رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ دی ۱۳۸۸

بازداشت محمدرضا تاجیک و اعضای نهضت آزادی

محمد محققی و امیر خرم، اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و سارا توسلی، دختر محمد توسلی، رئیس کمیته سیاسی نهضت آزادی بازداشت شدند.

بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه، این افراد در پی احضار به کمیته پی‌گیری وزارت اطلاعات، به زندان اوین منتقل شدند.

گفته می‌شود این فعالان سیاسی به دلیل شرکت در راهپیمایی روز عاشورا احضار و بازداشت شده‌اند.

نهضت آزادی ایران یک حزب سیاسی است که در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد و اعضای آن در دولت موقت، شورای انقلاب و دوره اول مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

ابراهیم یزدی دبیرکل این حزب و چندتن از اعضای شاخه جوانان و شهرستان‌های نهضت آزادی در هفته گذشته پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شدند. لیلا توسلی، دختر دیگر رئیس کمیته سیاسی این حزب هفته گذشته در خانه پدر خود بازداشت شده بود.

ادوارنیوز از بازداشت روزبه کریمی، روزنامه‌نگار و همسرش فروغ میرزایی، دو عضو ادوار تحکیم وحدت خبر داده است

محمدرضا تاجیک، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت خاتمی و مشاور میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری، از روز چهارشنبه نهم دی ماه در بازداشت است.

خبر بازداشت آقای تاجیک امروز در برخی رسانه‎های نزدیک به معترضان منتشر شده‌است. بنا به این گزارش‌ها از وضعیت و مکان بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

تارنمای ادوارنیوز نیز از بازداشت روزبه کریمی، روزنامه‌نگار و همسرش فروغ میرزایی، دو عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، خبر داده است. روزبه کریمی، روزنامه‌نگار و فروغ میرزایی، وکیل دادگستری شنبه شب بازداشت شدند.

در پی ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات و رویدادهای پس از آن در روز عاشورا، بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

تأئید حکم زیدآبادی و آقایی
ادوارنیوز از تأئید حکم دادگاه بدوی محکومیت احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران در دادگاه تجدیدنظر خبر داده‌است.

به گفته مهدیه محمدی، همسر آقای زیدآبادی رأی دادگاه تجدیدنظر همسرش به وکیل وی ابلاغ شده‌است و این دادگاه اعلام کرده‌است که مفاد حکم دادگاه بدوی را به طور کامل تأئید کرده و دفاعیات آقای زیدآبادی را نپذیرفته‌است.

احمد زیدآبادی در روزهای نخست پس از انتخابات بازداشت شد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شده بود.

وکیل مدافع هدایت‌الله آقایی، عضو حزب کارگزاران می‌گوید که دادگاه تجدید نظر صدور حکم، دو سال و شش ماه حبس تعزیری برای وی را تأئید کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دادگاه بدوی هدایت‌الله آقایی را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده بود که در دادگاه تجدیدنظر این حکم به دو سال و شش ماه حبس تعزیری و دو سال و شش ماه حبس تعلیقی تبدیل شد.

در شش ماه اخیر بیش از پنج هزار نفر از معترضان روانه زندان شده‌اند. دادگاه، شماری از متهمان را به احکام ۱۵ سال تا شش ماه حبس محکوم کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان چرا دیگه خبرنامه نمی فرستین؟

-- محسن ، Jan 3, 2010 در ساعت 12:49 PM

اين حزب قديمي ايراني و بنيان گذارش بازرگان همواره معيار و لنگر و چراغ فانوس ميانه روي و دموكراسي و قانون گرايي در تمامي حركتها و حوادث بوده اند٠ بهترين و صحيحترين مواضع را داشته اند٠ چه آنگاه كه بازرگان در دادگاه نظامي به شاه هشدار داد كه ما آخرين نسلي هستيم كه با شما به زبان قانون صحبت مي كنيم چه آن گاه كه در روزنامه اطلاعات در مقاله نهضت خود ويرانگري به انقلاب ۵٧ انتقادي برخورد كرد و خواست شاه بماند و سلطنت كند چه وقتي از مجلس موسسان در قانون اساسي در مقابل خبرگان حمايت كرد چه زماني كه جلوي دادگاه خلخالي و اعدام سران رژيم وماجراجويي تروريستي محمد منتظري در فرودگاه ايستاد و چه در سخنان سراسر اعتراض شبهاي جمعه با مردم با دخالت باندهاي قدرت خودسر و حكومت روحانيو ن نماينده خميني در استانها و ارگانها از بالاسر دولت و بت ساختن خميني مخالفت كردو چه زماني كه سعي كرد دولت بختيار را به جاي دولت موقت به خميني بقبولاند چه زماني كه نام جمهوري دموكراتيك اسلامي را پيشنهاد كرد چه زماني كه با برژينسكي ملاقات و سعي در كاهش تقابل بين ايران و امريكا نمود چه زماني كه فروهر و طالقاني را به كردستان فرستاد براي خواباندن اتش فتنه چه زماني كه با توطئه اشغال سفارت آمريكا مخالفت كرد چه زماني كه با تداوم جنگ عراق مخالفت نمود چه زماني كه در مجلس با يارانش ايستاد عليه مرتد خواندن جبهه ملي چه زمانيكه از ورود مجاهدين به مجلس دفاع كرد و چه زمانيكه ديد بلدوزر خميني -خلخالي-خط امام را جلوداري نيست استعفا داد همواره به حاكميت مردم و قانون نظر داشت و پايبند بود٠
به همين دليل راست و چپ و مذهبي از كوبيدن او لحظه اي دريغ نكردند و حسينيان انها را خار در گلوي خميني ميداند و موسوي گفت آنها مسلمانند ولي من با آنها كار نمي كنم٠

-- shahla ، Jan 3, 2010 در ساعت 12:49 PM