رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۷

«طهماسب مظاهری نامزد ریاست جمهوری می‌شود»

بنا به گزارش ها،طهماسب مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی قصد دارد نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شود.

آقای طهماسبی خبر این تصمیم خود را امروز یکشنبه در اختیار خبرگزاری برنا قرار داده است.

این خبرگزاری به نقل از مظاهری گزارش کرده که وی قصد دارد به زودی و به طور رسمی نامزدی خود برای حضور در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را اعلام کند.

آقای مظاهری همچنین گفته است که «بدون هر گونه وابستگی به حزب یا جریان سیاسی خاص و به عنوان نامزد مستقل» وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

براساس آن‌چه که خبرگزاری برنا به نقل از رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، وی دومین نفر پس از مهدی کروبی است که اعلام کرده قصد دارد در انتخابات شرکت کند.

طهماسب مظاهری چندی پیش به خاطر اختلاف‌ نظر با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در خصوص سیاست های مالی و بانکی، از ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی برکنار شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مخالف فعالیت‌های «زودرس انتخاباتی» است و اعلام کرده که این اقدام از سوی هر جریان سیاسی که باشد «برخلاف مصالح‌ ملی کشور» است.

مهدی کروبی ماه گذشته اعلام کرد که به‌طور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران شرکت خواهد کرد.

از نامزدی آقای کروبی، در حال حاضر تنها حزب اعتماد ملی که وی دبیرکلی آن را برعهده دارد حمایت می‌کند.

از میان اصلاح‌طلبان، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، مهمترین نامزد احتمالی است که تاکنون حاضر نشده به دعوت‌ها برای حضور در این دوره از انتخابات پاسخ صریحی بدهد.

در جبهه موسوم به اصلاح‌طلبان حکومت، در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌های مطرح برای حضور در انتخابات، مهدی کروبی، محمد خاتمی و عبد‌الله نوری هستند.
برخی اصلاح‌طلبان در ایران امید دارند که با حضور خاتمی در عرصه انتخابات، بتوانند رقابت تنگاتنگی را با نامزد محافظه‌کاران داشته باشند.

در جبهه محافظه‌کاران نیز از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و غلام‌علی حداد عادل، به عنوان نامزدهای احتمالی نام برده می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری فعلی ایران و سایر نامزد‌های احتمالی محافظه‌کاران نیز حاضر نشده‌اند به فاصله هفت ماه مانده تا آغاز انتخابات، به طور رسمی در این خصوص اظهارنظر کنند.

بر اساس یک رویه سیاسی در ایران، بسیاری از نامزد‌های انتخاباتی برای در امان ماندن از تخریب‌‌ها، ترجیح می‌دهند در فاصله کوتاهی تا آغاز انتخابات، اعلام حضور کنند.
دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران قرار است ۲۲خرداد ماه سال آینده برگزار شود.