رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مرداد ۱۳۸۸

عزل و تنبیه مسئولان بازداشتگاه کهریزک

نیروی انتظامی از تنبیه و عزل چند تن از مسئولان بازداشتگاه کهریزک به دلیل «کوتاهی در انجام وظایف و تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان» خبر داده‌است.

در اطلاعیه‌ای که از سوی اداره‌ کل اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، صادر شده، آمده‌است که بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری موقت و تأدیب متهمان دستگیر شده در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی ایجاد شده بود و با شرایط زیستی «سختگیرانه» اداره می‌شد.

کهریزک بازداشتگاهی است که در «شهر سنگ» از توابع شهرری استان تهران قرار دارد، در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی از جان باختن برخی از دستگیرشدگانی که مدتی در این بازداشتگاه نگهداری می‌شدند، منتشر شده‌است.

نیروی انتظامی دلیل فرستاده‌شدن بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه به کهریزک را «محدودیت پذیرش» در زندان اوین اعلام کرده و اذعان کرده‌است که «با توجه به شرایط یادشده اصولاً اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشتگاه‌ها صحیح نبوده‌است.»

این بیانیه افزوده‌است: «محدودیت پذیرش بازداشتگاه و اضافه شدن دستگیرشدگان ۱۸ تیر باعث تراکم جمعیت در بند بازداشتی‌ها شده و شرایط نامساعد زیستی و بهداشتی موجبات آزار و اذیت آنان را فراهم می‌آورد.»

بر پایه گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بسیاری از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران، به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده‌ بودند.

هنوز مشخص نیست چند نفر در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می‌شده‌اند و چه تعداد جان خود را در آن‌جا از دست داده‌اند. محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی دو جوانی هستند که طبق گزارش‌ها بر اثر «شکنجه» در بازداشتگاه کشته‌ شده‌اند.

نیروی انتظامی با محرز دانستن «سهل‌انگاری و تخلف» تعدادی از مسئولان، مأموران و کارکنان بازداشتگاه کهریزک و رده‌های نظارتی، از تشکیل پرونده جهت ارسال آن به مراجع قضایی خبر داده‌است.

عزل و تنبیه مسئولان بازداشتگاه به دلیل «پذیرش بازداشت‌شدگان بیش از ظرفیت بازداشتگاه، عدم انعکاس محدودیت‌ها و مشکلات به سلسله مراتب، بی‌توجهی و عدم نظارت و کنترل بر زیرمجموعه»، از جمله تنبیهات درون‌سازمانی است که در این بیانیه به آن اشاره شده‌است.

نیروی انتظامی می‌گوید که دو تن از افسران نگهبان را نیز به دلیل «اقدام خودسرانه در تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان» تنبیه کرده‌است

دو تن از مسئولان کهریزک نیز به دلیل آن‌چه «کوتاهی درانجام وظایف نظارتی و کنترلی» عنوان شده، مورد تنبیه قرار گرفته‌اند.

نیروی انتظامی می‌گوید که دو تن از افسران نگهبان را نیز به دلیل «اقدام خودسرانه در تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان» تنبیه کرده‌است.

بازداشتگاه کهریزک ششم مردادماه جاری به دنبال دستور آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به خاطر نداشتن «استانداردهای» لازم تعطیل شد.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای را اقدامی در جهت «اغفال مردم» دانست و گفت که نمی‌توان با تعطیلی یک بازداشتگاه، «تمام گناه را به گردن یک ساختمان» انداخت.

نیروی انتظامی مسئولیت پیامدهای پس از انتخابات را متوجه کسانی می‌داند که از آن‌ها به عنوان «تحریک‌کنندگان و اغتشاشگران» یاد کرده‌است.

نیروی انتظامی همچنین از تشکیل تیم ویژه‌ای توسط بازرسی کل ناجا برای پیگیری تخلفات صورت گرفته در کهریزک خبر داده و اعلام کرده‌است که «گزارش بررسی‌ها و اقدامات به اطلاع عموم خواهد رسید.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تعطیلی کهریزک «اغفال» مردم است

نظرهای خوانندگان

ایا کسی می داند که از نیروی انتظامی کی تنبیه شد و کی عزل شد.

-- Amir ، Aug 6, 2009 در ساعت 11:20 AM

خامنه ای و فرماندهان سپاه و روحانیت باید عزل شوند. تا عزل این گروه فاشیست هر روز همین بساط است!
و ما شما را عزل خواهیم کرد، ما خواب را بر شما حرام خواهیم کرد. شما شما بر کنار خواهیم کرد.
تا آن خشونت های سی ساله بیرون نزده شرایط عزل مسالمت آمیز را بپذیرید. فردا خیلی دیر است!

-- بدون نام ، Aug 6, 2009 در ساعت 11:20 AM

اسامی شماری از شکنجه گرانی که تا کنون تعدادی از جوانان ایرانی را زیر شکنجه های وحشیانه در زندان کهریزک به قتل رسانده اند: احمدرضا رادان (جانشین فرمانده نیروی انتظامی)،عامریان (عامری) معاون رادان، کشمیری (از دستیاران رادان)،حقی فرمانده گارد ، کومیجانی رئیس بازداشتگاه کهریزک، سروان پاسدار زندی معاون اردوگاه کهریزک ، پاسدار سید موسوی قاتل محسن روح الامینی، افسر پاسدار سید حسینی افسر نگهبان زندان کهریزک و هشت نفر از افراد گارد که با نقاب زندانیان را مورد شکنجه قرار می دادند

-- بدون نام ، Aug 6, 2009 در ساعت 11:20 AM

jalebe vaghean, hamishe migan ye seri afrad azl shodan. hich vaght ham esme in afrad borde nemishe. chi fekr mikonan in kesafata?? zadan javoonaye mardom ro koshtan oonvaght do ta afsar "tanbih"mishan??!!

-- sahar ، Aug 6, 2009 در ساعت 11:20 AM

Zeky!!!! Aslan chera iyn bazdashtgah tasis shodeh?

-- Hasan ، Aug 7, 2009 در ساعت 11:20 AM