تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بررسی محدودیت‌ همکاری با آژانس در مجلس

موسی قربانی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران اعلام کرد که «بحث‌هایی در جریان است تا برخی محدودیت‌های جدید بر روند همکاری مجلس با آژانس اعمال شود.»

شورای امنیت سازمان ملل شنبه هفته جاری قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر و از مقامات این کشور خواست که به مفاد سه قطعنامه پیشین این شورا مبنی بر توقف فعالیت غنی‌سازی عمل کند.

ایران محتوای این قطعنامه را «نمایشی و غیر قانونی» خوانده است.

وب‌سایت شبکه شش تلویزیون دولتی ایران، شب گذشته به نقل از آقای قربانی اعلام کرد: «احتمال تجدیدنظر جمهوری اسلامی ایران در ادامه روند همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قوت گرفت.»

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز دوشنبه هفته جاری طی یک سخنرانی در نشست سالانه این نهاد نظارتی، تهدید کرد که در صورت ادامه چنین روندی، ایران دیگر اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را به بازرسان نخواهد داد.

آن‌طور که آقای قربانی گفته، صدور قطعنامه جدید، سئوالاتی را برای مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم ادامه همکاری‌ها با آژانس، مطرح کرده است.

ایران یکی از امضاء کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است و براساس آن، بازرسان آژانس می‌توانند از تاسیسات هسته‌ای این کشور بازررسی کنند.

آقای قربانی همچنین آژانس را متهم کرد که تحت فشار آمریکا گزارش‌هایی را که «بهانه به دست غربی‌ها» می‌دهد،بر ضد ایران منتشر کرده است.

به گفته این نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم، ادامه همکاری‌های ایران با آژانس «فراتر از چارچوب‌های قانونی ضرورتی ندارد.»
قربانی همچنین با اعلام این نکته که «ایران دیگر بر اساس مدالیته عمل نخواهد کرد»، از پاسخ قریب‌الوقوع تهران به قطعنامه سازمان ملل خبر داد.

ایران دو سال پیش از این در واکنش به ارسال پرونده‌اش به شورای امنیت سازمان ملل، از تصویب و اجرای پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های اتمی سر باز زد.
این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد به طور ناگهانی از تاسیسات اتمی کشور‌های عضو بازرسی به عمل آورد.

غرب شش سال است که بیم آن دارد فعالیت‌های هسته‌ای تهران منجر به دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای شود.
ایران گزارش‌ها در این‌باره را تکذیب کرده و فعالیت های هسته ای خود را صلح آمیز دانسته است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که خود پیش‌تر از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده، در واکنش به صدور قطنامه 1835 اعلام کرده است که جمهوری اسلامی در رابطه با مذاکرات و سطح همکاری‌ها با گروه ۱+۵ و آژانس، تجدیدنظر خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی انژی اتمی تاکنون ۱۳ گزارش درباره فعالیت‌هی هسته‌ای ایران تهیه و منتشر کرده است.


انتقاد لاریجانی از سیاست‌های هسته‌ای دولت
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
«ایران پاسخ ابهامات هسته‌ای را داده است»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)