رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«زمان را دریابید»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «تا دیر نشده است» در تائید اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر «بحرانی» بودن ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «به فرض که ما هیچ نشانه‌ای از بحران در کشور ندیده‌ایم یا براساس اختلاف و مبانی و معانی، آنچه را پس از انتخابات ۲۲ خرداد رخ داده، بحران یا علائم وقوع بحران تلقی نمی‌کنیم، اما دست‌کم باید هشدار یک شخصیت برجسته نظام را که هم جایگاه حقیقی و هم جایگاه حقوقی قابل توجه و بلندمرتبه‌ای دارد جدی بگیریم.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «واقعیت امر آن است که کشور در شرایط بحران قرار دارد و بحران موجود نیز باید به گونه‌ای خردمندانه و مطابق با قانون و انصاف مدیریت شود. پاک کردن صورت مسئله شاید ساده‌ترین راه‌حل باشد، اما بهترین راه‌حل نیست و چه بسا بدترین هم باشد. راه‌های باقیمانده برای غلبه بر بحران محدودند و روز به روز هم محدودتر می‌شوند.» ‌ ‌

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «روز بیست ‌وسوم خرداد، راه‌حل‌های زیادی برای غلبه بر بحران وجود داشت که متاسفانه بی‌توجهی به آنها منجر به گسترش بحران و محدودیت‌راه‌حل‌ها شد.»

متن کامل سرمقاله

«لزوم بهره‌برداری از شرایط موجود مجاهدین در عراق»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «غفلتی که جایز نیست» به ارائه پیشنهادهایی برای مقابله با سازمان مجاهدین خلق پس از حوادث اخیر اردوگاه اشرف پرداخته است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «سرگرم بودن مردم و مسئولان به مسائل سیاسی داخلی و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم موجب شده است به بعضی رویدادهای سیاسی دیگر کمتر توجه شود. از جمله این رویدادها تسلط نظامیان عراقی بر اردوگاه اشرف و فراهم شدن مقدمات اخراج منافقین از این اردوگاه و از عراق است.»

به نوشته این روزنامه، «نکته مهمی که اکنون باید مورد توجه قرار گیرد، نوع برخورد دولت آمریکا با تصرف اردوگاه اشرف توسط دولت عراق و نوع رفتاری است که از این پس عراق ها با منافقین خواهند داشت. ظرف دو سه روز گذشته مسئولان آمریکائی برخوردی دوگانه با این واقعه داشتند. این دوگانگی نشان می‌دهد دولتمردان آمریکا به عنوان اشغالگران عراق مایل هستند درباره سرنوشت منافقین موجود در عراق اعمال نظر کنند.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «مسئولان ایرانی نیز باید از موقعیت پیش آمده حداکثر بهره برداری را به عمل آورند و با پیگیری‌های جدی زمینه را برای پایان دادن به حضور منافقین در عراق فراهم سازند.»

متن کامل سرمقاله

«مهرورزی دولت نهم شامل حال انگلیس»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای متکی ‌‌با صدا و سیما هماهنگ شوید!‌‌» به انتقاد از اظهارات منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در خطبه‌های پیش از نماز، نماز جمعه تهران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد نوشته است: «روز گذشته، تریبون نماز جمعه میزبان منوچهر متکی بود تا حوادث اخیر تهران را از زاویه دیپلماسی خارجی دولت نهم، تحلیل کند. سخنان متکی و تاکید او بر نقش تخریبی ویژه انگلیس، از نکاتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.»

به نوشته این روزنامه، «نخستین سوالی که به ذهن می‌آید آن است که چرا انگلیسی‌ها و افراد مرتبط با انگلیس، بیش از اتباع و مـنـسـوبـین سایر کشورها از مهرورزی‌های دولت و دستگاه‌های حکومتی ایران برخوردار بوده‌اند؟ حتی در مسائل اخیر، کارکنان محلی سفارت انگلیس بسیار زودتر از سیاستمداران سرشناس که در بازداشت هستند تـعـیین تکلیف شدند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «دیروز همزمان با انعکاس اظهارات متکی در شبکه‌های خبری داخلی، گفتگوی خبرنگار صداوسیما در لندن با یک سرباز فراری انگلیس و انتقادات او از دولت متبوع خود با آب و تاب فراوان در تلویزیون رسمی ایران پخش گردید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «حنای بی‌رنگ!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «شرایط رقابت»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی و حوادث بعد از انتخابات»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مدیریت نامناسب هزینه و سرمایه‌گذاری»

Share/Save/Bookmark