رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۸

خاتمی: با عاملان «فجایع» برخورد کنید

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران می‌گوید که «جنایت‌هایی» رخ داده‌است و امروز باید با این مسائل برخورد شود.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس (پارلمان‌نیوز)، وی با اشاره به دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک، این دستور را «موقعیتی تازه برای برخورد با فجایع اخیر» دانست.

آقای خاتمی گفت: «کافی نیست که گفته شود یک بازداشتگاه غیر استاندارد تعطیل شد، غیر استاندارد یعنی چه؟ یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی‌ها تمیز نبوده است؟ خیر! جنایت‌هایی رخ داده‌است، جان‌هایی باخته شده‌است و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته‌است که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می‌گیرد همه بر آشفته می‌شوند و فریاد می‌زنند.»

وی ادامه داد: «خون‌هایی ریخته شد، به خانواده‌های فراوانی آسیب‌های روحی و مادی وارد آمده‌است. ملت مورد اهانت قرار گرفته‌است. رفتارهای بد و غیر قانونی و غیر شرعی با مردم و با بازداشت‌شدگان صورت گرفته‌است که باید با ریشه این قضایا برخورد جدی شود.»

بازداشتگاه کهریزک واقع در جنوب تهران، هفته جاری به دستور آقای خامنه‌ای تعطیل شد. دلیل تعطیلی این بازداشتگاه که محل نگهداری بسیاری از دستگیرشدگان اخیر بود، نداشتن «استانداردهای» لازم اعلام شده‌است.

گفته می‌شود که این بازداشتگاه، تحت‌نظر «اطلاعات ناجا» قرار داشته‌ است. گزارش‌های رسیده از این بازداشتگاه حاکی از شکنجه زندانیان و جان باختن برخی از دستگیرشدگانی است که در این محل نگهداری شده‌اند.

آقای خاتمی که در جمع اعضای فراکسیون خط امام مجلس سخن می‌گفت، با تاکید بر آزادی بازداشت‌شدگان، خواهان برخورد قانونی با عاملان «رفتارهای خلاف شرع و عرف و قانون» با زندانیان شد.

به گفته وی «رفتارهای نادرستی که به نام بازجویی شده و می‌شود، برای انقلاب و جامعه زیان‌بار و بر خلاف قانون و انصاف است.»

سید محمد خاتمی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد که طرح تحقیق و تفحص از روند برگزاری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند

رئیس جمهور پیشین ایران، جلوگیری از بررسی حمله به خوابگاه دانشجویان و وضعیت زندانیان توسط مجلس را «انحراف در نظام» دانست و گفت: «چرا مجلس که باید در رأس امور باشد اقدام‌هایش به نتیجه نمی‌رسد؟ چرا دست هیأت منتخب مجلس برای رسیدگی به فجایع اخیر بسته می‌شود؟ چرا حتی هیأت منتخب ریاست محترم قوه قضائیه که دو سه هفته پیش خبر تشکیل آن داده شد اجازه نیافت کاری کند؟»

سید محمد خاتمی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد که طرح تحقیق و تفحص از روند برگزاری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته وی اگر هیأت بیطرفی این کار را عهده‌دار شود، نتیجه کار می‌تواند جهت امور و اتفاقات را روشن کند.

آقای خاتمی درباره خبرهایی که در رابطه با «اعتراف‌گیری» از بازداشت‌شدگان منتشر شده‌است، گفت: «اگر جرمی هست اولا باید مدارک دقیق و روشن باشد نه ادعاهایی که می‌شود و در مرحله بعد هم دادگاه صالحه و علنی و با حضور هیات منصفه و وکیل متهم باید به این اتهامات رسیدگی کند.»

رئیس‌جمهور سابق ایران همچنین خواهان ترمیم اعتماد عمومی شد و گفت: «برای ترمیم اعتماد عمومی هر هزینه‌ای هم که پرداخت شود زیاد نیست.»

در اعتراضات چهل روز گذشته در اعتراض به نتایج شمارش آرای انتخابات، هزاران نفر دستگیر شده‌اند. گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر حاکی از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Boro agha khodeto rang kon marom raheshoono az shoma ghoome zolmo setam joda kardehan makhsoosan ba to ke dar 8 saal aab be asiyabe adam kosh ha rikhti va daneshjooyane mootareze kooye danesh ghah ro arazel va oobash nam gozari kardi yadet hast aghaye khatami ke dar moghabele in jenayat dar dooreh khodet kotah oomadi va hala ham agar dolat ra be jenahe shoma va moosavi vagozar konand miravid va daste rahbar ro ham miboosid va dobareh fasle jenayate jadid shoroo misheh vali inbar dige koor khaneh and hamegiye jenayatkaran bayad be hamrahe in rejime motaafen be zobalehdaniye tarikh beravand
Reza

-- Reza ، Jul 30, 2009 در ساعت 11:04 AM

آقای خاتمی آمران چه طور؟ آقای خامنه ای این دستورات را صادر کرده. یادتان هست گفتار ایشان را در مورد زورآزمائی خیابانی و اگر کسی صدمه دید خودش یا دعوت کنندگان به اعتراض به حقوق مردم مسئول هستند. بخشهای مختلف این سیستم با هم هماهنگی ندارد تازه از حل مسائل جهان هم صحبت میکنند. حکومت عرفی باید برقرار شود واین بحث های روشنفکری در سیستم طالبانی کاربرد ندارد. دین صرفا یک موضوع شخصی است و باید از عرصه اجتماع خارج شده و به دغدغه فردی تبدیل شود. این مظالم را شما حتی در حکومتهای بی اعتقاد به هرنوع ایدئولوژی هم نمیبینید. آقای خامنه ای و همراهان میخواهند با النصر بالرعب حکومت کنند و نباید اصرار بر این کرد که حساب ایشان جداست.ایشان یا همراه قاتلین هستند یا قدرت کنترل این اوضاع را ندارند که در هر دو صورت ایشان صلاحیت نشستن در این مسند را ندارند و باید از این به بعد به فکر برپائی حکومتی بر اساس قانون مکتوب و تعریف شده بود نه اینکه مردم را با سراب ولایت فقیه به ناکجا آباد برد. بگذارند ته مانده اعتقاد عده ای از مردم حفظ شود بگذریم که بسیاری از انسانهای مسلمان که سالها با اعتقاد و پیگیر نقش دین در مسائل شخصی و اجتماعی بوده اند حالا در یک خلا فکری و اعتقادی به سر میبرند و حتی به صورت شخصی هم دین را رها نموده اند چون معتقدند دینی که قرار بوده انسان را از همه جهات نجات دهد حالا زندگی عادی او را هم دستخوش ناملایمات فراوان نموده است. اگر قیامتی وجود داشته باشد چه کسی باید درباره نابودی حرث و نسل جوابگو باشد. همه به دنبال حکومت عرفی و عقلانی باشیم تا هرکس مسئول اعمال و رفتار خویش باشد. با این خونهای ریخته شده بعید است که این سیستم بتواند پابرجابماند.

من درد در رگانم
حسرت در استخوانم
چیزی نظیر آتش در جانم پیچید

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

-- اشگ مادران داغدار ، Jul 31, 2009 در ساعت 11:04 AM