رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۹

اعتراض به «بلاتکلیفی» محمد نوری‌زاد

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، کارگردان و روزنامه‌نگار زندانی می‌گوید که بازجویی از همسرش هنوز تمام نشده و وی همچنان بلاتکلیف است.

خانم ملکی در گفت‌وگو با تارنمای کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی، گفت که روز دوم فروردین ماه پس از ۹۳ روز بی‌خبری از همسرش توانسته به مدت پنج دقیقه با وی گفت‌وگو کند.


محمد نوری‌زاد

محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار، نویسنده و مستندساز اواخر آذر ماه سال گذشته به اتهام «توهین» به مقام‌های ایران و «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» بازداشت شد.

خانم ملکی می‌گوید که همسرش در ابتدا به قدری «متأثر» بود که نمی‌توانست صحبت کند و نگران خانواده بوده‌ است.

محمد نوری‌زاد طی این تماس تلفنی به خانواده‌اش گفته‌ است: «اصلا نگران نباشید، مهم نیست من چقدر این‌جا باشم، بلکه مهم این است که با سربلندی از زندان بیرون بیایم.»

مقامات قضایی به وکیل آقای نوری‌زاد گفته‌اند که وی با بازجوها «همکاری» نمی‌کند و به همین دلیل هنوز هیچ گزارشی از «بالا» نرسیده و پرونده‌ای برایش تشکیل نشده‌ است.

میرحسین موسوی در دیدار نوروزی با خانواده محمد نوری‌زاد گفت که این نویسنده و فیلم‌ساز، «تاوان حق‌گویی» خود را می‌پردازد.

به گفته خانواده این روزنامه‌نگار پیشین کیهان، وی تمام مدت بازداشتش را در سلول انفرادی بوده‌ و اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده به او داده نشده بود.

محمد نوری‌زاد که سال‌ها ستون‌نویس صفحه ۱۴ روزنامه کیهان بود، پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری، انتقادهای تندی را متوجه عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی کرد.

او همچنین طی نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای به طور تلویحی از وی به خاطر طرفداری از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود.

مقامات قضایی به وکیل آقای نوری‌زاد گفته‌اند که وی با بازجوها «همکاری» نمی‌کند و به همین دلیل هنوز هیچ گزارشی از «بالا» نرسیده و پرونده‌ای برایش تشکیل نشده‌ است

خانم ملکی می‌گوید که مسئولان پروندهٔ همسرش، در ۲۱ بهمن ماه او را به اوین احضار کرده و گفته‌اند که بازجویی از وی حداقل دو ماه دیگر طول می‌کشد.

همسر این زندانی سیاسی می‌گوید: «واقعاً جای سؤال هست که چرا تحقیقات از آقای نوری‌زاد باید این همه طول بکشد؟ این‌ها هرچقدر هم که تلاش کنند، چیز دیگری جز همان نوشته‌های ایشان به دست نخواهند آورد. پرونده ایشان کاملاً واضح و روشن است و هیچ دلیلی برای طولانی شدن این تحقیقات وجود ندارد.»

وی با اعتراض به وضعیت پرونده همسرش ادامه داد: «اگر آقای‌نوری زاد، جرمی مرتکب شده‌ است، باید خیلی زودتر از این حکم ایشان صادر می‌شد. اما اگر جرمی مرتکب نشده‌اند، پس طبق چه قانونی و بر چه اساسی بیش از سه ماه است که ایشان را در بازداشت نگه‌داشته‌اند؟»

Share/Save/Bookmark