رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نگرانی از رویداد‌های اخیر سیاسی در ایران
روزنامه ایران در سرمقاله امروز خود با عنوان «اعتماد مردم به نظام» از رویدادهای چند هفته اخیر در جمهوری اسلامی اظهار نگرانی کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «طى روز هاى اخیر به بهانه استیضاح وزیر کشور شاهد برخى اقدامات و اظهارنظرهاى غیر قابل توجیه که منطبق با موازین قانونى و حتى اخلاقى نیست هستیم که بدون تردید موجب بروز فضاى روح فرسایى شده که قطعاً نتیجه آن، چیزى جز خسران براى نظام و مردم نخواهد بود.»
متن کامل سرمقاله

موقعیت جمهوری اسلامی در معادلات قدرت جهانی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «مشت ایران بسته می‌ماند» نوشته که ایران برخلاف تمایل غرب، به قدرتی جهانی تبدیل شده است.

کیهان می‌نویسد: «قرار نبود ایران در جمع قدرتمندان پذیرفته شود، ایران خود را به این جمع تحمیل کرده و حالا ظاهرا باید آرایش جدیدی در بین حاضران در تالار قدرت جهانی شکل بگیرد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «غرب تازه به این نتیجه رسیده است که باید ایران را بهتر بشناسد، مبارک است؛ پس از سال پیشرفت خوبی است. منتها مشکل این است که غربی‌ها ابزار لازم برای شناخت صحیح ایران را ندارند، امکان آن را هم نخواهند یافت. ایران قصدی برای باز کردن مشت خود پیش روی دشمنانش ندارد، بوش یا اوباما فرقی نمی‌کند.»
متن کامل سرمقاله

تحلیل فضای انتخاباتی در ایران
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «احتمال سنت شکنی سیاسی در ایران با بحران غرب» به تحلیل فضای انتخاباتی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «حامیان سابق {احمدی‌نژاد} از سر ضرر و زیان رغبتی برای تکرار شرایط فعلی ندارند جامعه نیز گریزان از شعارهای پوپولیستی و وعده‌های سهمگین اما توخالی از تکرار شرایط فعلی گریزان است.»

مردمسالاری در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «جامعه نیز درخواهد یافت که حتی شعار پول نفت بر سر سفره مردم یک شعار وابسته به معادلات بین المللی و منابع غربی است و با کاهش دلارهای نفتی از پول نفت وعده داده شده قطعا چیزی بر سر سفره‌ها نخواهد آمد، هرچند که تا پیش از این نیز چیزی نیامده بود.»
متن کامل سرمقاله

انتقاد از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازی زودهنگام انتخابات» به سخنان روز گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر لزوم کنار گذاشتن فعالیت‌های زودرس انتخاباتی واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «دشمن در پی آن است تا در ماه‌های آتی امنیت سیاسی و روانی مردم را به هم بریزد و این توطئه تنها با تخریب دولت و دستاوردهای آن توسط بخشی از بدنه نخبگی ممکن است.»
رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «برخی از جریانات سیاسی در مسیر تصریح و تالیف منافع انتخاباتی خود که متاسفانه آن را با تخریب دولت گره زده‌اند ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تولید در چنبره چالش‌ها».

سرمقاله روزنامه کارگزاران با عنوان «خواب راحت».

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بحران مالي آمريكا و چند نكته».