تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دو شرط خاتمی برای حضور در انتخابات

محمد خاتمی شرایط خود برای حضور در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران را اعلام کرد.

«تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان» و «امکان عملی شدن برنامه‌ها»، دو شرط اساسی آقای خاتمی برای حضور در انتخابات است که امروز شنبه از سوی وی اعلام شد.

وب‌سایت بنیاد باران، به نقل از آقای خاتمی گزارش داد: «اگر واقعاً امكان اجراي برنامه‌ها وجود نداشته باشد و موانعي بر سر راه قرار گيرند، ارائه بهترين و كامل‌ترين برنامه‌ به مردم نيز به منزله اغوا و فريب مردم است.»

وی هیچ اشاره‌ای به این موانع نکرده است.

آقای خاتمی که در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴دو دوره ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشت، برنامه‌هایی برای اصلاح برخی سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی را مطرح کرد، اما موفق به اجرای آنها نشد.

با این حال برخی از تحلیل‌گران اصلاح‌طلب در همان سال‌ها با طرح ایده «حاکمیت دوگانه» اعلام کردند که مهمترین مانع در اجرای برنامه‌های آقای خاتمی،نقش کم‌رنگ رئیس جمهور در قانون اساسی و ساختار قدرت و قرار داشتن همه اختیارات در دست رهبر جمهوری اسلامی است.


به گفته آقای خاتمی «قطعاً اگر شرايط بر همان منوال باشد، بسياري از برنامه‌‏ها فرصت و مجال اجرايي شدن نخواهند يافت.»

رئیس جمهوری سابق ایران که در هفته‌های اخیر انتقاداتی متوجه عملکرد دولت نهم کرده است، باردیگر با انتقاد از برخی سیاست‌ها و مواضع دولتمردان، گفت: «اين روزها شاهد ارائه برخي وعده‌‏ها و آمارهاي اشتباه و غلط از مراجع رسمي هستيم.»

آقای خاتمی افزود: «متأسفانه در مقابل، هر كس كه حقايق را بر زبان آورد عامل و مرعوب بيگانه معرفي مي‌‏شود و افترا زدن و تخريب افراد به رويه‌‌اي معمول بدل شده است.»

لینک‌های مرتبط در بالاترین

وی همچنین اظهار داشت: «متأسفانه امروز شاهديم كه اين تصميم‌گيري‌هاي غلط و هزينه‌هاي بيهوده، فايده معرفي مي‌شوند.»

رئیس بنیاد باران گفت که «متاسفانه دروغ‌‏گویی، گفتمان اصلی بخش‌‏هایی از جامعه شده است که از ایشان جز صداقت نباید انتظاری داشت.»

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۲۲ خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.

محمد خاتمی تاکنون دعوت برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی برای حضور در انتخابات را نپذیرفته است.

برخی اصلاح‌طلبان در ایران امید دارند که با حضور خاتمی در عرصه انتخابات، بتوانند رقابت تنگاتنگی را با نامزد محافظه‌کاران داشته باشند.

در جبهه اصلاح‌طلبان حکومت، در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌ها برای حضور در انتخابات مهدی کروبی، محمد خاتمی و عبد‌الله نوری هستند.

در جبهه محافظه‌کاران نیز از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و غلام‌علی حداد عادل نام برده می‌شود.

براساس یک رویه سیاسی در ایران، بسیاری از نامزد‌های انتخاباتی برای در امان ماندن از تخریب‌‌ها، ترجیح می‌دهند در فاصله کوتاهی تا آغاز انتخابات، اعلام حضور کنند.

خاتمی پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که مردم از وی بخواهند، در انتخابات حضور خواهد یافت.


در همین رابطه:
ابراز نگرانی خاتمی از گسترش بی‌تفاوتی‌ها
واکنش خاتمی به شعار‌های تند علیه اسرائیل
حمله مشاور احمدی‌نژاد به خاتمی

نظرهای خوانندگان

نامزدی همزمان سه اصلاح طلب اشتباه بزرگی است. بهتر است خاتمی و نوری برای شکستن آرا احمدی نژاد نامزد شوند و کروبی به نفع این دو یا یکی از آن ها در آخرین روزهای شروع انتخابات کنار برود. همزمان باید روی پروژه ی بلند مدت کوچک کردن رهبر و اختیارات او به نفع ریاست جمهوری کار شود.

-- پارسا ، Oct 4, 2008

آفرین! بازی جالبی داره شروع میشه! من کیم که بخوام نصیحت کنم ولی به خاتمی توصیه می کنم که پاشو تو این بازی نزاره. اینها همه بازی تا مردم رو پای صندوق بیارند. من که رای می دم چه کسایی مثل مسعود بهنود بگن رای بدین چه کسایی مثل نوری زاده بگن رای ندین . چون نمیخوام دوباره مثل 4سال پیش بشه

-- امیر ، Oct 4, 2008

راستی یادم رفت بگم. مگه خاتمی رو تایید صلاحیت می کنند با اون افتضاحی که بار اورده؟؟
اگه رد صلاحیت نشه باید تو صلاحیته هیئت تایید صلاحیت شک کرد

-- امیر ، Oct 4, 2008

تبریک به ملت برای انتخابات "مشروطه". لفافه گویی اقای خاتمی همچنان ادامه دارد. اگر ۸ سال قبلی بی اثر بود چرا باید دوباره ملت گول وعده های ایشان را بخورد؟؟

-- بدون نام ، Oct 4, 2008

اگر دو کار مهم کند من به او رای میدهم:
1- هر کسی در هر تخصصی است در ادارات دولتی در همان رشته تخصصی خود کار کند
2- هر کسی که میخواهد در یک سازمان به مقام بالاتری برسد مراحل پایینتر را طی کند و یک جوان یا یکی از اقوام به یکباره مدیر نشود(و یکسری گرید را طی کند حتی اگر با استعداد بود و حتی اگر چرب زبان و حتی اگر ...)

-- سعید ، Oct 5, 2008

خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است مشکل مردم ایران با تمامیت این حکومت ارتجاعی هست بودن یا نبودن خامی یا احمدی نژاد تنها شیوه مبازه را تغییر میدهد اما نه امدن ختمی قندی در دل ایرانیان اب میکند نه ادامه ریاست احمدی نژاد هراسی هست البته که توجیه گران این رژیم مثل بهنود و یا دلالی مثل امیر احمدی از حالا به فکر تحمیق مردم و توجیه فواید محبوبشان بر چهار پایه لنگ قدرت در این رژیم هستند,

-- م. مصدق ، Oct 5, 2008

با تمام ارادتي كه به جناب خاتمي دارم بايد گفت خواسته هاي ملت و ميزان امكان عملي شدن برنامه ها، هردو در شرايط فعلي اموري مشخص هستند مگر اينكه از بالا تغييري در شرايط حاصل شود كه بعيد است بنابراين بهتر است آقاي خاتمي وجهه خوب خود را نزد ملت حفظ كرده و از كانديداتوري صرفنظر نمايد.

-- بدون نام ، Oct 5, 2008

جهت درست شدن این مملکت چهار پیش شرط لازم است1-ازادی واقعی احزاب2-ازادی واقعی رسانه ها 2-وجود قوه قضائی واقعی4-حضور هیئت منصفه واقعی جهت کنترل قوه قضائیه وحضور هیئت منصفه واقعی درشکایات مربوط به رسانه ها.. لازم بذکر است که ما در این کشور همه ابزار لیبرال دمکراسی را مثل انتخابات.روزنامه.حزب هیئت منصفه مطبوعات.مجلس. وغیروه را داریم منتها بصورت کاریکاتورش را داریم.هر کس که بخواهد روی کار بیاید باید ابتدا در جهت رسیدن باین ابزار واقعی لیبرال دمکراسی اقدام نماید باید بدانیم که بدون این پیش شرط ها روز بروز اوضاع ما بد تر شده و امکان پیشرفت وجود ندارد. چه با خاتمی چه با احمدی نژاد اش همان اش و کاسه همان..

-- حسن ، Oct 5, 2008

در جواب امیر باید بگم اگه خاتمی ردصلاحیت بشه در "جمهوریت" نظام شک نمیکنم!
مطمئن میشم!!!

-- میلاد ، Oct 5, 2008

۵۲ روز زندان و هزار و یک دردسر بعد از ۱۸ تیر همه و همه، از خاتمی بیشتر هر کسی‌ تو این دنیا متنفرم ولی‌ بازم بهش رأی میدم چون که چاره‌ای نیست. نباید باز احساساتی‌ تصمیم بگیریم. تحمل خاتمی بهتر از جنگ است.

-- x ، Oct 5, 2008

وقتي راديكالترين جناح جمهوري اسلامي حاضر است با شخصي مثل امير احمدي براي رابطه با آمريكا كنار بيايد با فردي مانند آقاي خاتمي هركز مشكل نخواهد داشت .
همانطور كه قيلا هم كقته ام با آمدن اوباما در آمريكا خاتمي هم خود را نامزد خواهد كرد به نظر مي رسد نظر سنجي هاي اخير آمريكا حضور اوباما را در كاخ سفيد افزايش داده به همين دليل آقاي خاتمي كه رئيس جمهوري را تداركاتجي ميدانست مجددا هوس كرده به سر كار بيايد اما فقط با شرطهائي كه خود حكومتيان از آن سر در مي آورند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 5, 2008

خیلی جالبه! یک تناقض آشکار ..اگر می خواهید وضعیت مثل چهار سال گذشته نباشد . و آقای خاتمی هم کاندید نشود پس به چه کسی باید رای داد تا مثل چهار سال گذشته نشود؟!
سخنان اخیر آقای خاتمی نشان میدهد که ایشان متوجه ضعیف عملکردشان در گذشته شده اند و این خیلی نکته مثبتی است به نظر من آقای خاتمی بهترین گزینه هستند و من به عنوان یک شهروند ایرانی به ایشان می گویم با سخنان اخیرتان نشان داده اید که صدای مردم را شنیده اید پس درنگ جایز نیست و اگر احیانا شمارا رد صلاحیت کنند خودشان را رسوا کرده اندو در واقع نشان داده اند که 22 میلیون ایرانی را که به شما رای داده اند را آدمهای مفتضح می دانند! پس بیایید و از دشمنان توقع درک و پذیرش سخنانتان را نداشته باشید بلکه این حضور مجدد شما در صحنه و مطمئنا آرای میلیونی مردم به شماست
که نشان می دهد با شما
تفاهم دارندو شما را به عنوان یک فرد درست کار می شناسند صلاحیت شما قبلا توسط مردم ایران تایید شده است پس هیئت تایید صلاحیت دیگر چه صیغه ایست؟!

-- بدون نام ، Oct 5, 2008

به‌نظر بنده مشکل از ساختار ضعیف اصلاح‌طلبان فعلی است نه از خاتمی. خاتمی هرچقدر هم ضعیف و محافظه‌کار اما دارد حرف‌های جدیدی می‌زند در حیطه‌ی سؤال از اختیارات ریاست جمهوری و اینکه اصلاً قرار است چه کنیم. اما محافظه‌کاری بدنه‌ی اصلاح‌طلبان به حدی‌ست که چنین شروطی را مهم نمی‌داند و تنها به ترس عمومی از احمدی‌نژاد و خراب‌تر نشدن وضع (که واقعاً وقتی برنامه‌ای نیست و تضمین اجرایی‌ای وجود ندارد چه دلیلی دارد بدتر از این هم نشود؟) بسنده می‌کند. به‌نظر من باید دور و بر خاتمی از افراد چاپلوس و قدرت‌طلب خالی شود و روی همین شروط به‌صورت جدی بحث شود. مخالفین چپ خاتمی متأسفانه تمام واقعیت را نمی‌بینند.

-- اشکان ، Oct 5, 2008

آن 8 سال آن چنان هم بی اثر نبود. حتی فضایی که اکنون در جامعه وجود دارد از قبل از آن 8 سال باز تر است. منظور دوستمان از بی اثر بودن را نمی فهمم. بی اثر بودن چه برنامه ای؟ اصلاح کامل نظام؟ بر افتادنش؟ آزادی؟ اینها کار رئیس جمهور نیست. هر چه از "بی اثر" بودن مد نظر دارید با ادامه ی کار احمدی نژاد هم محقق نمی شود. محقق شدن آن مگر در بستر دوره ای دیگر با خاتمی ممکن شود. مهم نیست که خاتمی کیست و چه هدفی دارد و چقدر موفق بوده یا خواهد بود. مهم اینست که هر راه عاقلانه ای که برای نجات ایران مد نظر داریم (که انقلاب و شورش و حمله آمریکا البته جزو آنها نیست) با آمدن خاتمی امکانپذیر تر است. باقی کار را نه از رئیس جمهور جمهوری اسلامی که از خودمان باید انتظار داشته باشیم.

-- فرهت ، Oct 5, 2008

The impotent Khatami should stay out of the Iranian politics.

-- بدون نام ، Oct 5, 2008

«تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان»؟؟؟
خودش داره اعتراف میکنه که دفعه ی قبل تفاهم با ملت نداشته. از مردم رای گرفته رفته با رهبر تفاهم کرده. یعنی داره راست میگه این بار؟
من که فکر نمیکنم خاتمی اینکاره باشه و بتونه!
توی گزینه های فعلی فقط عبداله نوری پتانسیل چنین کاری رو دارد. خاتمی یه بار ملت رو رنگ کرده , کافیه.

-- احسان ، Oct 5, 2008

کافیست این جمله در روزنامه شما چاپ بشه : آقای احمدی نژاد اشتباهات بارزی نداشتند فقط چند سال فراموش کردنند انسان روحست نه جسم

-- یوس ، Oct 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)