تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست برای توقف اعدام نوجوانان در پنج کشور

دیده‌بان حقوق‌بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد در صورتی که پنج کشور ایران، عربستان، پاکستان، سودان و یمن به اعدام نوجوانان پایان دهند، اجرای «پیمان منع مجازات اعدام نوجوانان» جهانی خواهد شد.

در این گزارش ۲۰ صفحه‌ای که با عنوان «آخرین سنگرها: پایان مجازات اعدام نوجوانان در ایران، عربستان سعودی، سودان، پاکستان و یمن» منتشر شده، آمده است که کشور‌ها متعهد شوند با بهره‌گیری از اجلاس هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد «با انجام اصلاحات مورد نیاز برای حمایت از حقوق کودکان، تناقض‌های موجود با قوانین را رفع کنند.»

این گزارش همچنین می‌افراید که از ژانویه ۲۰۰۵ تاکنون ۳۲ نوجوان در پنج کشور مذکور اعدام شده‌اند که بیشترین آنها با ۲۶ فقره اعدام در ایران بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر آمار دیگر اعدام‌ها را مربوط به عربستان سعودی (۲ مورد)، سودان (۲ مورد)، پاکستان (۱مورد) و یمن (۱مورد) اعلام کرده است.

کلریسا بنکومو، پژوهشگر بخش خاورمیانه حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر گفت که: «تنها ۵ کشور دیگر تا ممنوعیت کامل مجازات اعدام برای نوجوانان فاصله است.»

این سازمان در گزارش خود همچنین با بیان این‌که بیشترین اعدام کودکان و نوجوانان هم اکنون در ایران صورت می‌گیرد، اعلام کرده است که «ایران از آغاز سال ۲۰۰۸ تاکنون ۶ مجرم نوجوان را اعدام کرده که دو مورد از آنها در ماه اوت انجام شده است.»

در بخش دیگری از این گزارش به اعدام‌ها در چهار کشور عربستان، سودان، پاکستان و یمن پرداخته شده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که در هفته‌های آینده دبیر کل سازمان ملل متحد گزارشی در مورد پیگیری قطعنامه سال ۲۰۰۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مبنی بر پایان دادن به مجازات اعدام برای کلیه جرایم، به این مجمع ارائه می‌کند.

دیده‌بان‌ حقوق بشر از دولت‌های عضو سازمان ملل متحد خواسته است که به دبیر کل این سازمان ماموریت دهند تا گزارش مشابهی درباره اجرای «منع کامل مجازات اعدام مجرمین نوجوان» تهیه کند.

متن کامل این گزارش را بخوانید


در همین رابطه:
حکم اعدام یک نوجوان تائید شد
«ایران اعدام نوجوانان را متوقف کند»
نوجوانی دیگر در آستانه اعدام

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)