رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۸

حمایت دانشجو از تفکیک ‌جنسیتی در دانشگاه‌ها

کامران دانشجو، وزیر علوم می‌گوید که سیاست «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها براساس «جهان‌بینی اسلامی» به اجرا گذاشته خواهد شد.

آقای دانشجو امروز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که از ایجاد رشته‌های «خاص» برای زنان و مردان در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند و این مسئله را «بدون اشکال» و «مثبت» می‌داند.

به گفته وزیر علوم، در حال حاضر در دانشگاه‌های الزهرا و امام صادق، زنان و مردان در رشته‌های «خاص» مشغول تحصیل هستند و این بحث «در تمام دنیا هم وجود دارد.»


کامران دانشجو، وزیر علوم

بسیاری از کلاس‌های درسی دانشگاه‌های دولتی در ایران، هم‌اکنون به صورت مختلط برگزار می‌شود و دانشگاه‌های الزهرا و معصومه، از دانشگاه‌هایی هستند که تنها دختران اجازه تحصیل در آنها را دارند.

پس از انتشار آمار «هشدار دهنده» درباره تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، مقام‌های آموزش عالی ایران تصمیم گرفتند سهمیه‌ای را برای تأمین حضور دست‌کم ۳۰ درصد دانشجو از هر جنس در دانشگاه‌ها تعیین کنند.

در سال‌های اخیر، زنان در دانشگاه‌های ایران، اکثریت را در اختیار دارند و دست‌کم از پنج سال پیش، بیش از ۶۰ درصد از پذیرفته‌شدگان، دختران و کمتر از ۴۰ درصد، از پسران هستند.

سال گذشته نیز ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، از اعمال «سهمیه‌بندی جنسیتی» در پذیرش دانشجو خبر داده بود.

دانشجو اظهار داشت که از ایجاد رشته‌های «خاص» برای زنان و مردان در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند و این مسئله را «بدون اشکال» و «مثبت» می‌داند

سازمان سنجش، هدف سهمیه‌بندی جنسیتی را «رفع نیازهای جامعه» و «تناسب‌سازی» اعلام کرده که طبق آن، ۴۰ درصد سهمیه برخی رشته‌های تحصیلی به پسران داده می‌شود. بدین ترتیب رتبه‌های کسب شده توسط دختران ملاک سنجش قرار نمی‌گیرد.

این طرح سبب شده که تعدادی از داوطلبان دختر، نامتناسب با رتبه‌های خود، پذیرفته شوند و یا در هیچ‌یک از رشته‌های انتخابی‌شان مورد پذیرش قرار نگیرند.

هم‌اکنون در ایران، تنها رشته «مامایی» است که فقط دانشجوی دختر می‌پذیرد.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان سنجش، در حال حاضر حدود ۶۲ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختر و ۳۸ درصد آن‌ها پسر هستند که این آمار با احتساب دانشگاه‌های آزاد، فراگیر و علمی کاربردی، به ۴۹ درصد پسر و ۵۱ درصد دختر می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این وزیر این وزارت خانه این نظام مایه ی ننگ ایران و ایرانیت است با هفت هزار سال سابقه ی تمدنی!
زنده باد جمهوری ایرانی
...

-- بدون نام ، Nov 28, 2009 در ساعت 12:15 PM

اجراي اين سياست براي كنترل بانوان هوشمند ايراني صورت مي‌گيرد. با جدا نمودن دختران از پسران مي‌توان سهميه‌هاي آنها را به صورت نامرئي كاهش داد. و دختران هوشمند و تواناي ايراني شانس پيشرفتشان توسط بنيادگرايان به شدت كاهش مي‌يابد. نبايد زير بار اين فريبكاري رفت. آنها ابتدا مسئله اي زير عنوان روابط دختر و پسر را عمومي كردند تا به دختران و پسران نجيب ايراني تهمت بززند و سپس با رسانه‌اي كردن آن و فريب دادن طبقات پايين جامعه اقدام به اجراي سياست‌هاي ضد انساني شان در اعمال كنترل و نظارت بيشتر بر دختران و پسران براي مقاصد سياسي‌اشان بپردازند. دانشجويان هم آقايان و هم خانم‌ها بايد مراقب نقشه ملاها براي جداسازي آنها باشند. ما همه خواهر و برادريم. و نبايد زير بار اين اقدامات قرون وسطايي برويم. مقاومت مي‌كنيم و بايد از همديگر حمايت كنيم. ضمنا اين سياست دولت كودتا در راستاي كنترل دانشگاهها و اساتيد آنها و همچنيني وارد نمودن ملاها به فضاي دانشگا‌هها صورت مي‌گيرد. مراقب باشيد و مقاوم . زير بار تهمت و حرف زور نمي‌رويم. دختر و پسر همراه با خانواده‌هايمان با اين اقدامات ظالمانه و غير انساني مقابله مي‌كنيم. اين وزير متقلب آمده كه طرح مصباح را در اينجا هم اجرا كند يادمان نرود اين وزير متقلب همان كسي است كه رآي مردم را سرقت و در امانت مردم خيانت نمود. وي صلاحيت هيچ اقدامي را در عرصه علم ندارد.

-- زنده دل ، Nov 28, 2009 در ساعت 12:15 PM

روحانيت حاكم بر ايران جايگاهشان را در ايران و در بين مردم ايران از دست داده‌اند و به جاي آنها دانشجويان و دانشگاهيان به گروههاي مرجع مردم تبديل شده‌اند. دانشگاهيان و دانشجويان نيز با شناخت اين رسالت تاريخي خود با ائتلاف با جنبش‌هاي زنان، كارگران، معلمان، دانشجويان، قوميت‌ةا و اقليت‌ةاي مذهبي و ساير شهروندان ايراني به اين رسالت عمل مي‌كنند. به همين دليل كودتاگران فشار سنگيني را بر دانشجويان و دانشگاهيان آورده‌اند. اين يك تغيير مواضع جدي در ايران است كه در اين سالها رخ داده است و راه برگشتي ندارد. ملاها اكنون سراسيمه به مدارس و دانشگاهها حجوم آورده‌اند.

-- بدون نام ، Nov 28, 2009 در ساعت 12:15 PM