تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «سینمای کوئنتین تارانتینو»

«سینمای کوئنتین تارانتینو، پرونده یک خوره فیلم» نوشته پال‌ای وودز، با ترجمه افشین ابراهیمی در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

آقای ابراهیمی مقدمه خود را با این عبارات آغاز کرده است: «تارانتینو پیش از آن‌که یک کارگردان و فیلمنامه‌نویس باشد، یک شمایل فرهنگی است. نمادی است از یک خرده فرهنگ که به لطف او طی یک دهه اخیر اوج گرفت و از فرش به عرش آمد. شاید بی‌سابقه باشد که یک نفر تا این حد، وجوه مختلف فرهنگی را بلرزاند، تحت تاثیر قرار دهد و زیر و رو کند.»

در این کتاب سعی شده است که تصویری کامل و همه جانبه از تارانتینو و دنیایش ارائه شود. به همین دلیل، کتاب شامل مقالاتی متنوع و متفاوت است: از زندگی‌نامه گرفته تا تحلیل فیلم‌ها و از گزارش تولید تا مقالاتی که به قلم خود تارانتینو در موضوعات مختلف چاپ شده است.

پال‌ای وودز هم با اشاره به این که «حالا تارانتینو تبدیل به یک اصطلاح بین‌المللی - هم برای ارجاع به فرهنگ پاپ و هم برای سینمای پست‌مدرن مردم‌پسند شده است»- می‌نویسد: «اگر به دنبال تصویری نیشدار از وضعیت انسانی می‌گردید که به تاریک‌ترین مرزهایش رسیده، تارانتینو آدم مورد نظر شما نیست. ولی برای تحسین کنندگانش، او طنین و معنایی دارد که کمی فراتر از «یک شب‌نشینی با فیلم» می‌رود.»

نویسنده ادامه می‌دهد: «تارانتینو یاد گرفته که ژانر جنایی را برای ارتباط برقرار کردن با درام و بحران زندگی روزمره به کار ببرد: آن لحظات آسیب‌پذیری که خودمان را مورد کم‌لطفی سرنوشت یا هنموعان‌مان می‌بینیم. به این دلیل است که امیدوارم تارانتینو به استفاده از ژانر جنایی ادامه دهد و آن را از درون به پختگی لازم برساند.»

کتاب در ۹ فصل «اوایل کار و سگ‌های انباری»، «رمانس واقعی»، «قصه‌های عامه‌پسند»، «چهار اتاق»، «از شام تا بام»، «تارانتینوئیسم»، «خوره فیلم سخن می‌گوید»، «جکی براون» و «بیل را بکش» به بررسی زندگی، آثار و سبک فیلمسازی ترانتینو پرداخته است.

در فصل «خوره فیلم سخن می‌گوید» از زبان تارانتینو آمده است:«من راجع به آدمای تک‌رو فیلم می‌سازم، راجع به آدمایی که قواعد رو زیر پا می‌ذارن. از فیلمایی که توشون آدما به خاطر تک‌رو بودن داغون می‌شن هم خوشم نمی‌یاد...من از هر فیلمی که تا حالا ساخته شده، می‌دزدم. اگه مردم هم خوششون نمی‌آد مشکل خودشونه، خوب نرن فیلمای منو ببینن. من از همه چی می‌دزدم. هنرمندای بزرگ می‌دزدن؛ ادای دین نمی‌کنن.»

قیمت این کتاب، ۵۲۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «زبان و آگاهی»
تازه‌های نشر: «غریبه در بخار نمک»
تازه‌های نشر: «فکر دموکراسی سیاسی»
تازه‌های نشر: «شوکران»
تازه‌های نشر: «راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)