رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸

«ندای اشتباه» ناچار به ترک ایران شد

یک زن ایرانی به نام ندا سلطانی که رسانه‌ها عکس او را با عکس ندا آقاسلطان اشتباه گرفته‌بودند «در پی تهدیدات حکومت ایران» در آلمان اعلام پناهندگی کرده‌است.
این خبر را روزنامه آلمانی «زوددویچه زایتونگ» امروز منتشر کرده‌است.

ندا سلطانی، ۳۲ ساله، ‌استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران بود و فعالیت سیاسی نداشته‌است.
بنا به گزارش این روزنامه آلمانی، عکس وی در رسانه‌ها با ندا آقاسلطان، ۲۶ ساله، که در جریان تظاهرات اعتراضی در ایران کشته شد اشتباه گرفته شده‌است.


ندا سلطانی (۳۲ ساله، راست) و ندا آقاسلطان (۲۶ ساله، چپ)

تصاویر صحنه‌های جان دادن ندا آقاسلطان در تظاهرات ۲۰ ژوئن ۲۰۰۹ در سراسر جهان پحش شد و این زنان جوان به عنوان یکی از نمادهای اصلی جنبش اصلاح طلبی ایرانیان در آمده‌است.

پس از کشته شدن ندا آقاسلطان برخی از رسانه‌ها با جستجوی گوگلی اشتباهاً عکسی نیز از ندا سلطانی را از صفحه فیس‌بوک وی برداشته و منتشر کردند.

ندا سلطانی از آن زمان کوشش زیادی برای متوجه کردن رسانه‌ها نسبت به اشتباهشان کرده‌است ولی این کوشش‌ها نتیجه‌ای نداده‌است.
وی «پس از دریافت تهدیدهایی از حکومت ایران» روز ۲ ژوئیه ایران را ترک کرد و هم‌اینک در آلمان اعلام پناهندگی کرده‌است.

«حتی امروز در آلمان نیز ندا سلطانی به خاطر نگرانی از وضع خانواده‌اش در ایران نمی‌خواهد بگوید که توسط چه کسانی و چگونه تهدید شده‌است»

روزنامه «زوددویچه زایتونگ» می‌نویسد:
«حتی امروز در آلمان نیز ندا سلطانی به خاطر نگرانی از وضع خانواده‌اش در ایران نمی‌خواهد بگوید که توسط چه کسانی و چگونه تهدید شده‌است.»

این روزنامه که در یک کمپ پناهندگی با ندا سلطانی مصاحبه کرده‌است از محل اقامت او در آلمان خبری نمی‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين هم نتيجه هيجان زدگی بعضی ها که يه شبه سياسی ميشوند.هنوز تو بعضی تجمعات خارج از کشور عکس اين خانم حمل ميشود بعد از شهادت ندا آقاسلطان بعضی رسانه های اصلاح طلب انتشار عکس اشتباه را گوشزد کردند. عکس واقعی هم که منتشر شد. اما بعضی ها متاسفانه به استفاده از عکس اشتباه ادامه دادند که حالا باعث آوارگی و فرار يه هموطن شده. اميدوارم در آينده در انتشار عکس يا فيلم که باعث گرفتار کردن افراد ميشود دقت شود. عبارات ما بيشماريم يا ... توجيهی برای مشکل درست کردن برای افرادی که در معرض دوربين قرار ميگيرند هستند ,نيست.

-- هموطن ، Feb 5, 2010 در ساعت 11:23 AM

vaghan jaye tasofe ke yek irani be khatere tashabohe esmi intor az zenedig v keshvaresh avare beshe. kesani ke akse in aziz ro eshtebah gozashtan moghasran ham rezhime maskhare kononi

-- pargol ، Feb 5, 2010 در ساعت 11:23 AM