تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گشایش پنجاه و دومین فستیوال فیلم لندن

پنجاه و دومین دوره فستیوال فیلم لندن، روز گذشته با نمایش فیلم «فراست\نیکسون» ساخته ران هاوارد گشایش یافت.

این فیلم که شب گذشته اولین نمایش جهانی آن در فستیوال لندن بود، بر ‌اساس نمایش‌نامه‌ای به همین نام از پیتر مورگان، نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی ساخته شده است.

این فیلم در‌باره سلسله مصاحبه‌هایی است که دیوید فراست، گوینده و مجری تلویزیونی سرشناس بریتانیایی با ریچارد نیکسون، رییس‌جمهور آمریکا درسال ۱۹۷۷ انجام داد و در آن نیکسون به نقش خود در ماجرای واترگیت اعتراف کرد.


ران هاوارد و مایکل شین، کارگردان و بازیگر فیلم «فراست\نیکسون» (عکس: AP)

در این فیلم فرانک لانگلا در نقش نیکسون و مایکل شین در نقش دیوید فراست ظاهر شده‌اند.

فستیوال فیلم لندن با حمایت‌های مادی و معنوی شهرداری لندن، کمپانی اتومبیل‌سازی رنو، آمریکن ایرلاین، سینمای ادئون و کمپانی فیلم تی‌سی‌ام (TCM) برگزار می‌شود.

بیش از ۱۸۰ فیلم بلند سینمایی و ۱۰۸ فیلم کوتاه و مستند از سراسر جهان برای نمایش در فستیوال فیلم لندن انتخاب شده‌اند و آخرین ساخته‌های فیلم‌سازان سرشناسی چون استیون سودربرگ، الیور استون، آینس واردا، شیام بنگال، برادران داردن، جاناتان دمی، وودی آلن و نوری بیلگه جیلان (سینماگر ترک) در طی دو هفته برگزاری این فستیوال به نمایش در می‌آیند.

«چه گوارا» ساخته چهارساعته استیون سودربرگ، «ویکی، کریستینا، بارسلونا» ساخته وودی آلن و «کلاس» ساخته لورنت کانته (برنده نخل طلای فستیوال کن امسال) از جمله فیلم‌های شرکت‌کننده در فستیوال فیلم لندن امسال است.

فستیوال فیلم لندن، امسال سه زمینه اصلی سیاست، تاریخ و خاطره را دنبال خواهد کرد و سعی شده فیلم‌هایی که این زمینه‌ها را محور قرار داده‌اند، برای شرکت در فستیوال انتخاب شوند.

۱۵ فیلم در بخش سینمای جهان، ۲۰ فیلم در بخش سینمای اروپا و ۱۹ فیلم از سینمای بریتانیا برای نخستین بار در این فستیوال به نمایش در می‌آیند که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم «دبلیو» ساخته الیور استون در‌باره جرج بوش، «بیروت شهر بی‌دفاع» ساخته سمیر هبچی از لبنان، «جنوا» ساخته مایکل وینترباتم و «فرانکلین» ساخته جرالد مک‌مورو اشاره کرد.


پنجاه و دومین فستیوال فیلم لندن (عکس: پرویز جاهد، زمانه)

در بخش فیلم‌های مستند نیز فیلم‌های «داستان انویل» ساخته ساشا گرواسی، «همشهری هاول» ساخته مشترک یاول کوتکی و میروسلاو یانک از جمهوری چک (در باره واسلاو هاول، نویسنده و رییس‌جمهور سابق چک) و گونزو، زندگی و آثار دکتر هانتر اس تامپسن ساخته «الکس گینبی» از اهمیت بیشتری برخوردارند.

امسال تنها یک فیلم ایرانی در فستیوال لندن شرکت کرده و آن «ریسمان‌باز» ساخته سینماگر جوان مهرشاد کارخانی است.

به علاوه فیلمی هم از رامین بحرانی، سینماگر ایرانی ساکن آمریکا به نام خداحافظ سولو در این جشنواره شرکت دارد که در فستیوال ونیز امسال نیز شرکت داشت.

بحرانی سال گذشته نیز با فیلم «اوراق‌چی» در فستیوال لندن شرکت کرده بود.

اما برگزاری مسترکلاس‌ها و کارگا‌ه‌های آموزشی با حضور فیلم‌سازان، بازیگران و فیلم‌نامه‌نویسان مطرح و مستقلی چون پیتر مورگان، دنی بویل، چارلی کافمن و رابرت کارلایل از برنامه‌های دیگر پنجاه و دومین دوره فستیوال فیلم لندن خواهد بود.

در بخش گنجینه‌های آرشیوی، آثار ارزشمندی از سینمای کلاسیک جهان مثل شاهکار وسترن سرجیو لئونه به نام «روزی روزگاری در غرب»، «تابستان خشک» ساخته متین ارکسان فیلم‌ساز ترک مربوط به دهه 60 و «آخرین واگن» ساخته دلمر دیوز نشان داده می‌شود.

همچون سال‌های گذشته، برخی از فیلم‌های کلاسیک سینما که در‌باره شهر لندن ساخته شده است، روی پرده عظیمی در میدان ترافلگار این شهر نمایش داده می‌شود.

مایکل شین، اوا گرین، اتوم اگویان، گوین پالترو، عمر شریف، مایکل وینترباتم، پنه‌لوپه کروز، نانی مورتی، لیم نی‌سن، دنی بویل، استیون سودربرگ و بنی‌چیو دل تورو از مهمانان فستیوال فیلم لندن امسال خواهند بود.

این فستیوال روز سی‌ام اکتبر با نمایش فیلم «زاغه‌نشین میلیونر» ساخته دنی بویل فیلم‌ساز مطرح انگلیسی و سازند‌ه فیلم معروف «ترینز پاتینگ» به پایان می‌رسد.


در همین رابطه:
سياست، تاريخ و خاطره در فستيوال فيلم لندن
«ریسمان باز» نماینده ایران در جشنواره فیلم لندن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)