تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار روسیه به غرب، همزمان با نشست اتحادیه اروپا

سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه، حمایت بیشتر غرب از رهبری گرجستان را اشتباهی تاریخی خواند و رسما اعلام کرد که مسکو به دنبال کناره‌گیری ساکاشویلی از قدرت است.

این در حالی است که سران اتحادیه اروپا قرار است امروز دوشنبه در جلسه‌ای اضطراری، روابط خود با مسکو را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، آقای لاوروف در عین حال خواستار تحریم تسلیحاتی گرجستان تا تشکیل دولتی جدید در این کشور شد.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از وی خبر داد که روسیه برای جلوگیری از تکرار خشونت در منطقه قفقاز، با اتخاذ تدابیری، گناهکاران را تنبیه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهوری روسیه هم گفت که مسکو حتی با وجود فشارهای غرب، از موضع خود در به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آقای مدودوف علاوه بر غیرقابل بازگشت دانستن تصمیم روسیه در قبال مناطق جدایی‌طلب گرجستان، از آمادگی مسکو برای همکاری‌های اقتصادی و نظامی با این مناطق خبر داد.

وی بر تمایل کشورش بر همکاری نزدیک با غرب تاکید کرد و گفت که این کشور نمی‌خواهد منزوی شود، اما در صورت اعمال تحریم از سوی اروپا دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولای سارکوزی رئیس دوره ای اتحادیه اروپا با ارسال یک دعوتنامه رسمی برای سران کشورهای عضو این اتحادیه، به آنها گفته است که رابطه روسیه با کشورهای اروپایی به طور جدی زیر سوال رفته است.

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز گذشته خواستار تجدید نظر اساسی اروپا در رابطه با روسیه شده بود.

با وجودی که کارشناسان در روزهای گذشته، اعمال تحریم علیه مسکو را به دلیل نیاز اروپا به منابع انرژی روسیه ضعیف می‌دانستند، با توجه به موضع سرسختانه روسیه در قبال مناطق جدایی‌طلب گرجستان، احتمال دارد سران اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مسکو در نظر بگیرند.

نشست اعضای اتحادیه اروپا قرار است کاهش محدودیت اعطای ویزا به اتباع گرجستان و ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در این کشور را نیز در کنار کمک به تقویت اقتصاد گرجستان مورد بررسی قرار دهند.

با وجود امضای قرارداد شش ماده‌ای پیشنهادی غرب برای حل مناقشه روسیه و گرجستان از سوی مسکو، این کشور حاضر به عقب‌نشینی کامل از خاک گرجستان نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)