رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بی‌باوری عمومی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عزم ملی در حوزه اقتصاد» به ارائه پیشنهادهایی برای موفقیت برنامه‌های اقتصادی در ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «بی‌تردید طرح و تبلیغ اهدافی که از تدوین و اجرای برنامه‌ها مورد نظر است، یکی از مفیدترین اقداماتی است که برای ایجاد یکدلی انگیزه بخشی و همسویی عمومی در جامعه به منظور ایجاد تلاش برای تحقق آنها ضروری است، ولی باید توجه داشت که روی دیگر این سکه ایجاد توقع بیش از حد و غیرمعقول در افکار عمومی است که در آینده تصمیم‌سازان و مجریان را با چالشی به نام عدم باورپذیری عمومی مواجه می‌کند.»

به نوشته این روزنامه، «بر مدیران و مسئولان جامعه واجب است که با تبیین هرچه بیشتر و شفاف‌تر اجزا و اهداف برنامه‌ها و طرح‌های خود برای افکار عمومی این حس را در قاطبه مردم ایجاد کنند که آنچه از سوی مسئولان تدارک دیده شده در چارچوب منافع ملی و آسایش و آرامش آحاد جامعه است.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود افزوده است: «برای رسیدن به این هدف پرهیز از طرح شعارهای ناممکن، بالا بردن سطح توقع عمومی از نتایج این برنامه‌ها و استتار پیامدهای سخت برخی از برنامه‌های لازم که کشور به آنها در این مقطع نیاز دارد، از مهمترین اولویت‌ها تلقی می‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

حسن صدا و سیما
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «تفسیر فراجناحی از اندیشه امام خمینی» به انتقاد از آنچه تحریف اندیشه‌های آیت‌الله خمینی در تلویزیون ایران نامیده، پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «هر عیب و ایرادی که بر متولیان سازمان صداوسیما وارد باشد، نمی‌توان منکر شد که از یک حسن بزرگ برخوردارند و آن دادن رنگ و بوی سیاسی به برنامه‌هایی است که بیننده انتظار دارد چیزی ورای آن ببیند و بشنود.»

به نوشته این روزنامه، «صدا و سیمای ما هر چه در بخش‌هایی مانند سرگرمی، منفعلانه عمل می‌کند و ناشیانه اقدام به کپی‌کاری از روی دست رسانه‌های دست چندم می‌نماید، خاطر مخاطبین خود را جمع ساخته که در بخش‌هایی که بتوان به نوعی آنها را با اغراض سیاسی همراه ساخت، کم نمی‌گذارد و از شگردهای ماهرانه، پیشرفته و منحصر به فرد استفاده می‌کند.»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «ما اجازه نداریم تاریخ را به میل و سلیقه افرادی که تسلط رسانه‌ای دارند به مردم منتقل کنیم. تجربه نیز نشان داده تنها عرصه‌ای که در آن حقیقت قربانی نمی‌شود، آوردگاه تاریخ است.»

متن کامل سرمقاله

شناسنامه ایرانی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «شناسنامه ما» در خصوص هویت جامعه ایرانی نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «هر ملتی هویت و شناسنامه‌ای دارد، همچنان که هر کس صاحب اصل و نسبی است. آیا فراتر از شناسنامه شخصی، می‌توانیم از شناسنامه ایرانی برای ملت ایران سراغ بگیریم؟ شناسنامه ایران جدید چگونه شناسنامه‌ای است؟»

این روزنامه در ادامه افزوده است: «روح خدا خمینی، هویت ایران جدید و شناسنامه ملت ماست. مگر می‌توان بی‌هیچ هزینه‌ای، جان از تن ملتی آزاد شده ستاند. خمینی عزیزتر از جان ماست و هر رجل مفلوکی که به نیابت از دشمنان اصلی ملت ایران با این جان درآویزد، گور خویش کنده است.»

به نوشته کیهان، «بوی عفن این جماعت مرده هفته‌هاست مشام ملت عزتمند ایران را می‌آزارد. ۲۲ بهمن امسال همزمان با جشن پیروزی، روز دفن لاشه فتنه است و چه قدر این لاشه، به لاشه نظامیان هلاک شده آمریکایی در طبس شبیه است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «تلاش آمریکا برای محدود کردن چین»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «سران فتنه و اعدام»

یادداشت امروز روزنامه اعتماد با عنوان «مهم‌ترین معیار شجاعت»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کدام چشم‌انداز»

Share/Save/Bookmark