تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به ممنوعیت سخنرانی عبادی در مالزی

شبکه تشکل‌های غیر دولتی ناظر بر نهادهای ملی حقوق بشر در آسیا (آنی) اقدام کوالالامپور و تهران را در ممانعت از سخنرانی شیرین عبادی در مالزی محکوم کرد.

خانم عبادی برنده جایزه صلح نوبل قرار بود در ماه نوامبر مجموعه سخنرانی‌هایی در کشور مالزی داشته باشد.

این سخنرانی‌ها از سوی دانشگاه اسلامی بین‌المللی مالزی و موسسه راهبردی و رهبری آسیا سازماندهی شده بود.

دولت مالزی در تاریخ ۲۰ شهریورماه، طی نامه‌ای از مسئولان این دو نهاد خواسته که سخنرانی‌های خانم عبادی را لغو کنند.

آن‌طور که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده، دولت مالزی در نامه خود آورده است که «سخنرانی‌های عمومی ایشان در مالزی، روابط حسنه میان دولت‌های ایران و مالزی را به‌ویژه در حوزه آموزش، بر هم خواهد زد. از این‌رو وزارت امور خارجه به‌شدت به شما توصیه می‌کند که دعوت خانم دکتر عبادی را پس بگیرید.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز مانند شبکه آنی در بیانیه خود آورده‌ است که: «این اقدام مشترک دولت‌های ایران و مالزی عملی غیر‌موجه است.»


این کمپین و شبکه آنی همچنین بر این باورند که «انتقال آزادانه ایده‌ها و تعامل میان فعالان منطقه‌ای که در برگیرنده مدافعان پیشرو حقوق بشر از جمله خانم عبادی است، در ارتقاء و حفاظت حقوق بشر در آسیا بسیار اساسی است.»

در بخش دیگری از این بیانیه‌ آمده است: «دولت ایران تمام نیرویش را برای ساکت کردن خانم عبادی و ترویج حقوق بشر در داخل کشور ایران به‌کار می‌برد و این بی‌نهایت نگران‌کننده است که شاهد این هستیم که دولت مالزی نیز همان کار را از طرف دولت ایران انجام می‌دهد.»

شبکه تشکل‌های غیر دولتی ناظر بر نهادی‌های ملی حقوق بشر در آسیا همچنین از دولت‌های ایران و مالزی خواسته که به تعهدات بین‌المللی خود «در ارتقاء و حفاظت از آزادی بیان، طبق معاهدات بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند، نه این‌که در مقابله با آن با یکدیگر همکاری کنند.»

شیرین عبادی که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده است، در مهرماه امسال نیز موفق شد جایزه تولرانس (رواداری) آکادمی پروتستان‌ توتسینگ آلمان را دریافت کند.

این جایزه ۱۰ هزار یورویی (۱۵ هزار دلاری) در مراسمی با حضور رومن هرتسوگ رئیس‌جمهوری اسبق آلمان در شهر توتسینگ در جنوب این کشور، به خانم عبادی اهدا شد.
به اعتقاد هیئت داوران این جایزه، شیرین عبادی به‌عنوان یک مسلمان بر این اعتقاد است که هیچ تضادی بین اسلام و حقوق بشر وجود ندارد و معتقد است اسلامی که جهت‌گیری اصلاح‌طلبانه داشته باشد، در مبارزه علیه بنیادگرایی سیاسی و مذهبی در دنیای اسلام نقش مهمی برعهده دارد.

آکادمی پروتستان‌ توتسینگ آلمان پیش از این نیز این جایزه را به افراد سرشناس سیاسی و مذهبی، از جمله آقاخان امام شیعیان اسماعیلی اعطا کرده بود.
عبادی نخستین زن مسلمانی است که این جایزه را دریافت می‌کند.

همزمان با شیرین عبادی، نسرین ستوده حقوق‌دان و فعال حقوق زنان نیز، برنده جایزه بین‌المللی حقوق بشر از سوی یک نهاد مدافع حقوق بشر در جنوب ایتالیا شد که این جایزه در روز دهم دسامبر (روز جهانی حقوق بشر) در ایتالیا به وی اهدا خواهد شد.


در همین رابطه:
شیرین عبادی در آلمان جایزه رواداری دریافت کرد
اعتراض ۱۳۰۰ فعال مدنی به تهدیدات علیه عبادی

نظرهای خوانندگان

لطفا منابع لاتین این خبر رو اعلام کنید
مرسی

-- ahmad ، Oct 21, 2008

عزیزم امروزا 10 یورو حداکثرش میشه 13500 دلار نه 15000 دلار (:

با احترام

کلاید

-- کلاید ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)