجلس درباره بازداشتگاه کهریزک گفت که این قوه، با محاکمه سه «بخت برگشته»، این پرونده را «مسکوت» گذاشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باید آگاه بود که پس از آنکه حکومت اسلامی متوجه خطر جریان آزاد اطلاعات توسط سایتهای خبری اینترنتی شد مزدوران خود را با حربه جدیدی برای دفاع به این میدانها فرستاده که کارشان پست نظراتی با محتوای دلسرد کننده برای مردم و فعالین جنبش میباشد. تهمت به سران جنبش در داخل و ایجاد تفرقه و بدگمانی و تقویت جو ارعاب از قدرت پوشالی حکومت و... اما همه اینها نشان از عدم درک زمان و موقعیت از سوی گردانندگان حکومت است. با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات مسروقه ۸۸ با تمامی توان برای نشان دادن حیات جنبش تلاش کنیم تا از سویی نور امید را در دل هموطنان آزادیخواه و وطنپرست فروزانتر ساخته و از سوی دیگر جسد دیکتاتوری پوشالی را به گور تاریخیش نزدیکتر کنیم.

البته اگه طبق نظریه گنجی از زبان شمشیری استفاده نشده لطفا نمایش بدین چون دیدم که پیامهای مزدورها رو که غالبا پای اینجور خبرهاست نمایش دادین.

-- irani ، Apr 27, 2010 در ساعت 03:00 PM

Dar rooze 22 khordad hameye mardom ba lebasse siah biroon khahand amad va salgard koodetaa ra bar haramian haram khahand kard.

-- omid ، Apr 27, 2010 در ساعت 03:00 PM

ای معجزه خاموش !
یه حادثه روشن شو !
یه لحظه ، فقط یه آه ؛
همجنس شکفتن شو !

-- آرش ، Apr 27, 2010 در ساعت 03:00 PM

be omid irany azad............

-- بدون نام ، Apr 27, 2010 در ساعت 03:00 PM

همچنان استوار ایستاده اییم از الان باید همگی برای 22 خرداد برنامه ریزی کنیم

-- بدون نام ، Apr 27, 2010 در ساعت 03:00 PM

فعلا مردم و کارگران خود را برای یازده اردیبهشت آماده می کنن
اعتصاب رمز پیروزی ست

-- بدون نام ، Apr 28, 2010 در ساعت 03:00 PM

از عبارت«دعوت از پشه برای درمان مالاریا»خیلی خوشم آمد.چون در یک جمله کوتاه،همه آنچه را که باید می گفت،گفته بود!

-- بدون نام ، Apr 28, 2010 در ساعت 03:00 PM