رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸

درخواست جلوگیری از اخلال ماهواره‌ای ایران

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از اتحادیه اروپا خواستند اقداماتی علیه توان سانسور ارتباطاتی و ماهواره‌ای ایران انجام دهد.
این سه کشور خواستار محدود کردن توان سانسور رسانه‌ای و ماهواره‌ای حکومت ایران علیه اپوزیسیون داخلی و شبکه‌های خارجی شده‌اند.

سه وزیر خارجه این کشورها در نامه‌ای مشترک به کاترین اشتون، رئیس امور خارجه اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواسته‌اند فروش فناوری‌هایی که می‌تواند برای سرکوب و سانسور توسط ایران استفاده شود را محدود کند.


دیوید میلیبند، برنارد کوشنر و گویدو وستروله در این نامه آورده‌اند:
«اتحادیه اروپا باید علیه تهران به خاطر بستن راه امواج ماهواره‌ای شبکه‌هایی هم‌چون بخش فارسی بی‌بی‌سی و دویچه‌وله اقدامات شدیدی را اتخاذ کند.»

این نامه از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواسته‌است در نشست دوشنبه آینده ایران را قویاً محکوم کنند و به حکومت ایران بگویند تا بلادرنگ از بستن امواج ماهواره‌ای دست بردارد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه شرکت فرانسوی یوتل‌ست نیز اعلام کرد که طی ۹ ماه گذشته دو شکایت رسمی علیه ایران اقامه کرده‌است. این شرکت خدمات‌رسان ماهواره‌ای می‌گوید موضوع این شکایت‌ها «ارسال عمدی پارازیت» از سوی ایران با هدف قطع رسانه‌های فارسی‌زبان مانند بی‌بی سی و صدای آمریکا است.
به گفته یوتل‌ست شکایت تازه این شرکت قرار است در جلسه این ماه اتحادیه بین‌المللی ارتباطات «در اولویت قرار گیرد.»

در تاریخ ۱۱ فوریه در سی‌ویکمین سالگرد انقلاب ۵۷ نزدیک به ۷۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی که از طریق یوتل‌ست برای مردم ایران برنامه پخش می‌کنند از سوی جمهوری اسلامی بلوکه شده‌اند.

از سوی دیگر روز چهارشنبه شرکت فرانسوی یوتل‌ست نیز اعلام کرد که طی ۹ ماه گذشته دو شکایت رسمی علیه ایران اقامه کرده‌است

فراخوان وزیران خارجه این سه کشور اروپایی برای مقابله با این سانسور پس از آن بیان می‌شود که شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، دو شرکت اروپایی را متهم به فروش فناوری شنود تلفنی به حکومت ایران کرده‌است.

به گفته خانم عبادی شرکت‌های زیمنس آلمان و نوکیای فنلاند اقدام به فروش چنین دستگاه‌هایی به ایران کرده‌اند.

دولت ایران پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به سانسور و سرکوب گسترده رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی پرداخته است. قطع کانال‌های ماهواره‌ای و شنود مکالمات تلفنی شهروندان از جمله این اقدامات است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کار دست کم 3 سال پیش می باید انجام می دادند. از 100 تا تحریم این کارها بهتره!!!
هنوز کارهای دیگری هم می توانند انجام بدهند که این بچه هیولای پرورش یافته بزمین افتد.

-- م ، Mar 18, 2010 در ساعت 01:19 PM

باید این شرکت ها منافع مالی خودشون رو برای خاطر انسانیت چند صباحی کنار بگذارن قول می دیم بعدأ که اوضاع اصلاح شد جبران کنیم. ما مردم قدر شناسی هستیم.

-- محمود احمقی نژاد ، Mar 18, 2010 در ساعت 01:19 PM