تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«افراد زیر ۱۸ سال، هم‌چنان قصاص نفس می‌شوند»

معاون قضایی دادستان کل کشور در واکنش‌ به درخواست‌ها مبنی بر توقف کامل اعدام‌ افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعلام کرد: «اجرای احکامی مانند قصاص، حق شخصی بوده و خارج از اختیارات قوه قضاییه است.»

حسین ذبحی که امروز شنبه با واحد مرکزی خبر گفت و گو می‌کرد، در عین حال گفت: «سیاست قوه قضاییه این است که اجرای احکام قصاص نفس را به تأخیر بیندازد و از طریق ابزارهایی مانند شورای حل اختلاف و کمیته صلح و سازش بتواند رضایت اولیای دم را جلب کند.»


حسن ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور

وی در هم‌چنین اعلام کرد بخشنامه «تخفیف مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال» به قانون تبدیل خواهد شد.

حسین ذبحی پنجشنبه گذشته نیز در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده بود که قوه قضاییه بخشنامه‌ای مبنی بر لغو صدور احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال صادر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با استقبال از چنین بخشنامه‌ای، خواستار قانونی شدن این بخشنامه در مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

عفو بین‌الملل ابراز امیدوارى کرده که بخشنامه دستگاه قضایى، راه را براى لغو کامل مجازات اعدام در ایران هموار کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور بار دیگر تأکید کرد که قوه قضاییه مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سالی را که محکوم به مرگ شده‌اند، «با دو درجه تخفیف» به اجرا خواهد گذاشت.

به گفته وی برای اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر «پیشنهادهایی ارائه شده است که در کمیته کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد و در آینده در این قانون تغییراتی ایجاد خواهد شد که تخفیف در مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال نیز یکی از این اصلاحات است.»


قوه قضاییه ایران در حالی از قانونمند شدن تخفیف مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال در مراجع قانونی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد که نهاد‌های فعال حقوق بشری خواستار تصویب هر چه سریع‌تر آن از سوی مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده، آورده است: «بخشنامه لغو مجازات اعدام نوجوانان در ایران قانوناً الزام‌آور نیست و باید توسط مجلس به قانون تبدیل شود.»

در ایران هم‌اکنون برای بیش از صد مجرم زیر ۱۸ سال، حکم اعدام صادر شده است. از ژوییه سال ۲۰۰۵ تا کنون، ایران ۲۶ مجرم زیر ۱۸ سال را اعدام کرده است.

ایران به همراه چهار کشور سودان، پاکستان، یمن و عربستان مجازات اعدام برای مجرمین زیر ۱۸ سال در نظر می‌گیرد.

در صورتی که قوه قضاییه جمهوری اسلامی بتواند بخشنامه مذکور را به قانون تبدیل کند، اعدام برای افرادی که جرم‌هایی غیر از قتل مرتکب شده و مجازاتش مرگ است، به طور کامل لغو خواهد شد.

با این همه، اکثر احکام اعدام نوجوانان در ایران به جرم قتل عمد و با دادخواست خانواده مقتول برای قصاص متهم صادر می‌شوند و اجرای آن‌ها تا رسیدن محکوم به سن ۱۸ سال به تعویق می‌افتد.

شهریورماه امسال نیز سخنگوی قوه قضاییه درباره اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران با اعلام این‌که «اعدام با قصاص» فرق دارد گفته بود: «قصاص حق خصوصی افراد است، لذا تنها با گذشت اولیای دم قابل رفع است.»


در همین رابطه:
دیگر زیر ۱۸ ساله‌ها به اعدام محکوم نمی‌شوند
«قصاص نوجوانان با اعدام فرق دارد»
درخواست برای توقف اعدام نوجوانان در پنج کشور
در خواست ۱۴۰۰ فعال مدنی برای توقف اعدام‌ها
«ایران اعدام نوجوانان را متوقف کند»
فراخوان بین‌المللی برای توقف اعدام نوجوانان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)