رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از اعلام صدور یک حکم غیرقطعی
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «یک حکم و چند سوال» درباره صدور حکم هشت سال زندان برای رکسانا صابری به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «براساس آنچه در رسانه‌ها اعلام شد برای رکسانا صابری حکم حبس هشت ساله صادر شده است. البته این حکم غیرقطعی است و نشانه‌هایی از احتمال تجدیدنظر در آن آشکار گردیده است. اما در خبررسانی‌های عمومی- و متاسفانه سوژه‌ساز علیه ایران - به این نکته اشاره نشده است که این جاسوسی با همکاری کدام همدستان و از طریق کدام دستگاه‌ها انجام شده است؟»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «آیا رکسانا صابری، اطلاعات طبقه‌بندی شده را از کوچه و خیابان پیدا کرده و برای دشمنان ارسال نموده است؟ آیا اعلام همراه با تعجیل یک حکم غیرقطعی، موجب نخواهد شد که دشمنان، به سهولتِ دسترسی به اخبار و اطلاعات امنیتی و حساس کشور، امیدوار شوند و بر تلاش‌های خود برای جاسوسی واقعی در کشورمان بیفزایند؟»

این روزنامه می‌افزاید: «علاوه بر این سوال مهم، بایستی این پرسش را نیز مطرح کرد که آیا اعلام یک حکم غیرقطعی- و به احتمال فراوان در معرض نقض- آن قدر اهمیت داشت که دقیقا در آستانه سفر احمدی‌نژاد به یک کنفرانس بین‌المللی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و مانند زمان ریاست جمهوری خاتمی، رئیس جمهور ایران را در یک سفر خارجی با پرسش‌های متعدد در خصوص حکمی مواجه کند.»

متن کامل سرمقاله

شائبه‌های سیاسی اقدامات دولت
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اقدامات دولت درآستانه انتخابات دهم» به انتقاد از اقدام‌های «تبلیغاتی» دولت نهم پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «روزهای پایانی عمر دولت نهم در حال سپری شدن است و اگر چه هنوز فضای عمومی کشور انتخاباتی نشده اما ۴۵ روز دیگر تکلیف دولت جدید مشخص می‌شود. در این میان اما برخی اقدامات دولتی نقدها و شائبه های سیاسی در پی دارد.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «همراهان احمدی‌نژاد اگر چه از زبان رئیس جمهور اعلام می‌دارند که وی ستادهای انتخاباتی ندارد و مباحث انتخاباتی چندان برایشان مهم نیست، اما برخی اقدامات در روزهای پایانی عمر دولت نهم، از نظر منتقدان، بیش از آن که در راستای اجرای مصوبات باشد، برای کسب آرای بیشتر و به نحوی تبلیغات غیررسمی است.»

این روزنامه افزوده است: «بهتر است وزیر رفاه نیز توضیح دهد، چگونه تا پیش از این از سناریوهای مختلف برای افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان سخن به میان می‌آورد و همواره از مشکل تامین منابع گلا یه می‌کرد، اما به یک‌باره در آستانه انتخابات، از افزایش ۳۵ تا ۶۰ درصدی می‌گوید؟»

متن کامل سرمقاله

حاشیه‌های یک همایش
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «این بایگانی متراکم!» درباره همایش «ایرانیان خارج از کشور» نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «در بوق و کرنا کردن موضوع ایرانیان خارج از کشور و برگزاری همایش و سه روز وقت برای آن صرف کردن و دوبار رئیس جمهور را به این همایش کشاندن و آنهمه حاشیه پردازی‌های کذائی برای این همایش امری غیرعادی و قطعا خارج از چارچوب‌های منطقی است.»

به نوشته جمهوری اسلامی، «درباره هزینه‌های مربوط به این همایش نیز سئوال‌های زیادی وجود دارد که بی‌پاسخ مانده‌اند . اصولا چه ضرورتی ایجاب می‌کند در کشوری که بسیاری از مردم آن از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و هنوز در بسیاری از مناطق دانش‌آموزان از سرپناه مطمئنی برای کلاس درس برخوردار نیستند، میلیاردها تومان صرف همایشی شود که عده‌ای مرفه بی‌درد از آمریکا و اروپا در آن شرکت کنند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «از حساسیت نشان دادن مسئول اول اجرائی کشور نسبت به محاکمه یک جاسوس ایرانی مقیم آمریکا که به هشت سال زندان محکوم شده نمی‌توان گذشت .. آیا ایرانیان مقیم خارج آنقدر اهمیت دارند و جایگاهشان آنقدر بالا و والاست که حتی از شهروندان داخلی عزیزترند؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «نوزاد آینده اسلام‌آباد!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دغدغه‌های جدید برای جایگاه بانک مرکزی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «راهبرد جدید سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «ثبات نرخ ارز و افزایش واردات»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ارزیابی کارنامه چهارساله»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «مطالبات ملی و مطالبات منطقه‌ای»

Share