رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ بهمن ۱۳۸۸

شرکت در اعتراض‌ها از اتهامات اعدامی‌ها نیست

دادسرای تهران در خصوص اعدام محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور اطلاعیه‌ای صادر کرده که در آن نشانی از نقش این دو نفر در حوادث پس از انتخابات دیده نمی‌شود.

علی‌زمانی و رحمانی‌پور، پنجشنبه گذشته به اتهام «محاربه» و دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات اعدام شدند.

دادسرای انقلاب در اطلاعیه امروز دوشنبه خود، اعلام کرده که این دو نفر به اتهام عضویت در «انجمن پادشاهی» دستگیر شده‌اند.


دادستانی، به زمان و مکان دستگیری این افراد اشاره‌ای نکرده است، اما گفته که آنها قصد «بمب‌گذاری و ترور» داشته‌اند که با «هوشیاری ماموران» شناسایی و دستگیر شده‌اند.

اطلاعیه دادستانی با تکرار بخش‌هایی از کیفرخواست رحمانی‌پور در دادگاه، اتهام این جوان ۱۹ ساله را تلاش برای «بمب‌گذاری در حسینیه ارشاد، مسجد نارمک، آتش‌زدن دو امامزاده و تبلیغ علیه نظام و دین» عنوان کرده است.

محمدرضا علی‌زمانی نیز در این اطلاعیه، با اتهاماتی همچون «تلاش برای راه‌اندازی شبکه‌ای تلویزیونی علیه نظام جمهوری اسلامی، آموزش ساخت بطری‌های انفجاری و تبلیغ علیه نظام و دین» متهم شده است.

دادستانی، به زمان و مکان دستگیری این افراد اشاره‌ای نکرده است، اما گفته که آنها قصد «بمب‌گذاری و ترور» داشته‌اند که با «هوشیاری ماموران» شناسایی و دستگیر شده‌اند

اطلاعیه دادسرای تهران در شرایطی منتشر می‌شود که این دادسرا روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ دیگری، اتهام این افراد و ۹ تن دیگر را دست داشتن در «اغتشاشات و اقدامات ضدانقلابی و ساختارشکنانه ماه‌های اخیر به خصوص در روز عاشورا» اعلام کرده بود.

محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور، در جریان محاکمه گروهی از فعالان سیاسی بازداشت شده نیز حضور داشتند و اعتراف‌های آنها نیز از تلویزیون دولتی ایران پخش شده بود.

اعدام این دو نفر با واکنش شدید کشور‌های غربی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز اعدام این دو را «عجولانه» و با هدف ترساندن مردم عنوان کرده‌اند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از اعدام این دو نفر دفاع کرده و به مخالفان هشدار داده‌اند که با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

Share/Save/Bookmark