رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ تیر ۱۳۸۸

ایران ۲۰ «قاچاقچی مواد مخدر» را اعدام کرد

۲۰ نفر به اتهام «خرید، فروش و نگهداری انواع مواد مخدر» امروز شنبه با تائید دیوان عالی کشور در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پرونده این ۲۰ نفر از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ تشکیل شده و حکم اعدام آنها صادر شده بود.

آن‌طور که در این بیانیه آمده است، از این ۲۰ نفر در مجموع، «۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر» کشف و ضبط شده بود.

میانگین سنی اعدام شدگان ۳۵ تا ۴۸ سال اعلام شده است. هویت کامل این افراد نیز از سوی خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

اعلام هویت کامل این افراد از معدود مواردی است که از سوی مقام‌های قضایی منتشر می‌شود.

در بیانیه دادگاه انقلاب اسلامی تهران آمده است، از این ۲۰ نفر در مجموع، «۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر» کشف و ضبط شده بود

سال ۲۰۰۸ ایران مقام دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد. سازمان عفو بین‌الملل آمار اعدام‌های ایران در سال گذشته را ۳۴۶ نفر اعلام کرده است.

اعدام‌ها در ایران در شرایطی ادامه دارد که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در گزارش ۶۰ صفحه‌ای خود درباره اعدام‌ها در جمهوری اسلامی که اخیرا منتشر کرده، آورده است که ایران مجازات مرگ در قوانین خود را همچنان حفظ کرده و در حال حاضر از نظر تعداد اعدام‌ها در جهان، پس از چین در رتبه دوم و از لحاظ تعداد سرانه اعدام، در رتبه اول قرار دارد.

این فدراسیون افزوده است که از روند رو به گسترش اعدام‌ها در ایران نگران است.

در بخشی از این گزارش ۶۰ صفحه‌ای آمده است که «مجازات اعدام، نقض آشکار تعهدات ایران بر اساس قانون بین‌المللی حقوق بشر» است.

گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین، کاربرد مجازات اعدام در ایران را به عنوان بخشی از سیاست دولتی «سرکوب با هدف ایجاد وحشت» در میان مردم محکوم کرده است.

Share/Save/Bookmark