تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران اتهام بمب‌گذاری توسط بهائیان را رد کرد

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران، گزارش خبرگزاری ایرنا مبنی بر دخالت داشتن هفت بهائی در طرح بمب‌گذاری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را رد کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا ۲۳ مرداد ماه به نقل از یک کارشناس تاریخ معاصر ایران ادعا کرده بود که بهائیان قصد داشته‌اند در نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در اردیبهشت ماه در تهران برپا شد، بمب‌گذاری کنند.

خبرگزاری ایسنا امروز شنبه به نقل از آقای اژه‌ای اعلام کرد که گزارش‌ها درباره دخالت بهائیان در انفجار شیراز نادرست است.

وی افزود که پرونده انفجار شیراز هنوز به دادگاه نرفته است.

به گفته این مقام بلند‌پایه اطلاعات قسمتی از پرونده در دست دستگاه قضایی است و مراحل دادسرا را طی می‌کند و قسمتی دیگر در اختیار وزارت اطلاعات است.

وزیر اطلاعات به جزئیات بیشتری از وضعیت پرونده بهائی‌هایی که از در اردیبهشت‌ماه امسال از سوی مقامات امنیتی ایران دستگیر شده و تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برند، ارائه نکرد.

بهروز توکلی، سعید رضایی، فریبا کمال آبادی، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانی و عفیف نعیم شش تن از رهبران بهایی هستند که از اردیبهشت‌ماه در زندان اوین به‌سر می‌برند.

فرد هفتم این گروه مهوش ثابت است که از ماه‌های گذشته در زندان به سر می‌برد.

به گفته مقامات قضائی ایران اتهام این عده بر اساس اعتراف خود آنان ارتباط با اسرائیل است، اما سازمان جهانی بهائیت این اتهامات را رد می‌کند.

از زمان تأسیس جمهوری اسلامی، سازمان ملل بارها نسبت به اوضاع بهائیان در ایران اظهار نگرانی کرده ‌است.

کنگره آمریکا و پارلمان اتحادیه اروپا نیز قطعنامه‌های مشابهی صادر کرده و خواستار رفع تبعیض و سرکوب مذهبی شده‌اند.

سرنوشت گروگان‌ها
آقای اژه‌ای همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ایسنا با رد کشته شدن هشت پلیس ایران از سوی گروه جند‌الله گفت که تلاش‌ها برای نجات ۱۶ پلیس به گروگان گرفته شده از سوی این گروه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

گروه جند‌الله در ۲۴ خرداد ماه امسال ۱۶ پلیس را در یک عملیات در منطقه سراوان به گروگان گرفته است.
سراوان واقع در ۳۵۰ کیلومتری زاهدان هم مرز با پاکستان است.

آقای اژه‌ای در خصوص انتشار گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن هشت پلیس به گروگان گرفته شده از سوی این گروه گفت:‌ « البته خبرهایی مبنی بر کشته شدن آن‌ها منتشر شده ولی این خبرها را تایید نمی‌کنیم.»

گروه جند‌الله در منطقه بلوچستان واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را برضد تأسیسات نظامی و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده است.

این گروه همچنین متهم است که در دو سال اخیر چندین اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان مرتکب شده است.

راهبندان، کشتار مسافران در منطقه تاسوکی زابل، انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه در زاهدان و انفجار بمب صوتی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین اتهامات آن‌ها اعلام شده است.


در همین رابطه:
ایرنا، بهائیان را متهم به بمب‌گذاری کرد

نظرهای خوانندگان

آقای اژه ای تا کنون دو مورد از این گونه اتهامات را در مورد بهاییان رد کرده است؛ اولی دست داشتن در بمبگذاری حسینیه شیراز بوده است که ابتدائا خانم جمیله کدیور در مقاله ای در روز نامه اعتماد ملی آنرا در پرونده بهاییان گذاشته بود و بعد از ایشان روزنامه قدس و دیگر بلندگوهای جمهوری اسلامی آن سناریو را دنبال کردند، تا آنکه از سوی آقای اژه ای تکذیب شد. از آقای اژه ای، اگر از روی حسن نیت، اجرای عدالت و تضمین حقوق شهروندی بهاییان، چنین اظهاراتی کرده باشد، باید تشکر نمود.
اما تجربه های تلخی که بهاییان در ۱۵۰ سال گذشته از بلواها و نیرنگها به سرکردگی آخوند ها دارند باور آنرا که آقای اژه ای نیتی خیر در این مورد داشته باشد را سخت متزلزل می کند؛ چه که اگر نیتی خیر در میان بود این هفت نفر و گروه بی شمار دیگر از بهاییان در سالیان گذشته اصلا نمی بایست دستگیر می شدند.
کسی نمی داند که بر این گروه در زندان چه می گذرد. شاید تکذیب آقای اژه ای باید به این تعبیر شود که علیرغم فشار و شکنجه، این حضرات اتهام بمبگذاری را قبول نکرده اند. و یاآنکه اتهامی بزرگتر در پی است و این تکذیب ها فقط زمینه چینی برای ایراد اتهام نهایی است.

-- نوروز علی ، Aug 23, 2008 در ساعت 11:59 AM

dameton garm

-- hasan ، Aug 23, 2008 در ساعت 11:59 AM

محسنی اژه ای و حسن نیست؟!

مگه ایشان را نمی شناسید؟

-- بی نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 11:59 AM

ایرنا خبرگزاری رسمی مملکت ماست؟ بنابر این ما هرگز شانس آن که از اعتباری جهانی در پخش خبر مانند رویتر و آسوشیتد پرس و ان بی سی و غیره برخوردار شویم را نخواهیم شد

-- داوید ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:59 AM

به نظر می رسد که اعتراضات و هشدارهای جهانی به جمهوری اسلامی در مورد ازار و اذیت بهاییان در ایران دارد اثرات خودش را نشان می دهد. اقایان دارد یواش یواش باورشان می شود که آنان به ان سادگی ها هم که فکر می کردند بی صاحب نیستند.

-- داوید ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:59 AM

هيچ قدرتي در عالم بالاتر از اراده حق نيست حتي بستن افترا وتهمت نميتواند مانع پيشرفت امر شود الله ربنا ورب العرش العظيم

-- تابان ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:59 AM

با ینکه رادیو زمانه رو دوست دارم
اما گاهی غرض ورزی های زیادی رو میبینم
اینکه نوشتید:
((راهبندان، کشتار مسافران در منطقه تاسوکی زابل، انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه در زاهدان و انفجار بمب صوتی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین اتهامات آن‌ها اعلام شده است.))
این ها اتهام نیست بلکه کاملا اثبات شده است و جرم محسوب میشه و حتی فیلم های خود این گروه هم در حال اعتراف به این قضیه منتشر شده
پس لطف کنید رعایت کنید
---------------------------------------
زمانه: از دقت نظر همه خوانندگان عزیز تشکر می‌کنیم
با این حال قبول کنید که بر اساس موازین کیفری
نمی‌توان تا پیش اعلام نظر دادگاه در زمینه ارتکاب جرم، مرتکب آن را خواه سیاسی یا غیرسیاسی مجرم نامید.
لذا همیشه در روزنامه‌نگاری توصیه می‌شود که بدون اعمال قضاوت در مورد مرتکبین اعمال مجرمانه
تا اثبات این اقدامات در دادگاه
از لفظ متهم و نه مجرم استفاده شود.

-- حسن ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:59 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)