رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«زنگ خطر برای تروریست‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تأمل در ترور چند وجهى زاهدان» به تحلیل انفجار اخیر در یکی از مساجد شیعیان شهر زاهدان پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «انفجار در یک مرکز شیعه یا یک مرکز سنی در زاهدان با این تلقی صورت گرفته تا امکان انفجار مشابهی در مرکزی متعلق به طایفه دیگر نیز روی دهد و پس از آن زنجیره‌ای از انفجارها پدید آمده و این وضعیت به سرعت به کشور همسایه ایران سرایت کند تا در نهایت، درگیری کنونی مردم با اشغالگران به درگیری پیروان مذاهب با یکدیگر تبدیل شود.»

به نوشته کیهان، «به کاربردن تله‌های انفجاری در میان مجامع شیعیان به یک رویه تبدیل شده است. در این اقدامات به کارگیری دیوانگان و مجهز کردن آنان به تله‌های انفجاری به صورت فراگیر استفاده شده است.»

این روزنامه می‌افزاید: «اعلام واگذاری امنیت شرق کشور به سپاه زنگ خطر را برای تروریست‌ها و حامیان آنان به صدا درآورده است. از این رو به نظر می‌آید اقدامات کور تروریستی در شهر زاهدان به نوعی تلاش برای شکستن ابهت سپاه پاسداران به حساب می‌آید.»

متن کامل سرمقاله

آب در هاون کوفتن
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «رونق بازار آفتاب نکاهد» نیز درباره انفجار زاهدان نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «آنچه می‌تواند چشم فتنه را کور کند، بردباری مردم و روشنگری علماست. مردم با خودداری از اقدامات شتاب‌زده می‌توانند طراحان این جنایت را ناکام نمایند و علما نیز با تشریح اهداف دشمنان اسلام از این قبیل جنایات، می‌توانند بر هوشیاری مردم بیافزایند.»

در بخش دیگری از سرمقاله جمهوری اسلامی می‌خوانیم: «از توطئه‌گران هیچ بعید نیست که درصدد برآیند پاسخ آنچه در کردستان رخ داده است را در بلوچستان بدهند. اما کاملا روشن است که اینان آب در هاون می‌کوبند و سخت به بیراهه می‌روند.»

این روزنامه افزوده است: «از صبح روز بعد از انفجار زاهدان، علمای اهل سنت از سراسر ایران اسلامی این اقدام شیطانی را محکوم کردند و بر وحدت شیعه و سنی تاکید نمودند. دیروز نیز مردم زاهدان اعم از شیعه و سنی، با شعارهای خود در عمل نشان دادند که این قبیل تلاش‌های مذبوحانه، هر روز بیش از روز قبل همبستگی اسلامی را تقویت می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

رئیس جمهوری خاکی
سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ادبیات احمدی‌نژاد، سرقت‌کردنی نیست!» به نقد ادبیات محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اخیرا برخی رسانه‌ها مهندس میرحسین موسوی را متهم به سرقت از صندوقچه جواهرات دکتر احمدی‌نژاد کرده‌اند و خواستار برگشت هر چه سریع‌تر زیورآلات منحصر به فردی شدند که هر کدام آنها- اشتباه نگیرید منظور پول آنها نیست، خود آنهاست- می‌توانند صندوق، صندوق رای سیار باشند.»

سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری می‌افزاید: «مسئله زمانی کشف شد که سایت اینترنتی انصار نیوز با تیتر سیاست و دزدی ادبیات، اعلام کرد که آنچه فعالان و کارشناسان عرصه سیاست را به تعجب وا داشته است و حتی از آن به یگانه دلیل دلزدگی عامه از موسوی !! تعبیر می‌کنند، جعل ادبیات و کپی‌برداری میرحسین موسوی از گفتمان دکتر احمدی‌نژاد است.»

این روزنامه در پایان آورده است: «رئیس جمهوری که آن‌قدر خاکی می‌شود که فراموش می‌کند رئیس جمهور است و گاهی حرارت پروژکتورهای سازمان ملل را جور دیگری تعبیر می‌کند!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مردی از جنس مردم»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «مردی که ریش گرو می‌گذارد»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کدام شعار اقتصادی؟»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سراب موفقیت و شکنجه اعداد»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «درود بر الهام!»

Share