رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتظارات از صادق لاریجانی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «دستگاه قضائی و انتظارات مردم» در خصوص انتظارات از رئیس جدید قوه قضائیه نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «طبیعی است که موضوع رفت و آمدها در این قوه و تشکیلات مهم عدلیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در عموم جابجایی‌ها یکی از سئوالات مطرح در اذهان عمومی اینست که مسئول سابق با چه کارنامه‌ای محل خدمت خود را ترک می‌کند و مسئول جدید با چه برنامه‌ها و چشم‌اندازی کار خود را آغاز خواهد نمود.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «بررسی عملکرد قوه قضائیه در دوران ۱۰ ساله هاشمی شاهرودی کار چندان مشکلی نیست و هر یک از افراد این ملت می‌توانند با سنجش میزان تحقق عدالت و استقرار اصول قضایی قانون اساسی در جامعه از سطح رضایتمندی خود از مدیریت قضایی کشور مطلع گردند.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «واقعیت اینست که جامعه از مدیریت جدید قضایی توقع دارد با قدرت استقلال و اختیارات مصرح در قانون اساسی انجام مسئولیت کند و در راه ایفای آن فشارهای سیاسی صاحبان مقام و قدرت را برای مسامحه و سهل‌انگاری نپذیرد و اهرم‌های قدرت و باندهای فشار پشت پرده را بی‌اثر سازد.»

متن کامل سرمقاله

ماهیت حرکت جبهه اصلاحات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تشکیلات سبزیا فرش قرمز پیش پای آمریکا ؟!» به بررسی موضع‌گیری رهبران اصلاحات پس از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «باید از برخی هواداران جبهه اصلاحات که هنوز به ماهیت حرکت اخیر این جبهه پی نبرده‌اند تقاضا کرد، به جای ابرو در هم کشیدن و متهم کردن کیهان به تندروی، در اصل ماجرا اندیشه کنند. همخوانی حرکت مشترک موسوی و خاتمی و برخی دیگر از خواص آلوده با دشمنان بیرونی قابل انکار نیست.»

به نوشته این روزنامه، «سران فتنه اخیر تنها می‌توانند همراهی و همخوانی خود با بیگانگان را تصادفی! و بدون هماهنگی قبلی اعلام کنند که این ادعای احتمالی، اگرچه به سختی قابل قبول است، ولی چنانچه ناشی از پشیمانی آنها باشد، با تسامح، پذیرفتنی خواهد بود.»

کیهان در ادامه افزوده است: «چندماه قبل از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری با استناد به شواهد و قرائن موجود پیش بینی کرده بودیم که جبهه اصلاحات و حامیان خارجی آن، کمترین امیدی به پیروزی در انتخابات ندارند و در پاسخ به این پرسش احتمالی که چرا علی‌رغم ناامیدی کامل از پیروزی، با صرف هزینه‌های کلان به تبلیغات انتخاباتی روی آورده‌اند؟»

متن کامل سرمقاله

«اوباما میان ایران و اسرائیل»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «اوباما؛ تهران و تل‌آویو» درباره رابطه ایران و آمریکا و نقش اسرائیل در شکل‌گیری این رابطه است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «اوباما به این امر آگاهی دارد که بدون رعایت نقش مرکزی ایران دستیابی به تعادلی حتی حداقل در خاورمیانه میسر و ممکن نیست. دانسته است که ایران از سویی مرکز منطقه‌ای جغرافیایی است که بخش مهمی از منابع انرژی جهانی را درخود جای می‌دهد و از سویی دیگر نه تنها کشوری مصمم به دفاع از خود، بلکه کشوری مرجع و تاثیرگذار و پایه تمامی تعادلات خاورمیانه‌ای و دارای نفوذ و حضور تاریخی و فرهنگی در حوزه اوراسیا است.»

به نوشته این روزنامه، «مردم سالاری و جنبش بزرگ دموکراسی‌خواهی مبتنی بر انتخابات و سنت‌های مدنی ایرانیان نیز نشانگر و اثباتگر آن است که قلب دمکراسی‌خواهی و حقوق‌جویی مدنی خاورمیانه و حواشی نیز در ایران می‌تپد. اوباما نیز در حالی که در جست وجوی طریقی برای باز کردن و باز نگه داشتن درهای گفت وگو با مسوولین ایرانی و مقاومت در برابر فشارهای جمهوری‌خواهان و لابی‌های طرفدار اسراییل برای فشار بیشتر بر ایران است، همچون بسیاری دیگر در حوادث ایران در پی یافتن نقطه‌ای تعادلی بین عقل و قلب است.»

مردمسالاری در ادامه افزوده است: «در روزهای داغ تابستان ایران ۱۳۸۸ تل‌آویو در خاموشی و ظلمت نظامی‌گری است. نتانیاهو با اعزام ناو جنگی بسوی سواحل ایران و اعلام پیاپی مانورهای نظامی صورتی دیگر از تباهی‌های جنگ‌طلبانه را به نمایش گذاشته است. اوباما نمی‌تواند درنیافته باشد که سیاست‌های اسراییل یکی از دلایل پایه‌ای شکل گیری افراطی گری‌های گوناگون و شکل نایابی ثبات و دموکراسی در خاورمیانه است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اگر نوبلیست اقتصاد داشتیم»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فصلی نو در امر قضاء»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «کنترل دستوری تورم، ماموریت ناممکن»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «انتظارات از قوه قضاییه در دوره جدید»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مهمترین حادثه امروز شرکت هاشمی در مراسم معرفی لاریجانی است.من یک سبز هستم باوجوداین فکر می کنم کار او درست بوده است. او باید نشان دهد هنوز رسما رییس خبرگان وتشخیص مصلحت است و مساله اش با خامنه ای است.باید گاهی خودرا در محافلی کهرهبر در آن شرکت ندارد خودش را نشان دهد.اشتباه است اگر با تندروی او را به جناح جانیان فرستاد. ضمنا این اولین بار است که پیامی حضورتان میفرستم.

-- کامبیز(بخوانید مهم است) ، Aug 17, 2009 در ساعت 07:00 AM