رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۸

خاتمی: معلوم است که اکثریت با کیست

محمد خاتمی می‌گوید که معترضان به وضعیت موجود نیز در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت کرده بودند و اگر «بنای مقایسه باشد، معلوم است که اکثریت با کیست.»

آقای خاتمی که در جمع گروهی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و رسانه‌ای سخن می‌گفت، اظهار داشت که اکثریت معترض، با «متانت و پرهیز» از خشونت در این مراسم شرکت کرد، اما «متاسفانه، شاهد توهین به بسیاری از این افراد بودیم.»


در جریان راهپیمایی روز ۲۲ بهمن که طرفداران جنبش سبز نیز در آن شرکت داشتند، نیرو‌های پلیس و یگان ویژه، مانع از سر دادن شعار‌های اعتراضی آنها شده و لباس شخصی‌ها نیز با حمله به رهبران مخالفان، اجازه شرکت در این مراسم را به آنها ندادند.

به گزارش وب‌سایت بنیاد باران، خاتمی با انتقاد از این نوع برخورد‌ها گفت که در این روز، «زدند، توهین کردند، فحاشی کردند و کارهای ناشایست دیگری کردند.»

‌«فشارها را کم کنید و بیایید تندروهایی که نانشان در ایجاد تنش، تحقیر انسان‌ها و خط کشی‌های نادرست در جامعه است، از تاثیرگذاری در عرصه حیات اجتماعی برکنار کنید»

به گفته رئیس جمهوری پیشین ایران، بررسی و شناخت عوامل این «رفتارهای زشت، کار مشکلی» نیست و می‌توان فهمید «چه کسانی این کارها را کردند.»

آقای خاتمی افزود که در روز ۲۲ بهمن، «خود بنده هم بودم و دیگران هم بودند. هر جا که بودیم حتی در ماشین و در حال عبور، مورد محبت انبوهی از مردمی بودیم که ما را می‌دیدند، البته همه جا عده‌ای محدود هم با چوب و چماق و فحاشی به جان مردم می‌افتادند.»

انتقاد از عملکرد «شبه‌رسانه‌ها»
رئیس بنیاد باران در بخش دیگری از اظهارات خود بازداشت فعالان حوزه رسانه با تکیه بر «ادعا و توهم» را مایه «شرمساری» دانست و گفت که «شبه‌رسانه‌ها» تحت عنوان رسانه مشغول ضربه زدن به منافع ملی هستند.

به گفته خاتمی، این شبه‌رسانه‌ها «بیشترین نقش را در ایجاد تنش، تفکیک، تفرقه، تحریک، خشونت، دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی» دارند.

رئیس جمهوری پیشین ایران اظهار داشت که این شبه‌رسانه‌ها با «مصونیتی» که دارند، به راحتی «دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند.»

«در دفاع از حقوق مردم، منافع ملی، حرمت و آزادی‌های انسان هیچ‌وقت حاضر نیستیم با مصلحت اندیشی‌های نادرست، آنچه که احساس می‌کنیم خواست مردم است را دور بزنیم»

خاتمی با اظهار تاسف از تدوام بازداشت فعالان رسانه‌ای و سیاسی نیز اظهار داشت: «ضرر این کار بیش از اینکه به این افراد وارد شود، به نظام وارد می‌شود و این برای ما دردآور است» و بازداشت‌شدگان باید هرچه زودتر آزاد شوند.

وی افزود: «نه کسی می‌تواند به بهانه امنیت، آزادی‌های مشروع جامعه را از بین ببرد و نه کسی به نام آزادی می‌تواند به منافع ملی و امنیت لطمه بزند.»

رئیس بنیاد باران در ادامه سخنان خود، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: ‌«فشارها را کم کنید و بیایید تندروهایی که نانشان در ایجاد تنش، تحقیر انسان‌ها و خط کشی‌های نادرست در جامعه است، از تاثیرگذاری در عرصه حیات اجتماعی برکنار کنید.»

وی همچنین خواستار پاسخگو بودن دولت در قبال برنامه‌ها و سیاست‌های خود شد و تاکید کرد که «در دفاع از حقوق مردم، منافع ملی، حرمت و آزادی‌های انسان هیچ‌وقت حاضر نیستیم با مصلحت اندیشی‌های نادرست، آنچه که احساس می‌کنیم خواست مردم است را دور بزنیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ماهاتما گاندی ؛ مارتین لوتر کینگ ؛ نلسون ماندلا ؛ سید محمد خاتمی ؛ میر حسین موسوی ؛ ...
و در انتها ما پیروز خواهیم شد.
V

-- علی ، Feb 22, 2010 در ساعت 02:30 PM

سیاست ناب آخوندی. یکی به نعل یکی به میخ. مرحبا آقای خاتمی. شما یکی از کسانی هستید که با این پنبه سربریدنهای خودتان عمر نظام را بیشتر کردید.

-- Pagan ، Feb 22, 2010 در ساعت 02:30 PM

این سید خیلی خوب و خوش سیما و خوش رو است اما من یک مشکل بزرگ در رفتار ایشان می بینم متاسفانه هرجا که صحبت می کند آن حرفی را می زند که مطلوب صاحب مجلس است اگر با سران رژیم بنشیند از بقای رژیم می گوید و اگر با جریان اصلاحات هم صحبت شود از مردم . بالاخره من نفهمیدم که این آقا سید در کدام کفه ترازو نشسته. شاید هم خود ترازو را در دست دارد.

-- داریوش ، Feb 23, 2010 در ساعت 02:30 PM

خاتمی؛ «فشارها را کم کنید....» فشار، سرکوب، شکنجه، تجاوز، تحقیر و قتل شهروندان، ابزار این حکومت دینی خودکامه و تمامیت خواه و مستبد است برای حفظ قدرت و نظام اسلامی.
شهروند،

-- Shahrvand ، Feb 23, 2010 در ساعت 02:30 PM