تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بانک ملت: تحریم‌های آمریکا تأثیری نداشته‌اند

علی دیواندری مدیر عامل بانک ملت؛ یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی ایران، گفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه بخش‌های تجاری جمهوری اسلامی، تأثیری بر فعالیت‌های بازرگانی بانک ملت نداشته است.

آقای دیواندری در گفتگو با فایننشال تایمز افزود: «اگرچه تحریم‌های آمریکا در ابتدا از جنبه‌های اعتباری به بانک‌های ایرانی ضربه زد اما در عمل موجب توقف فعالیت‌های ما نشده است.»

وی گفت که بانک ملت ایران در حال حاضر با بانک‌ها و مراکز تجاری بین‌المللی مهمی در اروپا، آسیا و آفریقا مرتبط است.

آقای دیواندری البته نامی از این بانک‌ها یا مراکز تجاری به میان نیاورد.

وی در عین حال گفت که تعداد بانک‌هایی که با بانک ملت ارتباط اقتصادی دارند پس از تحریم‌های ایالات متحده افزایش یافته‌اند، چرا که ایران بانک‌های کوچکتر را جایگزین مؤسسات تجاری عمده بین‌المللی کرده است.

دیواندری افزود: «اگر اروپا هم تحریم‌های یکسویه خود را علیه ایران اعمال کند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد که البته با موارد جایگزین، این مشکل نیز قابل‌حل است.»

ایالات متحده از اکتبر سال گذشته، علیه سه بانک بزرگ ایرانی؛ ملت، صادرات و ملی، تحریم‌های یک جانبه‌ای را اعمال کرد تا مانع ارتباط آنها با شبکه بین‌المللی معاملات بانکی شود.

این تحریم‌ها هرگونه مراوده تجاری میان شهروندان یا سازمان‌های خصوصی آمریکا را با بانک‌های ایرانی ممنوع کرده‌اند. سرمایه متخلفان نیز به سرعت مسدود خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز به دلیل امتناع جمهوری اسلامی از توقف غنی‌سازی اورانیوم، سه دوره تحریم علیه این کشور تصویب کرده است.

در حالی که آقای دیواندری بازارهای مالی خارج از آمریکا را دارای جذابیت‌های ویژه‌ای معرفی کرده است، دیپلمات‌های غربی، فعالیت‌های ایران در این حوزه را هزینه‌بر، زمان‌بر و سرشار از مشکلات اجرایی عنوان می‌کنند.

مدیرکل بانک ملت در عین حال به بانک‌های خارجی هشدار داد که گشایش مجدد روابط با ایران در صورت قطع ارتباط کار آسانی نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)