رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸

«افزایش هشداردهنده اعدام‌ها در ایران»

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که از زمان انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست‌جمهوری، «اوجی هشداردهنده» در تعداد اعدام‌ها در ایران ثبت کرده‌است.

ایرنه خان، دبیرکل عفو بین‌الملل در این بیانیه می‌نویسد:
«تنها در ۵۰ روز،‌ ۱۱۵ مورد اعدام ثبت کردیم یعنی به‌طور متوسط بیش از دو اعدام در روز.»

وی می‌افزاید:
«این تعداد،‌ حتی نسبت به شمار فراوان و هولناک اعدام‌های ایران که مدت‌هاست وجه مشخصه عرصه حقوق بشر در آن کشور بوده افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.»


زندان رجایی‌شهر کرج

بیانیه عفو بین‌الملل می‌گوید که از یکم ژانویه و انتخابات ۱۲ ژوئن این سازمان دست کم ۱۹۶ مورد اعدام در ایران ثبت کرده‌است که این آمار ایران را از نظر تعداد اعدام‌ها در جهان پس از چین قرار می‌دهد.

بنا به این بیانیه، اعدام‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به صورت دست‌جمعی صورت گرفته‌اند که اعدام پنج‌شنبه گذشته ۲۴ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج یکی از موارد آنست.

دادستانی تهران از اعلام هویت اعدام‌شدگان کرج خودداری کرده و جرم این افراد را «قاچاق بین‌المللی مواد مخدر» اعلام کرده‌است.
سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، دیروز اعدام اخیر ۲۴ نفر در ایران را محکوم کرد.

عفو بین‌الملل: «تنها در ۵۰ روز،‌ ۱۱۵ مورد اعدام ثبت کردیم یعنی به‌طور متوسط بیش از دو اعدام در روز»

بیانیه امروز عفو بین‌الملل در ادامه می‌نویسد:
«قابل درک است که توجه جهان در هفته‌های اخیر متوجه تلاش‌های بی‌رحمانه مقامات تهران برای سرکوب توده مردم و اعتراضات در کل مسالمت‌آمیز پس از انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست‌جمهوری بوده‌است.»

بیانیه ادامه می‌دهد:
«با این حال، همان‌گونه که این آمار زشت نشان می‌دهد، دیگر روندهای طولانی‌مدت نقض حقوق بشر نه تنها کاهش نداشته بل‌که عکس آن اتفاق افتاده‌است.»

در جریان سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، ده‌ها تن کشته، صدها تن مجروح شده و در حدود ۱۱۰ نفر هم‌اینک در روند محاکمه و اعتراف‌گیری قرار دارند.


بیانیه عفو بین‌الملل هم‌چنین می‌افزاید: «می‌توان تقریباً با اطمینان گفت که شمار واقعی اعدام‌ها در ایران حتی بیشتر از تعدادی است که سازمان عفو بین‌الملل توانسته‌است ثبت کند.»

جرم اکثر این اعدامیان از سوی مقامات ایران «قاچاق مواد مخدر» عنوان شده‌است.

جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۴۶ نفر را به‌دار آویخت که این آمار، ایران را در جهان از نظر تعداد اعدام‌ها پس از چین قرار می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اروپا اعدام‌های اخیر در کرج را محکوم کرد

نظرهای خوانندگان

نيويورک تايمز : محاکمه دستجمعی معترضين به انتخابات با هدف مرعوب ساختن جنبش اپوزيسيون انجام ميگيرد


صدای آمريکا : نيويورک تايمز زيرعنوان "محاکمه نمايشی ايران" می نويسد ايران در اين هفته ازمراسم تحليف محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری در شروع دور دوم اين مقام به اصطلاح به سرقت رفته نمايشی بزرگ برپا ساخته بود. اما اگرآخوندهائی تندرو، که مهم ترين حامیان انتخاباتی آقای احمدی نژاد هستند، اميدوار بودند اين نمايش می تواند اطمينان به خود و تحت کنترل بودن اوضاع را القا کند، سخت اشتباه کرده اند. مواردی متعدد وجود دارد که گويای برحق نبودن رژيم است.
نيويورک تايمزمی نويسد سرآغازاين موارد محاکمه دستجمعی صد منتقد دولت است که پس ازانتخابات دوازدهم ژوئن (بيست و دوم خرداد) و اعتراض های گسترده متعاقب آن توقيف شده اند. سياستمداران اصلاح طلب، وکلای دادگستری و روزنامه نگاران جزو توقيف شدگان

-- بدون نام ، Aug 7, 2009 در ساعت 10:14 PM

تیتر اول tagesspiegel آلمان : تجاوزات جنسی و بدا ر آویختن های لحظه ای در کهریزک

(توضیح و لينک از بالاترین) :تیتر اول اشپیگل پنجشنبه: زندانیان و خانواذه هایشان از تجاوزات جنسی و بدار آویختن ها و دوباره رها کردن زندانیان قبل از خفگی بعنوان روش های شکنجه در زندانهای ایران خبر میدهند. بسیاری از خانواده ها در هفته های اخیر جسد دختران و پسران خود را در حالی تحویل گرفتند که این اجساد حاکی از شکنجه های بیرحمانه و تجاوز جنسی به آنان بوده است. (عینا ترجمه شده) دانشجوی 21 ساله ای در در نزدیکی دانشگاه تهران دستگیر میشود. زمانیکه دو اتوبوس به بازداشتگاه کهریزک وارد شدند، ده، پانزده نفر نگهبان زندان مانند جنون زدگان به سوی تازه واردان دست بسته حمله ور شدند. لباسشان را از تنشان پاره کردند. برویشان آب ریختند و با کمربند و زنجیر جسم برهنه شان را آش ولاش کردند. جوان دستگیر شده: " بعد از آن دیگر جانی در تنمان نمانده بود. ما از ضعف توان ایستادن روی پایمان را نداشتیم. داستان از اینهم بدتر داشت میشد. تعدادی ازبچه های سلولی که دیگه جای سوزن انداختن توش نبود را ساعتها از پا از سقف آویزان کرده بودند. تعداد دیگری را نیز پایشان را در قیر داغ کرده و سوزانده بودند. جوون ترها رو یه طناب دار به گردنشون انداخته بودند و چند ثانیه طناب را میکشیدند و آویزانشان میکردند و دوباره به زمین می انداختندشان. اول فکر میکردند خواهند مرد و لحظه بعد به زندگی باز میگشتند." این جوان دستگیر شده در ادامه میگوید، بدترین شکنجه اما تجاوزات جنسی بود. از سلول او 3 نفر را بدین شکل شکنجه کرده بودند. شکنجه گران روزی یکبار آنان را میبردند. "صدای فریادشان را میشنیدیم". پس از تجاوز به آنها، یک آمپول مسکن به آنها میزدند و آنها را به سلول برمیگرداندند. با تمام این احوال هم سلولی های وی هم جان سالم بدر میبرند. خود او با دندانهای شکسته، دنده های شکسته در سمت راست سینه و ناشنوایی گوش چپ ازاد میشود. او میگوید:"مهم این که زنده ام" و دوباره میخواهد به تضاهرات برود.
http://www.tagesspiegel.de/politik/international/Iran-Folter;art123,2866399

-- بدون نام ، Aug 7, 2009 در ساعت 10:14 PM

از نماینده گان خدا بر روی زمین چه انتظار دارید اینها حتی به فرزندان سرسپردگان خود همجون روح الامینی هم رحم نمیکنند من نمیدانم کدام خدا چنین حقی را به این جنایتکاران حرفه ای داده که دختران نوجوان مردم را ربوده پس از ضرب وشتم به زور به ایشان تجاوز میکنند و حتی به جنازه آنها هم رحم نکرده و آنان را میسوزانند (مانند ترانه) چرا؟ چون مثل ولی فقیه فکر نمیکند باید با او چنین ددمنشانه برخورد کرد؟ هیچ کس حتی درنده ترین حیوان هم با هم نوع خود چنین نمیکند وامثال عبدالحسین روح الامینی اگر حمایت از اینها را میکندچون احتمالا میترسد ویا از جنس خودشان است و لیاقتش بیش از این نیست و اتفاقا این افراد بدانند که ملت با شعور و انسان دوست ما حساب آنها را از فرزندانشان جدا میداند و هرگز مانند ایشان به آرمان محسن خیانت نمیکند ؛ نه میترسد و نه تطمیع میشود تا بر سر خون فرزندانش با کسی معامله یا مصالحه کند و در آینده نچندان دور ایشان بایستی پاسخگوی ملت بزرگوار ایران باشند و خیال باطل برای عفو عمومی نکنندکه ایرانیان ممکن است از فریب خوردگان بگذرند ولی از امثال ایشان و سایر کسانی که همچون ایشان مهر تایید بر جنایات این رژیم ضد بشری میزنند هرگز نخواهد گذشت من به همه نمایندگان مجلس سپاه و افراد ذی نفوذ که خود را فرزند این ملت میدانندو هنوز انسانیتی در خود سراغ دارند توصیه میکنم که به عقل و وجدان خود رجوع کنید از این شرک و دادن نسبت نمایندگی خدا به یک جنایتکار که جز گول زدن خود ودامن زدن به جنایات ایشان کاری از پیش نخواهد برد دست بردارید به همان خدایی که قبول دارید ویا ندارید این عین بت پرستی وبلکه از بت پرستی هم بدتر است خدا کند وقتی به خود می آیید دیر نشده باشد که بزرگترین آفت انسان کبر؛ طمع؛ جاه طلبی و پافشاری بر اصلاح ناپذیری خود است تا دیر نشده به ملت بپوندید و اگر هم ترس جان دارید لا اقل از این جنایتکاران حمایت نکنید والا فردا نوبت شماست که دنبال جنازه فرزند دلبنتان بگردید و این بازی را با شما نیزخواهند کرد بگذارید ایرانی امن برای همه ایرانیان بدون نیاز دادن باج به هیچ بیگانه ای همچون روسیه و ترکیه و... بسازیم به امید فردای روشن برای ایران عزیز ما.

-- Reza ، Aug 7, 2009 در ساعت 10:14 PM

نماز جمعه این هفته بیست و سوم مرداد تهران به امامت هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقامه می شود. دانشگاه تهران 23مرداد ماه میزبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری است و نماز جمعه این هفته تهران به امامت هاشمی رفسنجانی اقامه خواهد شد.آیت الله هاشمی رفسنجانی این هفته تهران را اقامه خواهد کرد. هاشمی رفسنجانی با حضور این هفته خود در نماز جمعه تهران و پس از حضوز سه هفته پیش خود که به سکوت رسانه ای خود که بعد از انتخابات آغاز شده بود پایان داده بود خواهد بود. عدم حضور هاشمی رفسنجانی برای نظام زنگ خطری بود که خوشبختانه با حضور هاشمی رفسنجانی که شایعه استعفای وی از امامت نماز جمعه تهران به گوش می رسید تا جایی که 15 تیرماه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در این مورد گفت: «این مساله کذب است و ایشان استعفا نداده است.» سیدرضا تقوی در ادامه اظهار کرد: «ان شاءالله در هفته های آتی روند مانند همیشه ادامه پیدا خواهد کرد و ما شاهد اقامه نماز جمعه تهران به امامت آقای هاشمی خواهیم بود.» بر طرف شد. آخرین اظهار نظر هاشمی رفسنجانی به دیدار چندی پیش وی با خانواده برخی از بازداشت شدگان حوادث اخیر برمی گردد که وی با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات گفت: «متاسفانه وقایع پس از آن و مشکلاتی که برای برخی به وجود آمده، ذائقه ها را تلخ کرد و فکر نمی کنم هیچ وجدان بیداری از وضع به وجود آمده راضی باشد.» وی همچنین گفت: «امیدوارم با درایت و حسن مدیریت مسائل، در روزهای آینده شاهد بهتر شدن اوضاع، حل مشکلات و کاهش آلام خانواده های چشم انتظار باشیم.» عدم حضور هاشمی رفسنجانی و امتناع وی از ارسال پیام تبریک به احمدی نژاد، و حضورش در تنفیذ و در تحلیف گذشته از مسائل پیش آمده پس از انتخابات، ناشی از حملات احمدی نژاد و اطرافیانش به رفسنجانی و خانواده اش بوده که اینک ابعاد بسیار گسترده ای بخود گرفته است. احمدی نژاد در مناظره خود با میرحسین موسوی فرزندان هاشمی را متهم به سوء استفاده مالی کرد. احمدی نژاد با نقل قول از رهبری هاشمی را متهم کرد که در دولت وی اشرافی گری ترویج پیدا کرد و وی را حامی پشت پرده مخالفان خود نامید. در آخرین جمعه خردادماه طلاب مدرسه ی حقانی و مدرسه فضولاتی امام زمان عج که طرفدار رهبری و طرفدار احمدی نژاد در تجمع خود علیه نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب شعار دادند و گروهی از آنان با عدم رعایت شأن مرجعیت شیعه علیه آیات جوادی آملی، صانعی و منتظری و زنجانی و نیز هاشمی شعار داده بودند که موجب برخی اختلافات شدید شد، این شدت روز بروز گسترش یافته است. گفته می شود رهبری با تشر به فرماندهان سپاه و فیروزه آبادی گفته که : جلو این آخوندکها را بگیرید. مقصود رهبری رفسنجانی و منتظری و آملی و زنجانی و اردبیلی و غفاری و صانعی و ناطق نوری و سدات پور و دیگران بوده. و همچنین گفته می شود که حاج فیروزه آبادی گفته که نمی شود با آنها بطور همزمان برخورد کرد، و رهبری گفته پس فعلا ترتیب هاشمی را بدهید تا بعد ببینیم چه می شود. یک مفسر مسائل سیاسی روزنامه ی مهتاب می گفت که احتمالا هاشمی نماز جمعه را در میدان آزادی بر قرار خواهد کرد، گفته می شود در این نماز که مردم آنرا به عنوان ابزار استفاده خواهند کرد دست کم سیزده ملیون شرکت خواهند نمود. آقای اقدس مقدسی خبر نگار ما می گفت این نماز جمعه بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد. امیدواریم.
نامرعوب از تهران

-- روزنامه ی مهتاب چاپ تهران نوشت : هاشمی رفسنجانی 23 مرداد ، Aug 8, 2009 در ساعت 10:14 PM

هر دو طرف فرزندان و تربیت شده گان خود ما، ایرانیانِ مسلمان هستند. مرگ بر ما و سبعیتی که در خود می پروریم و تنها گهگاه از تجلی اش چنان رنج می بریم که هیچ کلمه ای در وصف اش یافت نمی شود.

-- بدون نام ، Aug 8, 2009 در ساعت 10:14 PM

آقای رفسنجانی اگر دیر بجنبد آنک سرخودش و فرزندانش نیز در میان این سرهای بدار خواهیم دید. امیدواریم نماز این ثفته مثل همیشه استخوان لای زخم نباشد و همچنانکه رهبری با صراحت گفت بکشید و آنها هم کشتند ، رفسنجانی نیز تا دیر نشده یک انتقاد از خود و یک موضعگیری سیاسی تغییر بیان، صریح بکند و بگوید که ما باید بر سر بنیانها رفراندوم کنیم، اگر چنین نکند و نگوید ما بسوی جنگ داخلی پیش می رویم. با اتفاقاتی که در زیر لایه های سپاه و بسیج می شود و نمونه ی آن این گزارش زیر که در یکی از سایتهای بسیار مطلع و نزدیک برفسنجانی نوشته شده است ما بسوی یک جنگ داخلی پیش می رویم نگاه کنید:

دیدار و گفتگو با یک فرمانده بسیج در جنوب تهران
شک و تردید در پادگان ها
به تشنجات قهری خواهد کشید!


با سلام خدمت پیک نت- شعار های مردم روز بروز رادیکالتر می شود، در جنوب شهر تهران من خود با یکی از همکلاسی های سابق خودم که اینک در مسجدی فرمانده بسیج است برخوردم. او می گفت:

" واقعیتش این است که ما می دانیم رهبری اشتباهی نابخشودنی کرده و اینک نه راه پیش دارد و نه راه پس، اما چه کنیم؟ اگر کوچکترین عقب نشینی کند انقلاب حتمی ست و دگر گونی اجتناب ناپذیر و اگر جلو هم برود بحران کار را بجایی وحشتناک خواهد رساند، و آنگاه سرنگونی و فروپاشی حتمی ست! در هر حال ما بسوی یک بحران براندازانه پیش می رویم. ما بسیجی ها برای این کار ساخته نشده بودیم، که بیاییم با مردم دربیافتیم، رهبری دچار خطای مشورتی شد، آب از ظرف خارج شده، در همه جا رخنه کرده و جمع کردن آن دیگر ممکن نخواهد بود .دیشب شعار های مردم روی پشت بامها بسیار فراتر از دیگر شبها بود. بچه ها بسیج در مسجد نمی توانند با بچه محل های خودشان دربیفتند. "

(اشاره ی این فرمانده بسیج به شعار های دیشب بود که تکرار الله اکبر ها در آنها بسیار کم و مرگ بر دیکتاتور بسیار زیاد بود. تا جایی که سرانجام مرگ بر ولایت فقیه و مرگ بر خامنه ای رسید. آنوقت چند تیر هوایی شلیک شد و مردم گفتند قرار ما فردا شب!)
همکلاسی بسیجی ام گفت:

"اینها دیده ها و شنیده های خود من است. در جوادیه و میدان خراسان و سرآسیاب دولاب این سه مکانی را که من رابطه دارم وضع به همین منوال است. شعارها هر لحظه رادیکالتر می شود. و حکومت واقعا در مانده است که چه بکند. حتا طرفداران خودش را، یعنی آنها که به احمدی نژاد هم رای داده اند را از دست داده است. در میان بسیجی ها و پاسداران شک و تردید به سرعت سرسام آور پیش می رود. بزودی ما شاهد تشنجات قهری در داخل پادگانها خواهیم بود. اینها همه از اشتباه بزرگ رهبری سرچشمه می گیرد. او روحانیت را به مفسده کشید و او را مثل خوره رو به نابودی برد. "

جالب است بدانید که این فرمانده بعد از صحبت با من چنان گریه کرد که شانه هایش لرزید و گفت حیف شد که در جبهه کشته نشدم تا شاهد باشم که امروز کارم بجایی رسیده که باید در روی مردمی که به من نان آب می‌دهند اسلحه بکشم.

تهران – ر. الف


-- بدون نام ، Aug 8, 2009 در ساعت 10:14 PM