تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد عازم نیویورک شد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای شرکت در شصت و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. او گفته است که در این سفر «جدیدترین راه‌کار‌های ایران برای برون رفت از مسائل جهانی» را اعلام خواهد کرد.

این چهارمین سفر وی در طول سه سال گذشته به آمریکا است.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری‌ها، در مراسم بدرقه رسمی آقای احمدی‌نژاد، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا حضور داشتند.

واحد مرکزی خبر، به نقل از آقای احمدی‌نژاد که پیش از سفر در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اعلام کرد که وی در نیویورک درباره دیدگاه‌های مردم ایران «در دفاع از حقیقت، صلح و برادری» سخن خواهد گفت.

رئیس جمهور افزود: «در سخنرانی خود در مجمع عمومی، نوع نگاه و راهکار ایران را برای برون رفت از مسائل مهم روز دنیا، بیان خواهم کرد.»

قرار است آقای احمدی‌نژاد فردا (دوشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.
در برنامه‌ وی همچنین دیدار و گفتگو با همتایان خارجی‌اش گنجانده شده است.

آقای احمدی‌نژاد در عین حال اعلام کرد که با برخی دانشجویان آمریکائی نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.
وی به جزیئات بیشتری درباره نحوه حضورش در جمع دانشگاهیان آمریکا اشاره نکرد اما افزود که «قرار بود این نشست در دو دانشگاه به صورت ارتباط زنده پرسش و پاسخ و گفتگو با دانشجویان باشد، امکان این ارتباط برقرار نشد اما جمع قابل توجهی از دانشجویان ابراز علاقه کرده‌اند که ملاقاتی حضوری با هم داشته باشیم و با یکدیگر گفتگو کنیم. »

سال گذشته سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا جنجال‌های فراوانی به راه انداخت و هنوز مشخص نیست که آیا قرار است وی در این سفر برنامه‌ای مشابه داشته باشد یا نه.

رئیس جمهوری ایران همچنین قرار است نشستی سه ساعته با جمعی از هنرمندان و روشنفکران آمریکائی نیز داشته باشد.

سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران به همراه ژاپن در خواست عضویت به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت را کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متشکل از ۵ عضو دایم (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) و ۱۰ عضو غیر دایم است که دوره عضویت اعضای غیر دایم آن دو سال است.

شیوه انتخاب اعضای غیر دایم شورای امنیت که همه ساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، به این شکل است که ۱۰ عضو غیر دائم به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند و هر سال پنج عضو آن تغییر می‌کنند.

مسئولیت ریاست مجمع عمومی سازمان ملل به‌طور ادواری هر سال برعهده نماینده‌ای از یکی از پنج منطقه جغرافیایی شامل آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، غرب اروپا و دیگر کشورها است.

ایران، تنها یک بار در سال ۱۹۵۰ همزمان با پنجمین دور نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست این اجلاس را برعهده داشت.
آقای احمدی‌نژاد روز گذشته و در آستانه سفر به نیویورک اعلام کرده بود که مقر سازمان ملل باید در یک سرزمین مستقل باشد « و به جای تضمین منافع قدرت‌ها باید تجلی آرای ملت‌ها باشد.»


در همین رابطه:
متن کامل سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل
احمدی‌نژاد در سازمان ملل به آمریکا حمله کرد
سخنرانی بوش و احمدی‌نژاد در نشست عمومی سازمان ملل

نظرهای خوانندگان

به خیر بگذره این بار هم... از همین الان به مدت یک هفته ایران را روی نقشه های جغرافیایی شطرنجی کنیم...

-- هادی ، Sep 21, 2008 در ساعت 03:25 PM

Khada be dademoun beresseh. Chi mishod to in modat emame zaman modakheleyi konado ishan ra LAL farmayad

-- Nam ، Sep 22, 2008 در ساعت 03:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)