رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ شهریور ۱۳۸۸

«آلمان و فرانسه متهم ناآرامی‌های ایران»

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، آلمان و فرانسه را به دخالت در امور داخلی و تلاش برای «ناامنی» ایران متهم کرد.

آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند در صورتی که ایران تا ماه سپتامبر به نگرانی‌های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ ندهد، با تحریم‌های شدیدتری روبرو خواهد شد.

به گزارش امروز چهارشنبه رسانه‌ها، آقای قشقاوی در واکنش به اظهارات این دو مقام اروپایی، گفته که استفاده از «ابزار سوخته شده و بی‌اعتبار تحریم» خللی در مطالبات قانونی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، چنین اظهاراتی را فاقد مبانی «حقوقی» دانسته که تحت تاثیر افکار «خصمانه» مقام‌های اسرائیل بیان می‌شود.

«متاسفانه فرانسه در مسیر تندروی خود، بنای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را گذاشته و این امر به هیچ‌وجه از جانب ایران قابل قبول نیست و نخواهد بود»

قشقاوی افزوده که این اظهارات نشان می‌دهد که مقام‌های اروپایی شناخت صحیح و واقع‌بینانه‌ای نسبت به تحولات ایران ندارند و رویکرد دولت فرانسه و آلمان در هفته‌های اخیر در جهت «ناامن‌سازی دیگر کشورها بوده و با اصل حاکیمت ملی کشورها تناقض دارد.»

این مقام وزارت خارجه ایران گفت که «متاسفانه فرانسه در مسیر تندروی خود، بنای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را گذاشته و این امر به هیچ وجه از جانب ایران قابل قبول نیست و نخواهد بود.»

به گفته قشقاوی، «امروز در فرانسه حتی اجازه انتقاد یک شهروند عادی از رئیس جمهوری را نمی‌دهند. چنین افرادی چگونه می‌توانند به دیگران درس اعطای حقوق بدهند.»

این بخش از اظهارات قشقاوی در واکنش به گفته سارکوزی، که مردم ایران را مستحق داشتن حاکمانی بهتر از حاکمان فعلی دانسته بود، ایراد شده است.

او افزود که در کشور‌هایی همانند آلمان و فرانسه، حقوق اقلیت‌های دینی، قومی و نژادی نقض می‌شود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه که چند روز پیش در برلین با یکدیگر دیدار کردند، از آمادگی کشورشان برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داده‌اند.

قشقاوی می‌گوید که استفاده از «ابزار سوخته شده و بی‌اعتبار تحریم» خللی در مطالبات قانونی جمهوری اسلامی نخواهد داشت

غرب، به برنامه هسته‌ای ایران با دیده تردید می‌نگرد و خواستار توقف غنی‌سازی سوخت هسته‌ای در این کشور است. فشارهای بین‌المللی بر ایران برای پذیرش مشارکت در ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای طی روزهای اخیر افزایش یافته‌ است.

گروه ۱+۵ قرار است امروز چهارشنبه در فرانکفورت آلمان در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی که چند روز پیش منتشر شد، آمده است که تهران تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش نداده است.

آمریکا در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد که ایران به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

این در حالی است که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که بسته پیشنهادی ایران برای حل و فصل پرونده هسته‌ای‌اش آماده ارائه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اول تقصیر آمریکا بود- بعد انگلیس بود- حالا آلمان و فرانسه. خامنه ای هم هیچ تقصیری نداره- رای کسی هم جا به جا نشده. کسی هم کشته و مجروح نشده- تجاوزها هم دروغه. اصلا تظاهرات و اعتراضی در کار نبوده. پلیس و بسیج و سپاه هم در خیابان با باتونها با مردم رقص چوب می کردند- چون همه در ایران خیلی خوشحالند و ایران بهترین کشور دنیاست. و تنها چیزی که کم داره سلاح هسته ایه.

-- N ، Sep 2, 2009 در ساعت 11:00 AM