رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸

لاریجانی: کروبی بخواهد گوش می‌کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در مورد مسئله تجاوزهای جنسی در زندان‌های ایران که از سوی مهدی کروبی مطرح شده‌است گفت: «اگر شخص کروبی مایل باشد حرف‌های او را گوش می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی این مطلب را صبح امروز پنج‌شنبه در نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران اظهار داشت.

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات پیش از این اعلام کرد که مستندات تجاوز جنسی به شماری از بازداشتی‌های اخیر در زندان‌ها را در جلسه‌ای که سران قوای سه‌گانه و رئیس مجلس خبرگان رهبری حضور داشته باشند، ارائه می‌کند.

علی لاریجانی در مورد مسئله تجاوزهای جنسی: باید گفت، این بحث آن‌قدر پیچیدگی ندارد

آقای کروبی این پیشنهاد را در نامه‌ای که خطاب به علی لاریجانی مطرح کرد.

آقای لاریجانی امروز در واکنش به این موضوع گفت:
«اگر شخص کروبی مایل باشد حرف‌های او را گوش می‌کنیم و یا حتی اگر آدرس و شماره‌ تلفن این افراد را نیز به ما ارائه دهند پیگیری خواهیم کرد.»

به گزارش ایسنا علی لاریجانی در این باره اظهار داشت: «آقای کروبی دو روز پیش نیز نامه‌ای به بنده نوشتند که باید گفت، این بحث آن‌قدر پیچیدگی ندارد و اگر اسناد و مدارکی دارند به قوه قضائیه یا به کمیته مجلس بدهند و ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم در این قضیه لاپوشی شود. مجلس به عنوان ناظر به هیچ وجه دنبال این‌که چیزی از مردم پوشیده شود نیست، اما تا به حال در بررسی این موضوع به این نتیجه نرسیده‌ایم که آقای کروبی در نامه خود آورده‌است. در عین حال گفتیم اگر استناداتی دارد ارائه کند و حتی اطلاعات این افراد را به ما بدهد تا خودمان به آنها رجوع کنیم، ما قسم خوردیم از حقوق مردم دفاع کنیم.»

علی لاریجانی پیش از این مسئله تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان را سریعاً تکذیب کرده‌بود و مهدی کروبی با انتقاد از این تکذیب گفته بود:
«آخر چطور می‌شود که بدون آنکه تحقیقی صورت گیرد و جلسه‌ای تشکیل شود می‌گوئید این ماجرا کذب محض بوده‌است.»

مهدی کروبی در ادامه گفته‌بود: «بهتر بود که آقای لاریجانی همان کمیته تحقیق و پیگیری را نزد من می‌فرستاد تا من مستندات و مطالبی که دارم به این کمیته منتقل کنم.»

آقای کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین پیش از این گفته‌است: «برخی قصد دارند فضایی ایجاد کنند که اگر بچه‌های مردم را می‌کشند و یا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می‌دهند، خانواده‌هایشان را در مقابل در زندان تهدید کرده و کتک می‌زنند، به خانه‌های مردم می‌ریزند و به اموال آن‌ها خساراتی وارد می‌کنند کسی جرات طرح این مطالب را نداشته باشد.»

در جریان سرکوب‌های دولتی اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، گزارش‌های زیادی از شکنجه، قتل، ضرب و شتم و تجاوز جنسی به معترضان بازداشت‌شده منتشر شده‌است.
بازداشت معترضان در پی اعتراض آن‌ها به نتایج اعلام‌شده انتخابات صورت گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"in bahs anghadr pichidegi nadarad"
bale aghaye larijani shayad az nazare shoma tajavoz be javanhaee ke omid be zendegi darand, chandan pichide nabashad vali ma ensanim va nemitavanim dard o ranji ra ke khaharan va baradaraneman motehamel mishavand ra sade bedanim
ensaniat ham chiz khobist

-- بهناز ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

Bradare aghaye larijani eteghad darand ke sangsar yek amale kamelan ensani ast zira shakhse sangsar shavandeh mitavanad bogrizad. ?????????!!!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

آقای لاریجانی اگر به قسم خود پایبند بودید و فرزندان ملت را مانند فرزندان خود می پنداشتید درمی یافتید که موضوع چندان ساده هم نیست، آنهایی که نظام را مساوی گروه اقتدارگرایان حاکم می دانند براب چیزی که اسمش را حفظ نظام گذاشته اند همه چیز را توجیه می کنند

-- بردیا ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

آقای کروبی و نیز آقای موسوی و همسر ایشان و همهٔ ملت ایران را به خواندن "نامهٔ سرگشاده به آقای مهدی کروبی" به قلم آقای ایرج مصداقی در سایت خود ایشان جلب می‌کنم. من خود به عنوان یک هموطن ساده بدون داشتن مقامی در دولت از زنده بودن خود شرم دارم. چه گونه توانستم در این سی‌ سال به آب و آفتاب و ستاره نگاه کنم و شاد شوم به جای آن که خون گریه کنم.

http://www.irajmesdaghi.com/

-- بدون نام ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

aghay larejani age be farzande khodet tajavoz shode bod ,bazam hamintor harf mezadi.sadeghane bego?

-- soraya ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

لاریجانی:
«آقای کروبی دو روز پیش نیز نامه‌ای به بنده نوشتند که باید گفت، این بحث آن‌قدر پیچیدگی ندارد.»

چطور تجاوز به زندانیان پیچیدگی ندارد؟ ادعا شده که این جنایات در زندانهای شما اتفاق می افتند و شما می گویید مسئله پیچیده ای نیست؟!!!

اول که پاک قضیه را انکار کردید (آن هم دو روزه!)، حالا می گویید مدارکتان را بدهید، آدرس بدهید تا برویم و تحقیق کنیم!

لابد می خواهید آدرس را به وزارت اطلاعات بدهید تا بروند و به خانواده قربانیان هم تجاوز کنند!!

جناب لاریجانی،
اگر به خود شما در زندان تجاوز شده بود، انتظار نداشتی که مسئولین کمی به خود زحمت بدهند تا در مورد موضوع بیشتر تحقیق کنند؟ چرا می خواهید قضیه را زود لاپوشانی کنید؟

این بی تفاوتی در گفتار و رفتار شما جز همدلی با شکنجه گران را نمی رساند. وگرنه باید نسبت به چنین ادعایی با حساسیت تمام واکنش نشان می دادید نه این که بگویید "مسئله چندان پیچیده هم نیست".

چه چیز پیچیده نیست؟ وقتی شما به تایید خودتان حتی از مکان بسیاری زندانیان خبر ندارید و هیات ارسالی شما با خودش درگیر است، چطور با این بی خیالی پاسخ می دهید و می گویید مسئله پیچیده نیست؟

لاریجانی می گوید:
"... اما تا به حال در بررسی این موضوع به این نتیجه نرسیده‌ایم که آقای کروبی در نامه خود آورده‌است. در عین حال گفتیم اگر استناداتی دارد ارائه کند."

این حرفش من را یاد درویشی می اندازد که می گفت"ریش من دقیقا صدهزار مو دارد. میگی نه؟! ... بسم الله بشمر!!"

حالا لاریجانی میگوید ما تحقیق کردیم تجاوزی نبوده، می گی نه؟! مدرک رو کن!

آقای لاریجانی،

این است واکنش یک رجل سیاسی دلسوز؟ تا همین حد حاضرید به خود زحمت بدهید؟ تا کی خود را به آن راه می زنید؟ چطور این همه بیخیال هستید و با اطمینان قضیه را انکار می کنید؟ چرا سعی در کم اهمیت نشان دادن قضیه دارید؟

موضوع تجاوز به جوانان ایرانی کم چیزی نیست که این طور بی تفاوت در موردش حرف می زنید.

یک طرفه به قاضی نروید، مردم منتظر مدارک شما هم هستند.

-- آریا ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

این خانواده لاریجانی که به تمام سطوح حکومت نفوذ کرده اند مانند موریانه تار و پود این ملت را جویده اند و از نظر ایشان همه چیز ساده است باید دید اگر مثلا کسانی بخواهد دسته جمعی دختر ایشان رامانند ترانه و یا محسن روح الامینی در زندان مورد تجاوز قرار دهند و سپس بکشند ویا همسر ایشان را در مقابل چشمان ایشان آزار جنسی دهند و به آتش بکشند ایشان باز هم نظرشان همین است؟ اگر جواب ایشان مثبت است پس باید در مورد انسانیت وغیرتشان تجدید نظر کنند چون حتی بد ترین حیوانات وحشی و درنده هم با هم نوعان خود چنین نمیکنند این موضوع پس از سرنگونی این جانیان خائن به عنوان کثیف ترین و وحشی ترین قوم شناخته شده روی زمین به رکوردی برای نشان دادن نهایت سبعیت حیوانات عجیب آدم نمای دو پا در تاریخ دنیا ثبت خواهد شد. و همه ایرانیان وطن پرست بدانند که اگر مخالف با این قوم رذل و پست یعنی وابستگی به بیگانگان پس ما حاضریم صدها از این تهمتها را بجان بخریم تا از دست شما ارذل اوباش نجات یابیم

-- کورش ، Aug 20, 2009 در ساعت 07:39 PM

اتفاقا یچیدگی قضیه آنجاست که اگه آقایان اسامی و آدرس شاهدها به دستشون برسه فلفور سر همه شون رو زیر آب می کنند یا دوباره نه تنها به خودشون بلکه به خانوادهاشون هم چنان تجاوزی می کنند که دیگه فکر شکایت به سرشون نزنه. ترس کروبی هم از همین قضیه است.
تازه اگه قوه به اصطلاح قضاپیه می توانست و یا می خواست به شکایت شاکی ها توجهی بکنه نتیجه اش این هم مصیبت و شکنجه نبود.

-- mamad ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

"آقای لاریجانی امروز در واکنش به این موضوع گفت:

«اگر شخص کروبی مایل باشد حرف‌های او را گوش می‌کنیم و یا حتی اگر آدرس و شماره‌ تلفن این افراد را نیز به ما ارائه دهند پیگیری خواهیم کرد

آقای کروبی مبادا آدرس و شماره تلفن بچه‌های مردم را بدهید که اینها بروند و پیگیری کنند. این نیمه جانی هم که از آنها باقیست ناپدید می‌‌شود.

کمی‌ پایین تر گفته است "از دید مسولان جمهوری اسلامی این بحث اصلا پیچیدگی‌ ندارد..." بهتر بود بگوید این بحث اصلا تازگی ندارد سی‌ سال است که ادامه داشته تازه حالا فهمیدی سرو صدا می‌‌کنی‌؟

-- ستاره ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

چه شعار کلیشه ای و پیش پا افتاده ای: "فرزندان ملت را مانند فرزندان خود دانستن!"

منت می گزارید، سرافراز می فرمایید، شرمنده می کنید، خجالت می دهید واقعاً!

-- nonamen ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

به نظر من دادن آدرس و تلفن مساوی با آزار و اذیت دوباره این مردم درمانده از هر جا که مورد تجاوز هم قرار گرفته اند! دوباره حلقه تکراری درست می کنند و جریان را داخل آن حلقه انداخته و شاکیان را خسته و بی خیال می کنند از آن ستم و جفایی که بر آنها رفته!
همه اینها لاریجانی ها و هاشمی ها نشان داده اند که رفیق دزد و شریک قافله اند! به تجربه آموخته ایم! امید که دست کم این رفاقت به نفع مردم تمام می شد ولی با این روندی که پیش گرفته اند نمی توان یک کم هم امید داشت! چون در حکومت که داد از عدل و مذهب اسلامی می زند بی شرمانه بی عدالتی می کنند!
به نظر آقای کروبی نباید به سادگی اطلاعات را در اختیار گروهی نا سالم قرار دهد.

باید به جستجوی راه کاری مناسب پرداخت و امنیت جانی افراد را نخست تضمین کند.
گروهی بین المللی و درستکار می تواند در این راه کروبی را همراهی کند! و این افراد شاید بتوانند از فعالین و مردم و یا رهبران گروهها در خارج از کشور باشند که دستشون به جایی بند هست.

-- مسعود از پارس ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

albatte tajavoz baraie in ghom amri adi va tabii ast

-- khazar aram ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

نوبت دادگاهی شدن لاریجانی هم بزودی فرا میرسد و بهیچ وجه هم پیچیده نخواهد بود.

-- منتظر ، Aug 21, 2009 در ساعت 07:39 PM

کروبی باید بداند که به هیچ عنوان نباید به افرادی مانند لاریجانی و امثالهم اعتماد کرد! دستان این دروغگویان و فریبکاران به کشتار مردم آلوده است. نشست و برخاست با اینگونه آدم ها گناه کبیره محسوب می شود.
حقه بازان اسلامی،

-- Hoghebazan Eslami ، Aug 22, 2009 در ساعت 07:39 PM