تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

مقامات ایران باردیگر اعلام کردند که جمهوری اسلامی به فعالیت‌ غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی‌اش ادامه خواهد داد و تسلیم فشار غرب نخواهد شد.

منوچهر متکی وزیر خارجه، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه و غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی که امروز دوشنبه از سوی رسانه‌های ایران منتشر شده، اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حق مسلم مردم ایران است.

اظهارات هم‌زمان این مقام‌های بلند‌پایه، پس از آن صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل شنبه هفته گذشته چهارمین قطعنامه علیه ایران را تصویب کرد. این قطعنامه حاوی تحریم‌های جدیدی نبود، اما بر ضرورت اجرای قطعنامه‌های پیشین تاکید می‌ورزید.

شورای امنیت تاکنون به خاطر خودداری جمهوری اسلامی از توقف غنی‌سازی اورانیوم، سه دور تحریم‌ علیه ایران اعمال کرده است.

منوچهر متکی در گفتگو با روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبون گفت که «علی‌رغم تمام فشارهای بین‌المللی، این کشور در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای همچنان مصمم است.»

آقای متکی در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی احتمال حمله اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرده اما افزوده است که مقامات و مردم ایران آماده مقابله با تهدیدات نظامی کشورهای «متخاصم» هستند.

برنادر کوشنر وزیر خارجه فرانسه روز گذشته هشدار داد که اطلاعاتی مبنی بر حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در آینده دارد.

در پیوند با پرونده هسته‌ای ایران، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران اعلام کرد: «هیچ دلیلی ندارد که ما راهبردمان در عدم تعلیق غنی‌سازی را تغییر دهیم.»
وی اظهار داشت: «این راه را به طور قاطع و مصمم ادامه خواهیم داد زیرا این مسئله را حق مسلم و قانونی خود می‌دانیم.»

وی همچنین گفت که همکاری‌های ایران با آژانس در سطح پادمان ادامه خواهد یافت.

مقامات ایران پس از انتشار سیزدهمین گزارش محمد البرادعی که در نشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس منتشر شد، آژانس را تهدید کردند که سطح همکاری‌های خود را کاهش خواهند داد.

مجلس ایران نیز اعلام کرده است که طرحی برای کاهش سطح همکاری‌ها با آژانس را در دست بررسی دارد.

غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای دیدار با نمایندگان، امروز دوشنبه به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده، در این دیدار اعلام کرده است: «تعلیق، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و غرب باید با درک این واقعیت، با جمهوری اسلامی تعامل نماید.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن سبحانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به نقل از آقای آقازاده سخن می‌گفت، افزود که ادامه غنی‌سازی اورانیوم خواست مردم ایران است.

مقامات ایران پیش‌ از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح‌آمیز و تامین انرژی است و آن را متوقف نخواهند کرد.

مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ بر سر مناقشه هسته‌ای، تاکنون نتوانسته از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت و برقراری تحریم‌ها علیه تهران جلوگیری کند.
تهران آثار این تحریم‌ها را ناچیز شمرده است.


در همین رابطه:
مخالفت فرانسه با حمله نظامی به ایران
افزایش بی‌اعتمادی ایران به گروه ۱+۵

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)