رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ فروردین ۱۳۸۹

ایران، رکورددار اجرای اعدام در سال ۲۰۰۹

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در سال گذشته میلادی، دست‌کم ۳۸۸ نفر در ایران اعدام شدند. این آمار حاکی از آن است که به طور متوسط، روزانه بیش از یک نفر در این کشور به دار آویخته شده است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی، رکورد اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۰۹ را شکسته است.


این در حالی است که ایران معمولا آمار دقیق اعدام‌شدگان را اعلام نمی‌کند.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرده است که ۱۱۲ نفر از کسانی که سال گذشته در ایران اعدام شدند، تنها در فاصله چند هفته پس از انتخابات جنجال برانگیز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ تا زمان ادای سوگند از سوی محمود احمدی‌نژاد به دار آویخته شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که ۱۱۲ نفر از کسانی که سال گذشته در ایران اعدام شدند، تنها در فاصله چند هفته پس از انتخابات جنجال برانگیز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ به دار آویخته شده‌اند

بر اساس گزارش تازه عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۰۹ دست‌کم ۷۱۴ نفر در ۱۸ کشور جهان اعدام شدند و بیش از دو هزار نفر در ۵۶ کشور احکام اعدام خود را دریافت کردند.

بیش از ۵۴ درصد از احکام اعدام جهان در سال گذشته میلادی در ایران اجرا شده است.

در فهرست عفو بین‌الملل، ایران با ۳۸۸ مورد اعدام، عراق با ۱۲۰ مورد و عربستان سعودی با ۶۹ مورد، به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. آمریکا، با ۵۲ مورد اعدام، در ردیف چهارم قرار دارد.

بنابر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹، ایران و عربستان سعودی، کماکان به اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال ادامه داده‌اند.

با این حال، بنا بر اعلام عفو بین‌الملل، تعداد اعدام‌ها در چین از مجموع اعدام‌های همه کشورهای جهان بیشتر است. با توجه به اعلام نشدن آمار اعدام‌های چین در سال ۲۰۰۹، عفو بین‌الملل در اقدامی اعتراضی، از انتشار شمار اعدام‌های این کشور در گزارش سال ۲۰۰۹ خود خودداری کرده است.

در فهرست عفو بین‌الملل، ایران با ۳۸۸ مورد اعدام، عراق با ۱۲۰ مورد و عربستان سعودی با ۶۹ مورد، به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. آمریکا، با ۵۲ مورد اعدام، در ردیف چهارم قرار دارد

این سازمان در گزارش سال ۲۰۰۸ خود تعداد اعدام‌های چین را ۱۷۱۸ مورد اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد اعدام‌های سال یادشده در سراسر جهان بود.

در گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان عفو بین‌الملل، چین، ایران، مغولستان، بلاروس، کره شمالی و ویتنام به علت مخفی نگه‌داشتن اطلاعات مربوط به اعدام‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید سالانه، آمار مربوط به هزاران اعدام و تیرباران در چین اعلام نمی‌شود.

با این حال در این گزارش عفو بین‌الملل اعلام شده که در سال ۲۰۰۹ شماری از کشورها به جنبش لغو مجازات اعدام پیوستند و تعداد این کشور‌ها در حال حاضر به ۱۳۹ رسیده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آدمکشی و اعدام تنها کیفیت این حکومت صالحان نیست! سپاه پاسداران و بسیج و وزارت اطلاعات ایران تحت قیومیت روحانیت معظم رکورد تجاوزات جنسی و... را نیز دارد. این همه رکورد را باید به حضرت بقیه الله الاعظم تبریک گفت.

-- بدون نام ، Mar 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

ننگ بر جمهوری اسلامی !

-- Karo ، Mar 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

بیش از ۵۴ درصد از احکام اعدام جهان در جمهوری اسلامی ایران و ما رتبه ی دوم اعدام در جهانیم ! پیدا کنید پرتغال فروش را!!!!!!

-- آرمان ملک ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM