تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مجارستان: هواپیما متعلق به ما بود

وزارت دفاع مجارستان با صدور بیانیه‌ای، هواپیمایی را که روز گذشته به خاطر نقض حریم هوایی ایران وادار به فرود شد، متعلق به این کشور دانست.

این بیانیه پس از انتشار گزارش‌های روز سه‌شنبه مبنی بر فرود اجباری یک فروند جت فالکن که بدون مجوز وارد حریم هوایی ایران شده بود، منتشر می‌شود.

در گزارش‌ اولیه خبرگزاری فارس، مالکیت این هواپیما و سرنشینان آن آمریکایی اعلام شده بود.
اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز این گزارش‌ها را رد کرد. یک مقام آگاه نیرو‌های مسلح ایران نیز اعلام کرد که هواپیما متعلق به کشوری غیر از آمریکا بوده است.

خبرگزاری فرانسه امروز چهارشنبه به نقل از وزارت دفاع مجارستان گزارش داد: «یک فروند هواپیمای غیر نظامی که به مقصد افغانستان در حال پرواز بود و چهار افسر ارتش مجارستان نیز در آن حضور داشتند، پس از آن‌که به اجبار در تهران فرود آمد، با ارائه توضیحات لازم به مقامات ایران، مجددا به سوی افغانستان پرواز کرد.»

این در حالی است که خبرگزاری فارس هویت سرنشینان هواپیمای مذکور را هشت نظامی بلندپایه آمریکا معرفی کرده بود.

بیانیه وزارت دفاع مجارستان، یک اشتباه اداری از طرف یک فرودگاه بین‌المللی در تاریخ اول اکتبر را دلیل مسائل به‌وجود آمده برای این هواپیما دانسته است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از بیاینه وزارت دفاع مجارستان گزارش داد که «جابجایی حروف علائم مخابره هواپیما، باعث شد مقام‌های ایرانی نتوانند آن را شناسایی کنند» و اقدام به فرود اجباری آن کردند.

سرنشینان این هواپیما بخشی از نیروی‌های مجار معرفی شده‌اند که اخیرا مسئولیت فرودگاه کابل در افغانستان را بر عهده گرفته‌اند.

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هواپیمای مذکور از سمت ترکیه وارد ایران شده و برای این‌که از دید رادارها محفوظ بماند در ارتفاع پائین پرواز می‌کرده است.


در همین رابطه:
«هواپیمای متخلف، آمریکایی نبود»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)