تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شکایت جدید از انتظامی، پرستویی و پوراحمد

یک روز پس از احضار دو بازیگر و یک کارگردان مشهور ایران به دادگاه مبنی بر «افتتاح حسابی» برای جمع‌آوری خون‌بهای یک مقتول، اعلام شده که اولیای دم این فرد نیز از این سه تن به دادسرای امور جنایی تهران شکایت کرده‌اند.

عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد سه فعال سینمایی ایران هستند که به اتهام آنچه که دادسرای امور جنایی تهران آن را «اقدام غیرقانونی» خوانده است، روز گذشته به دادگاه احضار شده‌اند.

خبرگزاری فارس امروز چهارشنبه به نقل از محمدحسین شاملو بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد که خانواده مقتول پرونده بهنود شجاعی از این سه فعال سینمایی و یک روزنامه شکایت کرده‌اند.

این شکایت پس از آن صورت می‌گیرد که یک روزنامه صبح در مردادماه اعلام کرد که خانواده مقتول خواهان دریافت خون‌بهای فرزندشان شده‌اند.

آقای شاملو در این باره می‌گوید: «خانواده مقتول این موضوع را کذب قلمداد کرده و به همین دلیل از این ۳ هنرمند و روزنامه منتشر کننده مطلب شکایت کرده‌اند.»

وی افزود که علاوه بر این شکایت، این سه هنرمند «باید پاسخگوی شبهات ایجاد شده در خصوص نحوه باز پس دادن پول شهروندان و همچنین دیگر ابهامات باشند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای شاملو همچنین از مردم خواسته است که « پولی به این حساب واریز نکنند زیرا مشخص نیست در صورت اجرای حکم این پول چگونه عودت داده می‌شود.»

این در حالی است که عزت‌الله انتظامی در گفتگو با رادیو زمانه با رد اظهارات بازپرس این پرونده اعلام کرد که در دیداری که با خانواده مقتول داشته، آنها موافقت کرده‌اند در ازای «دریافت مبلغ سنگینی» رضایت بدهند.

آقای انتظامی همچنین در واکنش به غیرقانونی خواندن اقدام آنها در افتتاح حسابی مشترک برای تأمین مبلغ خون‌بهای پرونده مزبور از سوی آقای شاملو گفت: «به نظر من هیچ جای کار ما غیرقانونی نیست.»

وی افزود: «آقای پرستویی، من و آقای پوراحمد به منزل خانواده مقتول رفتیم و آنها گفتند که ما او [بهنود شجاعی] را می‌بخشیم و در قبال آن یک دیه‌ای می‌خواهیم.»

آقای انتظامی در عین حال تأکید کرد که جلسه صلح و سازش آنها با خانواده مقتول تا سه صبح روز جلسه ادامه یافته است و براساس نتایج آن قرار شده مبلغ خون‌بها برای جلب رضایت خانواده مقتول جمع‌اوری و پرداخت شود.

اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی، جوانی که اولیای دم مقتول خواهان اجرای قصاص وی هستند، تاکنون سه مرتبه از سوی آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی به تعویق افتاده است.

بهنود شجاعی این قتل را زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشت مرتکب شده است.

اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از مقامات ایران خواسته‌اند که حکم اعدام شجاعی لغو شود.

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که حکم اعدام برای کسانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، صادر و اجرا می‌کند.


در همین رابطه:
احضار انتظامی، پرستویی و پوراحمد به دادگاه
پیشگامی هنرمندان برای نجات جان بهنود شجاعی
درخواست عزت‌الله انتطامی برای توقف اعدام یک جوان

نظرهای خوانندگان

به طرز عجیبی ماجرا خوب پیش میره داستان حکم اعدام به طور کل و اعدام کودکان به طور خاص تبدیل به بلوا و هیاهو در ذهن مردم میشه مردمی که عمق خوابشان از تاریخشان عمیق تر است و آفرین بر این سه بزرگمرد شاید تلنگری در ذهنی بیداری از خوابی و فریاد داد خواهی

-- بی نام ، Aug 20, 2008 در ساعت 01:46 PM

مقامات بی لیاقت جمهوری اسلامی همه چیز را مثل پرونده سیاه خود سیاه می بینند و انسانیت و همیاری جرم محسوب می شود. کودکان و جوانان که خود قربانی این نظام فاسد و استبدادی هستند اعدام می شوند و کسانی هم که میخواهند جان انسانی را از مرگ نجات دهند ، برایشان جرم و پرونده درست می کنند. شکایت و جرم برای این ۳ هنرمند سینما یک پیام دردناک دارد. شکستن کرامت انسانی و اینکه در این سررمین هیچ کس حق ندارد برای نجات انسانی تلاش کند. جمهوری اسلامی با اعدام های گسترده خیابانی و اعدام کودکان ثابت کرده است برای جان انساه ها هیچ ارزشی قائل نیست.

ایرانی های عزیز، سکوت ما به همان اندازه اعدام ها زشت و دردناک است. هر جا هستیم علیه این مجازات بی رحمانه و ضد انسانی تلاش کنیم و خواهان لغو حکم اعدام در ایران شویم.

-- hadi ، Aug 20, 2008 در ساعت 01:46 PM

من هم به نویه خودم به این سه هنرمند: عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد سلام می کنم و به آنها و پا نهادنشان به این بادی خیر مقدم عرض می کنم. آنها بدانند که این کارشان حتما بزرگترین نقش آفرینی آنها ست اگر چه پرونده ی هنری معمولشان سرشار از کارهای ماندی ست.

-- خداداد از تهران ، Aug 20, 2008 در ساعت 01:46 PM

ایکاش آقایان کیارستمی و مخلماباف و بیضایی و مهرجویی رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی، کیمیایی، کیمیاوی و نیکی کریمی و شجریان و ناظری و معتمد آریا و خلاصه همه ی هنرمندان از این سه هنرمند پشتبانی می کردند.

-- جمشید ، Aug 20, 2008 در ساعت 01:46 PM

ایشالا این سه نفر محاکمه و محکوم و زندانی بشن تا دیگه کسی فکر این شیرین کاری ها به سرش نزنه. شقایق فراهانی و لیلا حاتمی هم باید با این سه تا برن علوف دونی.

-- رامین ، Aug 21, 2008 در ساعت 01:46 PM

in tor ast ke ensanha javdaneh mishavand.vaghaan khak bar sare in rejim ke be tore jeddi dar peye koshtane mardome na nejateshoon. vay bar ma ke hamichin kasani bar ma hokoomat mikonand

-- بدون نام ، Aug 21, 2008 در ساعت 01:46 PM

In Ramin agha machallah che shoukhe. Inchallah khoda baraye nane babash negaresh dare

-- nAM ، Aug 22, 2008 در ساعت 01:46 PM

با سلام

خواهش من از شما این است که ضمن قدردانی از این سه بزرگوار آگاهانه باعث نشوید و ( نشویم ) که به خاطر احساس مسئولیت و انسانیت مشکل این عزیزان با
دستگاه قضایی بیشتر از این شود

-- بدون نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 01:46 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)