رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ فروردین ۱۳۸۸
عباسعلی کدخدایی:

«شورای نگهبان در انتخابات بی‌طرف است»

سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران «بی‌طرف» خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی که امروز شنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری همچون همه انتخابات دیگر، بر اساس رعایت بی‌طرفی، رعایت اخلاق انتخاباتی و به صورت غیرجانبدارانه عمل خواهد کرد.»

اظهارات آقای کدخدایی چند روز پس از آنکه مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، وی را به جانبداری از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری متهم کرد، ایراد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این اظهارات گفت که «آنچه آیت‌الله جنتی گفته بود، به هیچ وجه طرفداری از شخص خاصی نبوده» و تاکید وی «بر اجرای عدالت» بوده است.

آقای کدخدایی افزود که متن کامل سخنان دبیر شورای نگهبان به زودی منتشر خواهد شد.

این در حالی است که آقای کروبی می‌گوید که دبیر شورای نگهبان چندی پیش در جمع ناظران انتخاباتی این شورا از دولت محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده‌ است.


دبیر کل حزب اعتماد ملی اظهار داشت که تجلیل دبیر شورای نگهبان از دولت رئیس جمهوری فعلی، «تخلف آشکار از جایگاه قانونی» این شورا است.

شورای نگهبان نیز پنجشنبه گذشته در واکنش به این انتقاد‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مسائل «فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون انتخابات» است.

انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

براساس قانون، شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت نامزد‌ها و نظارت بر حسن اجرای انتخابات در ایران را بر عهده دارد.

با این حال برخی گروه‌های اصلاح‌طلب معتقدند که این شورا در انتخابات بی‌طرف نیست و به نفع نامزدهای محافظه‌کار عمل می‌کند؛ امری که از سوی شورای نگهبان رد شده است.

آقای کدخدایی در مقابل این انتقاد‌ها باردیگر گفت: «هیچ نیازی به ابراز نگرانی نیست و شورای نگهبان با رعایت بی‌طرفی، بر اجرای انتخابات نظارت قانونی خواهد کرد.»

Share


در همین رابطه:
هشدار مهدی کروبی به دبیر شورای نگهبان

نظرهای خوانندگان

خواهش می کنم اصلاح کنید: نام ِدبیر ِشورایِ نگهبان "احمد ِجنّتی" است و "علی یِ جنّتی" فرزند ِایشان و از طرفداران ِآقایِ هاشمی یِ رفسنجانی است.

-- رحمان ِ حسینی ، Apr 11, 2009 در ساعت 03:00 PM