رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸

آزادی شماری دیگر از زندانیان سیاسی

شماری دیگر از زندانیان سیاسی رویدادهای اخیر در ایران، شب گذشته، ۲۹ بهمن ماه آزاد شدند.

تارنمای کلمه، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به میرحسین موسوی، از آزادی امید مهرگان، نویسنده و مترجم خبر داده‌ است. این روزنامه‌نگار ۱۵ بهمن‌ماه در منزل مسکونی‌اش بازداشت شده بود.

اردوان تراکمه، منتقد سینما نیز شب گذشته با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. این دانشجویی کارگردانی، ۶ بهمن ماه در منزل مهین فهیمی، از اعضای مادران صلح دستگیر شده بود.

به گزارش ندای سبز آزادی، اروج علی‌محمدی، فرماندار تبریز در دولت محمد خاتمی، از دیگر آزادشدگان اخیر است. وی که در آستانه ۲۲ بهمن جاری بازداشت شده بود عصر چهارشنبه با صدور قرار کفالت آزاد شد.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از آزادی صفورا تفنگچی، مادر خانواده دارالشفایی است. وی روز ۲۱ بهمن ماه در پی احضار به دفتر پی‌گیری‌های وزارت اطلاعات دستگیر شد. در حال حاضر دو دختر و همسر خانم تفنگچی در زندان هستند.

بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» بهمن احمدی‌امویی، روزنامه‌نگار زندانی شد

محمود دردکشان، از فعالان سیاسی نزدیک به آیت‌الله حسین‌علی منتظری نیز پس از دو ماه حبس آزاد شد. آقای دردکشان که از فعالان سیاسی شهر اصفهان است، در ۲۰ سال گذشته، شش بار بازداشت شده‌است.

روز گذشته نیز ۵۰ نفر از زندانیان سیاسی اعتراضات اخیر ایران، از زندان اوین آزاد شدند. در هشت ماه گذشته بیش از پنج هزار نفر از معترضان به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رخدادهای پس از آن دستگیر شده‌اند.

درخواست برای آزادی بهمن احمدی امویی
«بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه» در نامه‌ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار زندانی شد.

این بنیاد بین‌المللی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بهمن احمدی‌امویی، آورده‌است: «به عنوان شبکه‌ای از هزاران زن و مرد از رسانه‌های سراسر دنیا از شما خواهش می‌کنیم که در اقدامی مؤثر اطمینان حاصل شود که امویی نه مورد شکنجه قرار بگیرد و نه در زندان بماند.»

ژیلا بنی‌یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی، در سال ۲۰۰۹ جایزه شجاعت در خبرنگاری این بنیاد را از آن خود کرد.

آقای احمدی امویی خرداد ماه ۸۸ درپی اعتراض‌های پس از انتخابات در ایران دستگیر شد. دادگاه انقلاب وی را به هفت سال و چهار ماه زندان و ۳۲ ضربه شلاق محکوم کرده‌ است.

این روزنامه‌نگار به «تبانی به قصد به‌هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهور» متهم شده‌است.

بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه می‌گوید نگران آن است «حکم ناعادلانه‌ای‌» که برای آقای امویی صادر شده، نشانه‌هایی از «ایجاد محدودیت بیشتر بر آزادی بیان و رسانه‌ها در ایران» باشد.

بنا به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ایران بعد از چین، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان است. شمار زیادی از روزنامه‌نگاران در پی اعتراضات پس از انتخابات در ایران بازداشت شده‌اند و نزدیک به ۵۰ نفر از آنان مجبور به ترک کشور شده‌اند.

Share/Save/Bookmark