تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چنی: غرب علیه روسیه موضع‌گیری کند

دیک چنی معاون جورج بوش، روسیه را به تلاش برای تسلط بر همسایگانش به شیوه شوروی سابق و از راه مناقشه گرجستان متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و غرب بالا گرفته است، نیکولای سارکوزی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا فردا دوشنبه برای میانجیگری در خصوص خروج کامل نیروهای روسیه از گرجستان به مسکو سفر می‌کند.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این سفر همراه آقای سارکوزی خواهد بود.

از سوی دیگر به گزارش سی‌ان‌ان، دیک چنی که برای شرکت در کنفرانسی امنیتی به ایتالیا سفر کرده ، دستاورد دیدار خود از آذربایجان، گرجستان و اوکراین را لزوم موضع‌گیری غرب در برابر روسیه عنوان کرده است.


آقای چنی گفت: «به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد به دوران شوروی بازگردد و دموکراسی را تهدیدی علیه رژیم خود می‌داند.»

وی افزود که اقدامات تهاجمی و تغییرات دیپلماتیک نشان می‌دهند که مسکو اهداف بزرگ‌تری دارد و اگر ما اجازه دهیم حتی در وسط اروپا نیز خطی کشیده خواهد شد.

معاون جورج بوش در عین حال روسیه را به فروش تسلیحات پیشرفته به ایران و سوریه، به مخاطره انداختن صلح خاورمیانه و استفاده از منابع انرژی به عنوان ابزار زورآزمایی متهم کرد و مورد سرزنش قرار داد.

چنی روز گذشته گفت که با وجود مخالفت‌های روسیه، ناتو گسترش خواهد یافت و آمریکا از پیوستن همسایگان روسیه به این پیمان استقبال می‌کند.

وی حمله روسیه به گرجستان را «توهین به تمدن» عنوان کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

گزارش‌ها حاکی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز از روسیه خواسته‌اند تا اجازه دهد که هیئتی از ناظران وابسته به این اتحادیه، به اوستیای جنوبی وارد شوند و بر روند خروج نیروهای این کشور از این مناطق نظارت کنند.

این در حالی است که روسیه که مخالف پیوستن همسایگانش به ناتو است، ایالات متحده را به مسلح کردن گرجستان تحت لوای کمک‌های بشردوستانه متهم می‌کند.

دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهوری روسیه، حضور ناوهای جنگی آمریکا در دریای سیاه را غیرقابل قبول دانسته و گفته است که مسکو این تحرکات را زیرنظر دارد.


در همین رابطه:
«اهداف نفتی» در سفر دیک چنی به گرجستان
هشدار روسیه به غرب، همزمان با نشست اتحادیه اروپا

نظرهای خوانندگان

آمریکا به مرحله ای رسیده که دیگر نمیخواهد با رقبا به روش معمول رقابت کند بلکه میخواهد آنها را تضعیف نماید و با قربانی کردن گرجستان یک مشکل بزرگ برای روسیه درست کرده است و میخواهد با تمام توان حداکثر استفاده را از این قربانی ببرد

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 10:00 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)