رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۷

«پایگاه اشرف به عراق واگذار می‌شود»

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از سفارت آمریکا در عراق خبر داد که پایگاه اشرف پنجشنبه هفته جاری (اول ژانویه ۲۰۰۹) تحویل مقام‌های این کشور می‌شود.

پایگاه نظامی اشرف، محل استقرار نیرو‌های سازمان مجاهدین خلق است که پیش‌ از این مقام‌های بغداد خواستار تخلیه آن شده بودند.

این خبرگزاری به نقل از اطلاعیه سفارت آمریکا، نوشته که واشینگتن بر اساس بندهای توافقنامه امنیتی میان دو کشور، تلاش خواهد کرد در برخورد با اعضای سازمان مجاهدین در عراق مشکل به وجود نیاید.

سفارت آمریکا همچنین اعلام کرده که مقام‌های عراقی به واشینگتن تضمین داده‌اند که در برخود با سازمان مجاهدین، بر اساس قوانین بین‌المللی و قانون اساسی این کشور عمل کنند.

در اول دی ماه سال‌جاری دفتر مشاور امنیت ملی عراق تمام فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای سازمان مجاهدین خلق را ممنوع اعلام کرده و خواستار خروج آنها از خاک این کشور شده بود.

در جنگ عراق با ایران، نیروهای این سازمان به عنوان متحد صدام به شمار می‌آمدند و حملاتی را نیز در داخل خاک ایران انجام دادند.
این سازمان هفت سال پیش از این، اعلام کرد که از مبارزه مسلحانه دست کشیده است.

در خرداد ماه امسال نیز دولت عراق هرگونه معامله با سازمان مجاهدین خلق را ممنوع اعلام کرد و از ارتش آمریکا خواست حفاظت از اعضای این سازمان را متوقف کند.

نمایندگان شیعه و کرد پارلمان عراق، سازمان مجاهدین خلق را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند. این در حالی است که نمایندگان سنی معتقدند اعضاء این سازمان در اعمال تروریستی شرکت ندارد.

سازمان مجاهدین خلق ایران که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی با نام «منافقین» شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۵ تأسیس شد و هدف آن براندازی حکومت محمدرضاشاه و پس از آن براندازی جمهوری اسلامی ایران بود.

اعضای این سازمان در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عراق مهاجرت کردند و تا زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ از خاک عراق دست به اقداماتی علیه ایران می‌زدند.

نیروهای آمریکایی پس از حمله به عراق، اعضای این سازمان را خلع سلاح کردند و کنترل اردوگاه اشرف محل استقرار باقی‌مانده نیروهای مجاهدین در عراق را بر عهده گرفتند.

Share
در همین رابطه:
«فعالیت مجاهدین خلق در عراق ممنوع شد»

نظرهای خوانندگان

چرا این خبر با خبری که در سایت رادیو فردا قرار دارد بسیار متفاوت است؟؟

-- نیما ، Dec 30, 2008 در ساعت 04:10 PM