رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از سکوت جامعه جهانی در خصوص اقدامات نظامی اسرائیل
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «جامعه جهانی کجاست و چه می‌کند؟» به انتقاد از «سکوت جامعه جهانی» در خصوص خشونت‌ها در غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «مشتی تبهکار در واشنگتن، لندن، برلین و پاریس نشسته‌اند و با ساز و کار سازمان ملل و شورای امنیت، هولوکاستی وحشتناک‌تر از آنچه مدعی هستند در جنگ جهانی دوم رخ داده، را تدارک می‌بینند.»

نویسنده سرمقاله رسالت معتقد است: «آنان که به اسم جامعه جهانی برای مسائل کوچک و پیش پا افتاده بارها به دروغ و فریب قطعنامه صادر کرده‌اند و از به خطر افتادن صلح در جهان به خاطر وجود چند سانتریفیوژ در گوشه‌ای از جهان سخن می‌گویند و اعمال حصر اقتصادی و اخلال در روابط خارجی می‌کنند، کجا هستند و چه می‌کنند؟ چرا فریادهای خشم‌آگین و نفرین‌آلود ملت‌ها را در سراسر جهان نمی‌شنوند؟»

این روزنامه در ادامه می‌آورد که «جامعه جهانی کجاست؟ آیا جامعه جهانی آن چند نفرند که در شورای امنیت با زور و پول رای برخی دولت‌های ترسو و خود فروخته دنیا را مدیریت می‌کنند؟ یا انبوه میلیونی مردمانی که هر روز در خیابان‌ها با مشت گره کرده ستم آنها را به یک ملت کوچک و مظلوم محکوم می‌کنند؟»

رسالت در پایان می‌نویسد که «برخی دولت‌های عربی این ننگ را کجا می‌خواهند ببرند که یک دولت غیر عرب و غیر مسلمان مثل ونزوئلا برای همدردی با ملت فلسطین سفیر رژیم صهیونیستی را از کشورش اخراج می‌کند. اما آنها حاضر نیستند سفیر اسرائیل را از کشورشان اخراج کنند.»

متن کامل سرمقاله

بررسی ابعاد حقوقی حمله به غزه
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «می‌توان اسرائیل را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه کرد» به بررسی ابعد حقوقی حمله اسرائیل به غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «عمل ارتکابی اسرائیلیان، نظم بین‌الملل را مخدوش کرده و ادامه این روند باعث می‌شود که برخلا‌ف اهداف تشکیل سازمان‌های بین‌المللی، ناهنجاری خاصی در روابط بین‌الملل ایجاد شود.»

اعتماد ملی در ادامه می‌آورد: «آیا در چنین ایامی که بسیاری از کشورهای جهان تولد مسیح را جشن گرفته و اکثر مردمان سخن از برادری، برابری، صلح و گذشت می‌زنند منصفانه است که مردم فلسطین غرق در خون، شاهد اشک ریختن و آوارگی خانواده‌های خود باشند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «این وظیفه بر عهده سازمان‌های بین‌المللی است تا در سریع‌ترین زمان، با تصمیمی عادلا‌نه و قاطعانه دست آنها را از ادامه ریختن خون مردم غزه کوتاه کنند و به وظیفه خود طبق قوانین و اسناد بین‌المللی عمل کرده و هر آن کس که باعث هدر رفتن خون مردم بی‌پناه غزه شده و تحریک‌کنندگان این جنایت را طبق اسناد بین‌المللی و به‌خصوص اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی پای میز محاکمه بکشانند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «درسی که از نهاد فرمایشی سازمان ملل باید آموخت»
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «کربلاى غزه»
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بحران اقتصادی جهان و سیاست‌های ما»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «یک صدا و یک پاسخ بر کاهش قیمت نفت»

Share