تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد»

مقامات بلندپایه دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کردند که در همکاری با آژانس، «وارد جاده‌ای بی‌انتها نخواهند شد» و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در صحبت‌های جداگانه‌ای، تازه‌‌ترین مواضع جمهوری اسلامی در مورد پرونده هسته‌ای، همکاری با آژانس و ادامه مذاکرات با گروه ۱+۵ را تشریح کردند.


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس: رویترز)

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی «تا زمانی که تضمین قانونی بین‌المللی برای تأمین سوخت در کار نباشد، غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌اصغر سلطانیه که در بروکسل به سر می‌برد، گفت: ایران دیگر هیچ اطمینانی به ادعای برخی کشورها که در صورت توقف غنی‌سازی، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای را در اختیار ایران خواهند گذاشت، ندارد.

وی گفت که آمریکا، آلمان و کارخانه غنی‌سازی فرانسوی «یورودیف» در گذشته به تعهدات خود برای تأمین سوخت هسته‌ای ایران عمل نکرده‌اند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مذاکرات خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم در سال‌های اخیر پیشرفت مطلوبی نداشته است.

نماینده ایران هم‌چنین گفت که به همتایان اروپایی‌اش هشدار داد که اگر از زبان تهدید و زور در قبال ایران استفاده کنند، نتیجه عکس خواهد داد.


علی‌اصغر سلطانیه در کنار محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران (عکس: AFP)

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از آقای سلطانیه نوشت: در صورتی که ۱۴۵ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، تضمین‌های لازم درباره تأمین پایدار سوخت هسته‌ای مورد نیاز را به ایران بدهند، «ممکن است ایران در موضعش تجدید نظر کند.»

به نوشته این خبرگزاری، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ضمن بعید دانستن شکل گرفتن چنین توافقی، اضافه کرده است که «هر کشوری باید برنامه‌ای احتیاطی برای وقفه احتمالی داشته باشد.»

اما علی‌اصغر سلطانیه در گفت و گو با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران، برداشت خبرگزاری‌های خارجی از سخنانش مبنی بر «احتمال تغییر موضع ایران و توقف غنی‌سازی اورانیوم» را «شیطنت» خواند.

وی در این گفت و گو تأکید کرد حتی در صورت وجود تضمینبین‌المللی برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور، ایران باز هم به غنی‌سازی ادامه خواهد داد.


نیروگاه هسته‌ای بوشهر (عکس: رویترز)

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون چهار قطعنامه علیه ایران صادر کرده است.

تهران با رد اتهامات، بر قانونی، شفاف و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تأکید می‌کند.

غرب بیم آن دارد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران به منجر به دستیابی به سلاح هسته‌ای شود.

در واکنش به صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت که شنبه این هفته صادر شد، ایران تهدید کرده که سطح همکاری‌ها خود را با آژانس کاهش خواهد داد.

مجلس شورای اسلامی که هم‌اکنون در اختیار محافظه‌کاران است، طرحی را در دستور کار قرار دارد که بر اساس آن در همکاری ایران با آژانس تجدید نظر خواهد شد.

قطعنامه چهارم که از سوی روسیه ارائه شده، خشم مقامات ایران را برانگیخته است.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران (عکس: AP)

در تازه‌ترین واکنش، وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران «در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وارد جاده‌ای بی‌انتها نخواهد شد.»

منوچهر متکی در سخنرانی خود در مؤسسه تحقیقاتی «انجمن آسیا» در نیویورک افزود: «ما وارد جاده‌ای بی‌انتها نخواهیم شد؛ جاده‌ای که آمریکا آن را هدایت کند.»

به گفته وی، در صورتی که اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد، مذاکرات ادامه خواهد یافت.


در همین رابطه:
تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران
«روسیه بر سر ایران معامله نمی‌کند»
انصراف ایران از درخواست عضویت در شورای حکام
بررسی محدودیت‌ همکاری با آژانس در مجلس
حمله شدید‌ ایران به عملکرد آژانس

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-لطفا از توهین و حمله شخصی به دیگران (ازجمله نویسندگان) خودداری کنید و درباره مطلب نظر بدهید.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)