تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یک‌سال فرصت تا اجرای قانون جدید مالیاتی

دولت محمود احمدی‌نژاد قصد دارد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را یک‌سال به تعویق بیندازد.

این تصمیم امروز دوشنبه از سوی آقای احمدی‌نژاد در مراسم جشن روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه ایران اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس جمهور ایران در این مراسم اعلام کرد: «به زودی دولت لایحه‌ای را به مجلس می‌دهد تا مجلس حداقل فرصت را برای مهیا کردن زمینه‌ها و اقدامات لازم برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تمدید کند.»

مالیات بر ارزش افزوده، قانون جدید مالیاتی در ایران است که از زمان اجرای آن تا کنون با مخالفت گسترده بازاریان مواجه شده است.
اجرای این قانون از اول مهرماه امسال، باعث بسته شدن برخی بازار‌ها در شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و تهران شد.


احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه

اعتصاب و اعتراض‌ بازاریان ایران در رابطه با اجرای این قانون، از زمانی آغاز شد که سازمان نظام مالیاتی کشور اعلام کرد که قانون مذکور به اجرا گذاشته شده است.

طلا‌فروشان اصفهان، جزء اولین بازاریانی بودند که با اعتراض به این قانون، بازارهای خود را تعطیل کردند.
آقای احمدی‌نژاد در واکنش به این اعتراض‌ها، ۱۸ مهرماه طی دستوری به وزیر اقتصاد، از وی خواست تا اجرای این قانون را دو ماه به تعویق بیندازد، اما بازاریان ضمن مخالفت با آن اعلام کردند که خواستار لغو کامل این قانون هستند.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت پنج سال، از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تنها مجلس است که می‌تواند اجرای آن را به تعویق بیندازد.
به گفته آقای احمدی‌نژاد «در قانون فعلی دو ماه فرصت در نظر گرفته شده، اما ما قصد داریم با ارائه لایحه‌ای به مجلس این فرصت دو ماهه به یک‌سال افزایش پیدا کند.»

مالیات بر ارزش افزوده که در قانون جدید رقم آن سه درصد اعلام شده، شامل مجموعه فرآیند تولید کالا است که در هر مرحله ارزش افزوده‌ای که بر کالا اضافه می‌شود، مشمول مالیات خواهد شد.
بازاریان گفته‌اند که با ابلاغ این قانون، مجبور می‌شوند به میزان افرایش نرخ جدید‌ مالیات‌ها، کالاها و خدمات خود را گران کنند که این امر مورد قبول مصرف‌کنند‌گان نیست.


در همین رابطه:
تعلیق قانون مالیاتی جدید به دستور احمدی‌نژاد
اعتراض بازار و قول دولت برای تعویق مالیاتهای جدید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)